F
r e e
p u b l i c i t y
D
e
B
e a u t y s a l o n
n r
6 2 0 1 6
39
ZÓ SCOOR JE
GRATIS
PUBLICITEIT VOOR JE SALON!
NIEUWSWAARDE
Waar begin je als je in de media wilt komen en free publicity wilt krijgen in bijvoorbeeld de krant, in
een (online) magazine of zelfs radio of tv? Alles staat of valt met een goed plan van aanpak. Allereerst
is het belangrijk om te weten wat journalisten en redacties nieuwswaardig vinden. Het is belangrijk
dat je nieuwswaarde creëert. Ik zal wat voorbeelden geven waarop je zou kunnen inspelen voor jouw
business.
NIEUWE ZAAK
Stel je opent een nieuwe salon, dan kan de regionale media dit interessant vinden. Jouw regio heeft
een eigen krant, zoals Eindhoven het Eindhovens dagblad heeft en Amsterdam het Parool. Media uit
de regio vinden het vaak interessant om over ondernemers uit de regio te schrijven. Als je een nieuwe
zaak opent dan is dat nieuws. Ook kunnen lokale radiostations interesse hebben in een interview met
jou, evenals huis-aan-huisbladen. Onderschat de kracht van deze lokale media niet. Vaak worden ze
de lokale suffertjes genoemd, maar dat vind ik oneerbiedig want deze krantjes worden ontzettend goed
gelezen door mensen uit de buurt. En die lezers zouden allemaal jouw nieuwe klant kunnen zijn.
VERNIEUWING
Wat ook nieuwswaarde kan hebben is wanneer je bijvoorbeeld een techniek, therapie of vernieuwend
product gebruikt die (vrij) nieuw is in Nederland. Een klant van mijn online free publicity programma,
een kapper/beautyondernemer stuurde één bericht aan de media wat leidde tot een interviewuitnodi-
ging van Libelle, een publicatie door gezondheidsmagazine Santé en diverse artikelen op beauty- en
lifestyle blogs. Dat is ook voor jou mogelijk als je iets vernieuwends aandraagt bij de media.
TREND
Als ondernemer in de beautybranche heb je veel kennis in huis over je vak. Die schat aan kennis is
bijzonder waardevol voor de media. Als je naar tv-programma’s als Editie NL kijkt dan zie je vaak des-
kundigen aan het woord. Zij geven bijvoorbeeld hun mening over een bepaalde beauty- of haartrend.
Hoe geweldig zou het zijn als jij die expert bent die zijn/haar mening geeft over een bepaalde trend in
jouw branche, of het nu op tv, radio, magazine of krant is?
DESKUNDIGHEID
Jij kunt ook die veelgevraagde expert in de media worden. De media is namelijk altijd op zoek naar
deskundigen en daar komt bij dat de schoonheidsbranche altijd hot is. Veel kijkers, lezers en luisteraars
van de media willen namelijk weten hoe zij zichzelf mooier kunnen maken. Spot je een bepaalde
trend? Benader de media daar dan mee en je kunt zomaar gratis media-aandacht krijgen.
STOUTE SCHOENEN
Het enige dat je tegenhoudt om free publicity te krijgen is het feit dat je de media niet opzoekt. Dat je
de stoute schoenen niet aantrekt. Of dat je er geen hulp bij zoekt. Wees je concurrent een stap voor
door de media wél op te zoeken.
Met free publicity creëer je bekendheid voor je bedrijf, benadruk je je deskundigheid en bevestig je
je autoriteit. Zeg nou zelf, kies je sneller voor de beautysalon waarover je laatst een artikel in de krant
gelezen hebt, of voor een totaal onbekende salon?
Wil je meer weten over hoe jij publiciteit kunt krijgen? Bekijk dan mijn gratis video ‘Hoe verleid je een
journalist?’ via
www.supastar-pr.comSCHOONHEIDSSALONS KUNNEN HEEL INTERESSANT ZIJN VOOR DE MEDIA. MAAR
JUIST DEZE ONDERNEMERS LATEN VAAK KANSEN LIGGEN DOOR DE MEDIA NIET OP
TE ZOEKEN. DAT IS ZONDE! DAAROM DEELT FREE PUBLICITY COACH EN MEDIA EXPERT
STEPHANIE AUKES EEN AANTAL PR-TIPS WAARMEE OOK JIJ FREE PUBLICITY KUNT SCO-
REN VOOR JE SALON.
Stephanie Aukes heeft vijftien jaar ervaring in de PR en
journalistiek. Ze weet als geen ander hoe salons free
publicity kunnen scoren. “Hiermee creëer je bekend-
heid voor je bedrijf, benadruk je je deskundigheid en
bevestig je je autoriteit”, aldus Stephanie
Fotografie: Marco Keyzer