I
N T E R V I E W
F
E S T I N A
L
O T U S
B
E N E L U X
tend wordt. Dat houdt in dat we zowel voor mannen als vrouwen prachtige
collecties aanbieden. We merken wel dat Nederlandse juweliers met kleinere
collecties werken, waar men in België veel meer ervoor kiest om een merk
breed te presenteren. Dat is een groot verschil. De Nederlandse juwelier kiest
meer voor speciale modellen, in plaats van de basis goed te tonen. Wij zou-
den graag zien dat onze partners ervoor kiezen om Festina breder in de win-
kel te presenteren. Dat komt het merk ten goede en ook de verkoop.”
Als argument stipt Jurgen de Strooper aan dat Festina geen modemerk is waar
ze werken met bestverkopende modellen. “Wij zijn een echt horlogemerk,
dus bieden we geen ‘top twintig’ aan. We hebben een sterke collectie waar
wij volledig achter staan. Commitment is het sleutelwoord. Wanneer mensen
de gehele collectie zien zijn ze altijd onder de indruk. We kunnen zoveel bie-
den. We moeten de juweliers in Nederland zien te overtuigen van de sterkte
van de collectie. Dat is onze eerste taak en daarbij willen we ons opnieuw
profileren.”
OFFICIAL TIME KEEPER
Dat heeft mede te maken met een gewijzigde koers binnen Festina. De
afgelopen jaren is Festina onlosmakelijk verbonden geweest aan de Tour de
France. Dat heeft ervoor gezorgd dat heel veel mensen Festina zagen als spor-
tiever merk. “We zijn gestopt als ‘official time keeper’ van de Tour de France,
maar dat betekent niet dat we stoppen met onze Chrono Bike collectie.
Sterker nog: we hebben een prachtige nieuwe collectie geintroduceerd, waar
Richard Virenque ook weer het gezicht van is, maar daarnaast bieden we dus
veel meer. Dat is onderbelicht gebleven.”
GERARD BUTLER
Het grote nieuws dat Festina tijdens BaselWorld 2016 naar buiten bracht,
is dat Gerard Butler het nieuwe gezicht van het merk is. Roland Kragten:
“Gerard Butler is iemand waar zowel mannen als vrouwen zich mee kun-
nen identificeren. Hij geeft Festina nog meer allure, zoals je ook ziet bij de
Prestige collectie. De hoogwaardigheid die men gewend is van Festina als het
gaat om kwaliteit komt terug in deze collectie en natuurlijk is de prijs weer
bijzonder goed. De modellen zijn tussen de € 200,- en € 300,- geprijsd, een
segment waarin Festina altijd heel sterk is.”
DAMES
Daarnaast valt op in de nieuwe collectie van Festina dat de focus op dames-
collecties gelegd wordt en zien we veel retro-modellen terug in het herenseg-
ment. Roland toont ons de noviteiten tijdens BaselWorld. “Festina richt zich
dit jaar heel duidelijk op de dames. De nieuwe modellen hebben een gewel-
dige uitstraling en zijn beschikbaar in verschillende kleuren zoals staal, rosé,
goud en bicolor. Er is echt voor ieder wat wils en natuurlijk in een hele mooie
prijsklasse tussen de € 100,- en € 150,-. Dat is een heel gangbaar segment
waar nog veel omloopsnelheid in is. Als je deze kwalitatief hoogwaardige
modellen aan een klant laat zien en de prijs vertelt, dan verklaren ze je waar-
schijnlijk voor gek. Daar is de meerwaarde al gecreëerd.”
MANNEN
“Succes verzekerd”, zo vertelt Roland bij het tonen van de Festina mannen-
modellen. “De stalen modellen zijn zeer herkenbaar als zijnde Festina en met
een prijs die ligt tussen de € 149,- en € 199,- zijn we heel concurrerend. Dit
jaar zien we veel retro-modellen terugkomen waar we hoge ogen mee gaan
gooien. De prijzen van deze modellen is vastgesteld tussen de € 129,- en €
139,-. Dit is de basiscollectie die zo onderbelicht is geweest de afgelopen
jaren en waar we nu weer meer de focus op gaan leggen, omdat we daar ook
veel potentieel zien voor onze klanten.”
JAGUAR
Jaguar is een andere paradepaard binnen het portfolio van Festina Lotus
Group. “De evolutie van Jaguar is heel mooi om mee te maken. Je ziet hier
weer een sterke basiscollectie, maar ook veel special editions. Vooral voor
dames heeft Jaguar goed geluisterd naar de markt. Er is steeds meer vraag
naar een hoogwaardig Swiss made horloge dat is afgewerkt met saffierglas in
de prijsklasse tussen de € 250,- en € 500,- en dat biedt Jaguar”, aldus Jurgen.
LOTUS
“We moeten Lotus uiteraard niet vergeten”, zo vervolgt Jurgen. “De Lotus
collectie bestaat uit iets meer getypeerde modellen, die kleurrijk en opval-
lend zijn. Lotus gaat iets meer richting de trend. Onze samenwerking met de
Spaanse MotoGP-rijder Marc Márquez draagt ook bij aan de populariteit van
Lotus. Daarnaast hebben we aanvullend op de horlogecollectie een tweetal
sieradencollecties onder de naam Lotus Style en Lotus Silver. Lotus Style is
een collectie stalen sieraden met een herkenbare uitstraling, terwijl Lotus
Silver bestaat uit zilveren sieraden in een prijsklasse tussen de € 19,- en €
39,-. Als producent kunnen we al onze producten natuurlijk scherp in de
markt zetten. Dat geldt ook voor Calypso. We zijn heel sterk vertegenwoor-
digd met Calypso in het laagsegment en dat komt door de zeer grote omloop-
snelheid.”
Tot slot stipt Jurgen nog een heel belangrijk punt aan. “Het serviceniveau van
de Festina Lotus Group is geweldig. Als zelfstandig producent van alle merken
hebben we elk onderdeel op voorraad en zorgen ervoor dat de juwelier zich
daar geen zorgen om hoeft te maken. Daar hechten wij veel waarden aan.
We willen onze partners zoveel mogelijk ontzorgen en helpen waar moge-
lijk. Dat doen we dus niet alleen met geweldige producten, maar ook op het
gebied van aftersales en ondersteuning.”
Meer informatie: Festina Lotus Benelux,
Tel. +32 (0)16387980,
www.festina.com“WE MOETEN DE JUWELIERS IN
NEDERLAND ZIEN TE OVERTUIGEN VAN
DE STERKTE VAN DE COLLECTIE. DAT IS
ONZE EERSTE TAAK EN DAARBIJ WILLEN
WE ONS OPNIEUW PROFILEREN”
D
E
J
U W E L I E R
N R
2 2 0 1 6 11