D
e
J
u w e l i e r
n r
2 2 0 1 7
74
C
o l u m n
A
l o n
B
e n
J
o s e p h
HET EINDE VAN ONLINE WINKELEN, KLINKT U DAT OOK ALS MUZIEK IN DE OREN? SAMEN MET U VERLANGEN VEEL RETAILERS NAAR DE
DAGEN VAN VOOR DE MOGELIJKHEID VAN HET WINKELEN OP HET INTERNET. NA HET VERSCHIJNEN VAN BOEKEN OVER RETAIL VAN ‘INTER-
NET PROFESSOR’ COR MOLENAAR MET DRAMATISCHE TITELS: “HET EINDE VAN WINKELS?”, “RED DE WINKEL, ZO KAN HET NIET LANGER”
EN “ACTIE! NOODPLAN VOOR DE RETAIL” LEEK ER GEEN TOEKOMST MEER VOOR ‘OLD SCHOOL’ BRICK-AND-MORTAR RETAIL. MAAR DAAR IS
RECENTELIJK EEN KENTERING IN GEKOMEN EN DIE IS GOED SAMENGEVAT DOOR WIJNAND JONGEN IN ZIJN NIEUWE BOEK: “HET EINDE
VAN ONLINE WINKELEN. DE TOEKOMST VAN RETAIL EN DE WERELD DIE ALTIJD VERBONDEN IS.”
Het einde van online winkelen
Het boek van Jongen is recentelijk uitgekomen en vind ik eigenlijk verplichte
leesvoer voor iedereen die werkzaam is in de retail. Wijnand Jongen is zelf
ondernemer geweest. Hij is een van de oprichters geweest van online winkel-
stad Macropolis in 1997. Sinds de oprichting van
Thuiswinkel.org(de belangen-
vereniging voor (web)winkels in Nederland) in 2000 is hij de directeur. Dus we
kunnen stellen dat hij verstand heeft van online retail. Met de pakkende titel van
zijn boek, die eind vorige jaar is uitgekomen, lijkt hij te insinueren dat hij niet
meer gelooft in online winkelen. Dat kan zeker niet gesteld worden, maar in een
notendop stelt hij dat de nieuwe consument een ‘onlife shopper’ is (een nieuwe
term waarvan ik denk dat wij die nog heel vaak gaan horen). De onlife shopper
is een consument die op zijn of haar wenken bediend wil worden, ongeacht
via welke kanaal er gewinkeld wordt: offline, online, Facebook, applicatie,
smartphone, tablet, TV, Virtual Reality, Augmented Reality, Whatsapp, etc. Deze
shopper denkt dus niet meer in aparte kanalen, maar verwacht een volledige
integratie van service, ongeacht hoe hij of zij in contact treedt met de retailer.
De auteur Jongen begint met een beschrijving hoe wij in de retail geëvolueerd
zijn naar de huidige staat. Dan gaat het boek vooral over wat de consument
van morgen verwacht en waar hij of zij behoefte aan heeft. Als wij denken dat
wij tot nu toe grote veranderingen hebben meegemaakt in de retail, dan was
dat pas het topje van de ijsberg. We staan aan de vooravond van veel grotere
veranderingen. De pagina van deze column is te kort om de grote hoeveelheid
van onderwerpen uit het boek te bespreken, dus ik licht hier een aantal hoog-
tepunten uit die ik pakkend vond. Dit in de hoop dat het u stimuleert om het
boek te gaan lezen:
BESTAANSRECHT
De komst van internet heeft veel veranderingen teweeggebracht in onze samen-
leving en terecht kunnen wij dit een ware revolutie noemen. Veel industrieën
zijn drastisch veranderd of zelfs weggevaagd. Deze revolutie is nog niet voorbij
en is nog volop bezig. Elke retailer moet zich dus afvragen of zij überhaupt nog
bestaansrecht hebben. Als ik dit vertaal naar onze branche, ben ik niet bezorgd
over onze bestaansrecht als juweliers. Dit betekent zeker niet dat wij achter-
over kunnen zitten en wachten ‘tot de storm uitgeraasd is’. Ik ben zeer positief
ingesteld voor goudsmeden en juweliers die sieraden verkopen, want men wil
zichzelf versieren en wij dragen juwelen sinds begin van de mensheid. Echter,
ben wel alert over de trends in de horloge-industrie. Het lijkt of de komst van
smartwatches zeer zware klappen hebben uitgedeeld aan de horlogemerken die
opereren aan de onderkant van de luxe-industrie (prijsreeks: €100,- tot €1.000,-
). Dus niet alleen horlogemerken die opereren in dat segment, maar ook de
retailers die afhankelijk zijn van dat segment.
TOEGEVOEGDE WAARDE
De komst van internet heeft verticalisatie van ketens heel erg makkelijk
gemaakt. Zo ook in onze branche. Behalve dat merken zelf fysieke winkels
openen, verkopen nu langzamerhand bijna al onze leveranciers ook zelf via
internet. Zij zijn ook echte omnichannel retailers aan het worden. Dus ik ben
van mening dat wij, de onafhankelijke multibrand juweliers, alleen nog maar
bestaansrecht hebben als wij zelf een merk worden (zie mijn vorige column
over dit onderwerp) en als wij toegevoegde waarde bieden (service met hoofd-
letter S). Kwaliteit en persoonlijke service die onpersoonlijke ketens en merken
nooit kunnen evenaren!
Alon Ben Joseph
TOEKOMST
Er bestaat geen glazen bol, maar als men kijkt naar de ‘Bell Curve’ (zogenaamde
normale verdeling) van consumentengedrag en wij het gedrag van de linker
2,5% van de curve, de zogenaamde ‘Innovators’ goed analyseren, dan kunnen
wij de toekomst aardig voorspellen: namelijk het gedrag van de overige 97,5%!
Jongen beschrijft heel mooi hoe de Early Adopters van vandaag zich gedragen
en zo maakt hij voorspellingen voor de toekomst van retail en de wereld die
altijd verbonden is. Een toekomst die gedomineerd wordt door de onlife con-
sument.
Ondanks dat Jongen dus heel erg voor internetverkopen is, gelooft hij heel erg
in de lokale retailmarkt en opteert hij die te ondersteunen. Een voorbeeld van
hem is om lokale boekwinkels als coöperatief te runnen met medebewoners
uit de omgeving (wat hij zelf ook wil gaan doen). Volgens hem gaat er niets
boven fysiek snuffelen in een echte boekenwinkel. Dus doe niet alleen uzelf
een plezier door het boek zo snel mogelijk aan te schaffen, maar doe Jongen
een dubbel plezier door het bij een lokale boekhandelaar te bestellen. Het ISBN
nummer is: 9789047009948. Een aanrader is om het kader op pagina 186 in het
boekte lezen, ons familiebedrijf wordt daar namelijk in genoemd. Voor de eerste
vijf lezers van deze column die mij een mail sturen met feedback over al mijn
columns krijgen het boek als cadeau van mij opgestuurd!
Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar
alon@oakconsultancy.comof te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100.
Aanvullende informatie is ook beschikbaar op
OakConsultancy.com.