Previous Page  11 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 76 Next Page
Page Background

I

N T E R V I E W

F

E S T I N A

L

O T U S

B

E N E L U X

tend wordt. Dat houdt in dat we zowel voor mannen als vrouwen prachtige

collecties aanbieden. We merken wel dat Nederlandse juweliers met kleinere

collecties werken, waar men in België veel meer ervoor kiest om een merk

breed te presenteren. Dat is een groot verschil. De Nederlandse juwelier kiest

meer voor speciale modellen, in plaats van de basis goed te tonen. Wij zou-

den graag zien dat onze partners ervoor kiezen om Festina breder in de win-

kel te presenteren. Dat komt het merk ten goede en ook de verkoop.”

Als argument stipt Jurgen de Strooper aan dat Festina geen modemerk is waar

ze werken met bestverkopende modellen. “Wij zijn een echt horlogemerk,

dus bieden we geen ‘top twintig’ aan. We hebben een sterke collectie waar

wij volledig achter staan. Commitment is het sleutelwoord. Wanneer mensen

de gehele collectie zien zijn ze altijd onder de indruk. We kunnen zoveel bie-

den. We moeten de juweliers in Nederland zien te overtuigen van de sterkte

van de collectie. Dat is onze eerste taak en daarbij willen we ons opnieuw

profileren.”

OFFICIAL TIME KEEPER

Dat heeft mede te maken met een gewijzigde koers binnen Festina. De

afgelopen jaren is Festina onlosmakelijk verbonden geweest aan de Tour de

France. Dat heeft ervoor gezorgd dat heel veel mensen Festina zagen als spor-

tiever merk. “We zijn gestopt als ‘official time keeper’ van de Tour de France,

maar dat betekent niet dat we stoppen met onze Chrono Bike collectie.

Sterker nog: we hebben een prachtige nieuwe collectie geintroduceerd, waar

Richard Virenque ook weer het gezicht van is, maar daarnaast bieden we dus

veel meer. Dat is onderbelicht gebleven.”

GERARD BUTLER

Het grote nieuws dat Festina tijdens BaselWorld 2016 naar buiten bracht,

is dat Gerard Butler het nieuwe gezicht van het merk is. Roland Kragten:

“Gerard Butler is iemand waar zowel mannen als vrouwen zich mee kun-

nen identificeren. Hij geeft Festina nog meer allure, zoals je ook ziet bij de

Prestige collectie. De hoogwaardigheid die men gewend is van Festina als het

gaat om kwaliteit komt terug in deze collectie en natuurlijk is de prijs weer

bijzonder goed. De modellen zijn tussen de € 200,- en € 300,- geprijsd, een

segment waarin Festina altijd heel sterk is.”

DAMES

Daarnaast valt op in de nieuwe collectie van Festina dat de focus op dames-

collecties gelegd wordt en zien we veel retro-modellen terug in het herenseg-

ment. Roland toont ons de noviteiten tijdens BaselWorld. “Festina richt zich

dit jaar heel duidelijk op de dames. De nieuwe modellen hebben een gewel-

dige uitstraling en zijn beschikbaar in verschillende kleuren zoals staal, rosé,

goud en bicolor. Er is echt voor ieder wat wils en natuurlijk in een hele mooie

prijsklasse tussen de € 100,- en € 150,-. Dat is een heel gangbaar segment

waar nog veel omloopsnelheid in is. Als je deze kwalitatief hoogwaardige

modellen aan een klant laat zien en de prijs vertelt, dan verklaren ze je waar-

schijnlijk voor gek. Daar is de meerwaarde al gecreëerd.”

MANNEN

“Succes verzekerd”, zo vertelt Roland bij het tonen van de Festina mannen-

modellen. “De stalen modellen zijn zeer herkenbaar als zijnde Festina en met

een prijs die ligt tussen de € 149,- en € 199,- zijn we heel concurrerend. Dit

jaar zien we veel retro-modellen terugkomen waar we hoge ogen mee gaan

gooien. De prijzen van deze modellen is vastgesteld tussen de € 129,- en €

139,-. Dit is de basiscollectie die zo onderbelicht is geweest de afgelopen

jaren en waar we nu weer meer de focus op gaan leggen, omdat we daar ook

veel potentieel zien voor onze klanten.”

JAGUAR

Jaguar is een andere paradepaard binnen het portfolio van Festina Lotus

Group. “De evolutie van Jaguar is heel mooi om mee te maken. Je ziet hier

weer een sterke basiscollectie, maar ook veel special editions. Vooral voor

dames heeft Jaguar goed geluisterd naar de markt. Er is steeds meer vraag

naar een hoogwaardig Swiss made horloge dat is afgewerkt met saffierglas in

de prijsklasse tussen de € 250,- en € 500,- en dat biedt Jaguar”, aldus Jurgen.

LOTUS

“We moeten Lotus uiteraard niet vergeten”, zo vervolgt Jurgen. “De Lotus

collectie bestaat uit iets meer getypeerde modellen, die kleurrijk en opval-

lend zijn. Lotus gaat iets meer richting de trend. Onze samenwerking met de

Spaanse MotoGP-rijder Marc Márquez draagt ook bij aan de populariteit van

Lotus. Daarnaast hebben we aanvullend op de horlogecollectie een tweetal

sieradencollecties onder de naam Lotus Style en Lotus Silver. Lotus Style is

een collectie stalen sieraden met een herkenbare uitstraling, terwijl Lotus

Silver bestaat uit zilveren sieraden in een prijsklasse tussen de € 19,- en €

39,-. Als producent kunnen we al onze producten natuurlijk scherp in de

markt zetten. Dat geldt ook voor Calypso. We zijn heel sterk vertegenwoor-

digd met Calypso in het laagsegment en dat komt door de zeer grote omloop-

snelheid.”

Tot slot stipt Jurgen nog een heel belangrijk punt aan. “Het serviceniveau van

de Festina Lotus Group is geweldig. Als zelfstandig producent van alle merken

hebben we elk onderdeel op voorraad en zorgen ervoor dat de juwelier zich

daar geen zorgen om hoeft te maken. Daar hechten wij veel waarden aan.

We willen onze partners zoveel mogelijk ontzorgen en helpen waar moge-

lijk. Dat doen we dus niet alleen met geweldige producten, maar ook op het

gebied van aftersales en ondersteuning.”

Meer informatie: Festina Lotus Benelux,

Tel. +32 (0)16387980,

www.festina.com

“WE MOETEN DE JUWELIERS IN

NEDERLAND ZIEN TE OVERTUIGEN VAN

DE STERKTE VAN DE COLLECTIE. DAT IS

ONZE EERSTE TAAK EN DAARBIJ WILLEN

WE ONS OPNIEUW PROFILEREN”

D

E

J

U W E L I E R

N R

2 2 0 1 6 11