Previous Page  70 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 70 / 76 Next Page
Page Background

D

E

J

U W E L I E R

N R

2 2 0 1 6

70

C

O L U M N

D

E

J

U W E L I E R

N R

2 2 0 1 6 70

ALS DISTRIBUTEUR VAN ONDER MEER DE MERKEN CHRONOSWISS, FORTIS, ROLF CREMER, BRISTON, MANU SCHMUCK, KOOS JEWELS EN

MANUELA CARL IS NIKO FRAGKOS VAN TAKEMEHOME WATCHES & JEWELLERY DAGELIJKS ONDERWEG EN BEZOEKT HIJ JUWELIERS. ALS

GEEN ANDER WEET HIJ WAT ER SPEELT IN DE BRANCHE, WAAR EVENTUELE PIJNPUNTEN ZITTEN EN WAAR MOGELIJKHEDEN LIGGEN VOOR

U ALS ONDERNEMER. ZIJN BEVINDINGEN DEELT HIJ GRAAG IN ZIJN TERUGKERENDE COLUMN IN VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER. IN DEZE UIT-

GAVE SCHRIJFT NIKO OVER HOE HIJ DE TOEKOMST VAN DE JUWELIERSBRANCHE ZIET.

Niko Fragkos

Ik zal het maar meteen zeggen: volgens mij bestaat het toekomstige juweliers-

landschap enkel nog uit juweliers met een eigen identiteit en die uitgaan van

hun eigen kracht. De uitstapjes qua collecties van links naar rechts zijn ver-

leden tijd. Dat werkt volgens mij niet meer. De kracht van de juwelier moet

het neerzetten van een duidelijke en eigen identiteit zijn. Volgens mij kunnen

alleen retailers met een herkenbaar gezicht in de markt het redden in deze

waanzinnig moeilijke, maar ook uitdagende tijd.

De kracht van de zelfstandige ondernemer zit in het feit dat hij of zij de klan-

ten kent en andersom. Dit geeft de ondernemer de kans om zijn klanten op

maat te bedienen. Gespecialiseerde juweliers hebben dus de toekomst. In

tegenstelling tot de juwelier zit de kracht van de webshops in het aanbieden

van uitsluitend bekende brands. De consument koopt online de modellen die

hij of zij in de winkelstraat, bij de juwelier dus, heeft zien liggen. De juwelier

van vandaag fungeert dus ongewild als etalage voor de webshops. De klant

weet vervolgens precies wat hij of zij van de webwinkel kan verwachten en

kan klikken, afrekenen en heeft het de volgende dag in huis.

Bij de juwelier is echter nog kennis en liefde voor het product te vinden.

Daarbij heeft de juwelier natuurlijk de beschikking over een winkel vol met

mooie en onderscheidende collecties. Hiermee zou de juwelier een waardige

concurrent van de webshop moeten zijn, maar dat is in veel gevallen niet zo.

Daar ligt het probleem en is een wereld te (her)winnen. Ik ben ervan overtuigd

dat de uitstraling en gastvrijheid van een traditionele winkel van essentieel

belang is om winkelen weer een beleving te laten worden, maar daar moet de

detaillist voor zorgen. Dit uitgangspunt geeft de juwelier weer de kans om zijn

of haar vak uit te oefenen en zorgvuldig samengestelde collecties te presente-

ren aan de klant. Omdat de bekende webshops zich qua aanbod enkel richten

op de grote merken zou de juwelier het dus juist weer buiten de gebaande

paden moeten zoeken. Je niet gek laten maken, maar juist je eigen identiteit

zoeken en je daar aan vasthouden. Zoals goud- en edelsmeden dat al jaren

met veel succes doen.

TakeMeHome Watches & Jewellery