Previous Page  74 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 74 / 76 Next Page
Page Background

D

E

J

U W E L I E R

N R

2 2 0 1 6

74

C

O L U M N

IK BEN ZELF ALTIJD AL VERLIEFD GEWEEST OP STEDEN. MIJN EIGEN AMSTERDAM NOEM IK DE KLEINSTE METROPOOL IN DE WERELD. NADAT IK

EEN TIJDJE IN ‘NEW AMSTERDAM’ HEB GEWOOND, WAS IK ER ERUIT DAT MIJN LIEFDE VOOR METROPOLEN NIET VAN TIJDELIJKE AARD WAS.

VANWEGE MIJN PASSIE VOOR HET JUWELIERSVAK HEB IK MIJN GELIEFDE NEW YORK WEER INGERUILD VOOR MIJN OUDE VERTROUWDE ‘OLD

AMSTERDAM’. JAREN LATER HEEFT MIJN EERSTE BEZOEK AAN HONG KONG DIE VLAM VOOR STEDEN WEER DOEN OPLAAIEN; WEER ZO’N STAD

DIE NOOIT SLAAPT. JAREN DACHT IK DAT HONG KONG DE AZIATISCHE TEGENHANGER WAS VAN NEW YORK… TOT MIJN BEZOEK AAN TOKYO!

“Verliefd op Tokyo”

In mijn twee voorgaande columns heb ik een verslag beloofd van mijn eigen

Retail Safari in Tokyo. Ondanks dat ik net zo veel pagina’s als deze editie van

De Juwelier kan vullen met mijn bevindingen, zal ik kort samenvatten wat

mij in het algemeen is opgevallen en zal dieper ingaan op dingen waar wij

allen van kunnen leren in ons prachtige vak. In tegenstelling tot mijn beeld

van het land van de ‘rijzende zon’, was Japan zeer modern en westers. Maar

ook weer heel traditioneel (lees: Japanse rites), wat bijna een contradictie is.

Mijn beeld van Japanners was dat ze xenofobisch leken, maar ze zijn zeer

beleefd, welgemanierd en vriendelijk. Ondanks dat weinig mensen op straat

en in de winkels Engels spreken, proberen ze er wel alles aan te doen om jou

van dienst te zijn. Ondanks dat je het veel in Azië ziet, lijkt Japan de kroon

te spannen wat betreft mondkapjes. Vanaf het moment dat je het vliegtuig

betreedt, heeft een flink aantal van de Japanse passagiers al een mondkap op,

maar als je landt in Japan lijkt wel 1/3 van de bevolking een kapje op te heb-

ben. En, wie een drogisterij inloopt heeft keuze uit letterlijk 100 verschillende

kapjes, in alle kleuren, geuren (dus aan de binnenkant) en maten!

Wat mij opviel dat er heel weinig politie op straat te zien was. Verder viel

op dat ondanks de grote passie voor luxe en kwaliteit, er amper high-end

auto’s zoals Porsches, Ferrari’s, e.d. op straat te zien waren (in tegenstel-

ling tot China). Daarnaast werkt het openbaar vervoer nog preciezer dan de

Zwitserse. Briljant is de wegbewijzering voor voetgangers in stations, gete-

kend tot aan de centimeter op de vloer. Goed om te weten is dat alle wegbe-

wijzering op straat en in het openbaar vervoer ook in het Engels staat en navi-

geren zeer makkelijk is. Indien u houdt van de Japanse keuken, dan waant u

zich in een culinaire walhalla, maar als u net als mijn vader slechts een keer

sushi per week wel genoeg vindt, dan heeft men een probleem. Ondanks de

overvloed aan westerse producten, is er relatief weinig westers eten te vinden

in Tokyo. Maar, bierliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Japanners zelf drin-

ken amper sake bij het eten en echt héél veel bier, zowel Japanse als westerse

bieren. Persoonlijk ben ik een whiskyliefhebber en ik heb elke avond verschil-

lende lokale whisky’s gedronken die heerlijk waren; net zo goed als de single

malts uit Schotland.

