D
e
J
u w e l i e r
n r
2 2 0 1 7
73
“Ik zag het helemaal zitten”, zo vervolgt Jos. “Na jarenlang
zes dagen en meer geleefd te hebben voor de juwelierszaak,
besloot ik dan ook om het maar meteen op 1 januari 2015
in plaats van de afgesproken 1 januari 2016 te laten ingaan.
Ik blijf tot 1 januari 2020 assisteren waar nodig, maar ik heb
zeker een stapje teruggedaan. Ik werk nu nog twee dagen in
de winkel en voor de rest ligt de verantwoordelijkheid bij Elise,
Joyce en Mireille. Geweldig natuurlijk, want opvolging bij
een juwelierszaak is toch nog wel eens heikel punt en ik heb
gewoon drie opvolgers”, vertelt Jos lachend.
ROLVERDELING
Vooraf is er een duidelijke rolverdeling tussen de zussen afge-
sproken. Mireille is verantwoordelijk voor de inkoop, bestel-
lingen, social media-activiteiten en het graveren. Elise neemt
als goudsmid allerhande reparaties, het verstellen van sieraden
en de administratie voor haar rekening en Joyce etaleert, maakt
gedenksieraden en neemt nog wat creatieve taken op zich.
“Een goede rolverdeling is gewoon heel belangrijk”, aldus Elise.
“Je moet jezelf misbaar maken en daarom hebben we gedeelde
taken.”
VERANDERINGEN
Door de basis die is neergezet door vader Jos hebben Elise, Joyce en Mireille eigenlijk niet
zo heel veel hoeven veranderen. “Er is geen sprake geweest van hele grote veranderingen.
We hebben de collectie vernieuwd om ons ook meer te richten op een jongere doelgroep,
het logo en de huisstijl is wat aangepast, maar verder heeft onze vader zich altijd vooruit-
streven getoond, dus was er niet heel veel nodig. Hij was één van de eerste ondernemers
die startte met JUPA en stond altijd open voor vernieuwing. Online was hij al aanwezig en
zelfs een webshop heeft hij geprobeerd, maar dat bleek geen doorslaand succes. We zijn
ons wel meer gaan richten op social media en online marketing. Daar hebben we heel
veel profijt van. Een goede Facebook-actie levert toch meetbaar meer op voor ons dan een
ouderwetse advertentie in de krant”, zo horen we van de drie dames.
Eén belangrijke verandering is in 2015 wel doorgevoerd: de naam werd veranderd.
Juwelier Loos is Loos Juweliers geworden. “Dat is natuurlijk makkelijk te verklaren met
meerdere eigenaren. Toch nog iets dat veranderd is, is het gevoel. Je verwacht het niet,
maar je raakt toch nog meer betrokken bij de winkel. Je wordt gedwongen om creatiever
te gaan denken en het geeft veel meer voldoening en energie als het goed gaat. We ken-
den ook een vliegende start. In 2015 bestonden we veertig jaar en onze vader heeft altijd
in jubileumjaren kortingen gegeven. Dat hebben we er in gehouden met maar liefst veertig
procent korting en je kunt wel voorstellen dat er veel belangstelling was die dag”, aldus
Elise. “De hele dag stond er een lange rij voor onze ingang”, vult Jos aan. “Dat was toch
een beetje mijn afscheid als eigenaar.”
GOEDE BASIS
Nog drie jaar en dan zwaait Jos dus definitief af als onderdeel
van Loos Juweliers. Tot die tijd kan hij zijn dochters helpen
waar nodig, maar zij zijn verantwoordelijk, zo benadrukt hij
nogmaals. “Wat ik belangrijk vind is het ambachtelijke karakter
gewaarborgd blijft en dat de persoonlijke aandacht voor klan-
ten leidend is. Gelukkig vinden Elise, Joyce en Mireille dat ook.
De afgelopen jaren zijn ook al zeer goed gegaan en je merkt
dat de echte juweliersproducten zoals goud en diamant weer in
de lift zitten. Wat ik een hele geruststellende gedachte vind, is
dat de basis goed staat en de toekomst er rooskleurig uitziet”,
zegt Jos tot slot.