M
a r k e t i n g t i p s
IN IEDERE UITGAVE VAN DE BEAUTYSALON GEEFT DESKA DE VRIES TIPS OP HET GEBIED VAN MARKETING. DESKA IS VIJF JAAR GELEDEN
IN AANRAKING GEKOMEN MET DE COSMETICABRANCHE. ALS SALON- & MARKETINGCOACH HELPT ZE SCHOONHEIDSSALONS MET HET
OPTIMALISEREN VAN HUN MARKETING EN COMMUNICATIE.
Deska de Vries
In de beautybranche wordt Facebook veelvuldig ingezet. Super, want het is een
mooi medium om in contact te komen en te blijven met je klanten. Toch zie ik
nog veel salons die zich focussen op het genereren van zoveel mogelijk ‘likes’
door acties als ‘like ons en maak kans op een schoonheidsbehandeling’. Oké, je
hebt er een like bij, maar niet van iemand die daadwerkelijk geïnteresseerd is in
jouw salon, maar alleen in het winnen van de actie.
Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen; kwaliteit boven kwantiteit. Het gaat om de
betrokkenheid van de volgers. Hoe vaker ze jouw bericht delen, liken en erop
reageren, hoe meer betrokken ze zijn met jouw salon. Maar dat even terzijde.
Laten we beginnen bij de basis, namelijk een goed ingevulde Facebookpagina
waarmee je maximaal resultaat behaalt.
STAPPENPLAN VOOR HET INRICHTEN VAN JE
FACEBOOKPAGINA
Stap 1: kies de juiste categorie. Je kunt, wanneer je je profiel inricht, kiezen uit
zes verschillende categorieën. Voor schoonheidssalons past de categorie ‘lokaal
bedrijf’ het beste. Vervolgens kies je een subcategorie, namelijk ‘schoonheids-
salon’. Deze stap lijkt misschien niet belangrijk, maar is het zeker wel. Het juist
inrichten van de categorie vergroot de vindbaarheid van de salon.
Stap 2: pagina-informatie invullen. Het is belangrijk om de informatie zo vol-
ledig mogelijk in te vullen. Dit geldt voor zowel de korte omschrijving als voor
de uitgebreide omschrijving. Ook dit draagt bij aan de vindbaarheid van jouw
salon online.
Stap 3: kies de juiste foto’s. Beelden zeggen vaak (veel) meer dan woorden. Als
profielfoto zou ik aanraden je logo te gebruiken. Echter, als je zonder personeel
werkt, is het persoonlijker om hiervoor een foto van jezelf te gebruiken. Let op
dat dit geen vakantiefoto is, hoe mooi deze foto’s ook kunnen zijn. Gebruik
een foto van minimaal 180x180 pixels. Een online tool die je kunt gebruiken
voor het aanpassen van je foto’s is
www.resizer.nl. Als omslagfoto zou ik een
foto kiezen die past bij jouw salonidentiteit. De grootte van de afbeelding zou
851x315 pixels moeten zijn. Vaak wordt de omschrijving bij deze afbeelding
achterwege gelaten, maar het is zeer aan te raden om dit wel te doen. Vermeld
hier ook je website bij.
Stap 4: de actieknop. Spoor de bezoeker van jouw Facebookpagina aan om actie
te ondernemen. Dit kun je doen met de actieknop. Je kunt deze knop instellen
op bijvoorbeeld ‘bellen’ en ‘mailen’, maar je kunt ook voor ‘nu boeken’ kiezen
(en deze dan koppelen aan jouw
bookbeauty.nlaccount). De actieknop vind je
linksboven op je Facebookpagina.
ANDERE TIPS OM BETROKKENHEID TE VERGROTEN
Push niet te veel acties. Het doen van acties en aanbiedingen is sowieso niet erg
effectief op Facebook, wat je wellicht al gemerkt hebt in het aantal likes dat je
kreeg. Wanneer je toch een actie deelt, zorg er dan voor dat deze gecombineerd
wordt met een leuke tip of een weetje. Als je bijvoorbeeld een pigmentvlekken-
actie hebt, vertel daar dan bij wat de consument zelf kan doen om pigment-
vlekken te voorkomen.
Nog te vaak zien we berichten waarin bijvoorbeeld wordt gemeld dat er nog
een plekje vrij is voor die dag, maar zonder telefoonnummer. Mensen zijn lui;
maak het ze makkelijk om met jou in contact te komen door in iedere post je
website of telefoonnummer te vermelden.
Mijn laatste tip: maak het persoonlijk. Dit kun je doen door een goede combi-
natie te maken van foto’s die jij zelf hebt gemaakt en foto’s die je mag gebruiken
van je leverancier. Foto’s van leveranciers zijn vaak erg mooi, maar zeggen
weinig over jouw salon. De foto’s die je zelf maakt, zorgen voor authenticiteit
van je pagina en dus voor meer betrokkenheid. Succes!
BeautyAlliance Nederland
deska@beautyalliance.nl www.beautyalliance.nl“ALLES DRAAIT
OM DE BETROKKENHEID
VAN JE VOLGERS EN
NIET OM ZOVEEL
MOGELIJK LIKES”
D
e
B
e a u t y s a l o n
n r
6 2 0 1 6
50