Graag wil ik mijn verslag afsluiten met het uitlichten van Japanse retailer

Uniqlo. Wie in de Oxford Street in London geshopt heeft en/of houdt van

tennisser Novak Djokovic (de rode vierkantjes op zijn shirt zijn het logo van

Uniqlo) weet waarom ik dit de beste retailer vind van Japan. Zij voegen twee

dingen toe als retailer en hebben daarom bestaansrecht: ze produceren tech-

nische producten die superieur en innovatief zijn (bijvoorbeeld de HEATTECH

& AIRism kleding) en produceren tijdloze, elegante en zeer kwalitatieve

‘basiscollectiestukken’, tegen zeer scherp prijzen. Sinds kort versturen ze naar

Nederland, dus mijn advies is: snuffel zelf lekker rond op

Uniqlo.com

en dan

begrijpen jullie wat ik bedoel. De cashemere truien zijn een echte aanrader,

ik heb ze in alle kleuren van de regenboog. Daar kan geen V&D tegen op…

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar

alon@oakconsultancy.com

of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-

2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op

OakConsultancy.com.

Algemeen:

Japanners zijn gek op warenhuizen en westerse producten. Vaak

zijn die warenhuizen vele malen mooier en groter dan bijvoorbeeld De

Bijenkorf. De winkels zijn lang open en dat zeven dagen per week. En de

duurste buurt in Tokyo (Ginza) wordt op zaterdag helemaal autovrij gemaakt.

Fantastisch was dat. Dus op de brede straat liepen duizenden mensen en

daarbij mogen restaurants & coffee shops die dag terrasjes opzetten midden

op de weg. Zeer gezellig en fantastisch voor de omzetten van de retailers.

Horloges:

Uitvoerig heb ik in mijn vorige column beschreven dat Casio heel

groot is in hun thuismarkt. Samen met Seiko en Citizen delen ze ‘de kroon

van beste horlogemerk’ in Japan (qua omzet). Qua aanzien staat alleen Seiko

hoger, die de eigen mechanische (manufacture) uurwerken maken met prijzen

die oplopen tot € 6.000,- (onder label Grand Seiko – sinds kort in Nederland

verkrijgbaar) en zelfs tot € 200.000,- (onder label Credor – niet in Europa ver-

krijgbaar). Wat mij tegenviel is de manier waarop die merken verkocht werden:

95% in Kijkshop-achtige winkels met nul beleving of passie. Vaak ook nog in

winkels waar camera’s verkocht werden. En, dit zijn gewoon officiële dealers.

Wat mij verder tegenviel is dat, in tegenstelling tot mijn hoop en verwachting,

ik geen nieuwe en kleine Japanse merken heb kunnen vinden. Verder zijn er

uiteraard Europees gestylde juweliers die alle high-end Europese merken ver-

kopen, allemaal in huisstijl van de merken met veel shop-in-shops. Maar wat

domineerde waren alle grijze handelaren, die vaak in kleine winkels werken in

diezelfde Kijkshop-stijl en veel op voorraad hebben. 90% van de tijd allemaal

Rolex horloges. Met moeite zijn er officiële Rolex dealers te vinden, een rare

gewaarwording.

Juwelen:

Ik heb echt gezocht naar lokale onafhankelijke juweliers, goud-

smeden, kleine ateliers, maar ik kon in drie dagen niets vinden. Dat was

een grote teleurstelling. Ze zijn heel westers ingesteld in Japan qua sieraden

en er is een grote verlovingscultuur. Het leuke nieuws is dat onze eigen

Nederlandse Royal Asscher Diamonds ‘de kroon van nummer één juwelen-

merk’ in Japan deelt met wereldmerken Bulgari en Tiffany. Asscher heeft dan

ook een aantal eigen mono brand boutiques (waaronder in de buurt Ginza)

en heel veel gerenommeerde dealers (incluis shop-in-shops in warenhuizen).

In diezelfde Ginza stond het mooiste juweliersgebouw (letterlijk een gebouw

Wat betreft de Retail Safari is dit wat mij heel erg is opgevallen in de detail-

handel:

met tien verdiepingen), namelijk die van Bulgari (hun grootse winkel in de

wereld) die helemaal omkleed was met hun eigen iconische ‘Serpenti’ slang,

prachtig.

Alon Ben Joseph