Previous Page  74 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 74 / 76 Next Page
Page Background

D

e

J

u w e l i e r

n r

2 2 0 1 7

74

C

o l u m n

A

l o n

B

e n

J

o s e p h

HET EINDE VAN ONLINE WINKELEN, KLINKT U DAT OOK ALS MUZIEK IN DE OREN? SAMEN MET U VERLANGEN VEEL RETAILERS NAAR DE

DAGEN VAN VOOR DE MOGELIJKHEID VAN HET WINKELEN OP HET INTERNET. NA HET VERSCHIJNEN VAN BOEKEN OVER RETAIL VAN ‘INTER-

NET PROFESSOR’ COR MOLENAAR MET DRAMATISCHE TITELS: “HET EINDE VAN WINKELS?”, “RED DE WINKEL, ZO KAN HET NIET LANGER”

EN “ACTIE! NOODPLAN VOOR DE RETAIL” LEEK ER GEEN TOEKOMST MEER VOOR ‘OLD SCHOOL’ BRICK-AND-MORTAR RETAIL. MAAR DAAR IS

RECENTELIJK EEN KENTERING IN GEKOMEN EN DIE IS GOED SAMENGEVAT DOOR WIJNAND JONGEN IN ZIJN NIEUWE BOEK: “HET EINDE

VAN ONLINE WINKELEN. DE TOEKOMST VAN RETAIL EN DE WERELD DIE ALTIJD VERBONDEN IS.”

Het einde van online winkelen

Het boek van Jongen is recentelijk uitgekomen en vind ik eigenlijk verplichte

leesvoer voor iedereen die werkzaam is in de retail. Wijnand Jongen is zelf

ondernemer geweest. Hij is een van de oprichters geweest van online winkel-

stad Macropolis in 1997. Sinds de oprichting van

Thuiswinkel.org

(de belangen-

vereniging voor (web)winkels in Nederland) in 2000 is hij de directeur. Dus we

kunnen stellen dat hij verstand heeft van online retail. Met de pakkende titel van

zijn boek, die eind vorige jaar is uitgekomen, lijkt hij te insinueren dat hij niet

meer gelooft in online winkelen. Dat kan zeker niet gesteld worden, maar in een

notendop stelt hij dat de nieuwe consument een ‘onlife shopper’ is (een nieuwe

term waarvan ik denk dat wij die nog heel vaak gaan horen). De onlife shopper

is een consument die op zijn of haar wenken bediend wil worden, ongeacht

via welke kanaal er gewinkeld wordt: offline, online, Facebook, applicatie,

smartphone, tablet, TV, Virtual Reality, Augmented Reality, Whatsapp, etc. Deze

shopper denkt dus niet meer in aparte kanalen, maar verwacht een volledige

integratie van service, ongeacht hoe hij of zij in contact treedt met de retailer.

De auteur Jongen begint met een beschrijving hoe wij in de retail geëvolueerd

zijn naar de huidige staat. Dan gaat het boek vooral over wat de consument

van morgen verwacht en waar hij of zij behoefte aan heeft. Als wij denken dat

wij tot nu toe grote veranderingen hebben meegemaakt in de retail, dan was

dat pas het topje van de ijsberg. We staan aan de vooravond van veel grotere

veranderingen. De pagina van deze column is te kort om de grote hoeveelheid

van onderwerpen uit het boek te bespreken, dus ik licht hier een aantal hoog-

tepunten uit die ik pakkend vond. Dit in de hoop dat het u stimuleert om het

boek te gaan lezen:

BESTAANSRECHT

De komst van internet heeft veel veranderingen teweeggebracht in onze samen-

leving en terecht kunnen wij dit een ware revolutie noemen. Veel industrieën

zijn drastisch veranderd of zelfs weggevaagd. Deze revolutie is nog niet voorbij

en is nog volop bezig. Elke retailer moet zich dus afvragen of zij überhaupt nog

bestaansrecht hebben. Als ik dit vertaal naar onze branche, ben ik niet bezorgd

over onze bestaansrecht als juweliers. Dit betekent zeker niet dat wij achter-

over kunnen zitten en wachten ‘tot de storm uitgeraasd is’. Ik ben zeer positief

ingesteld voor goudsmeden en juweliers die sieraden verkopen, want men wil

zichzelf versieren en wij dragen juwelen sinds begin van de mensheid. Echter,

ben wel alert over de trends in de horloge-industrie. Het lijkt of de komst van

smartwatches zeer zware klappen hebben uitgedeeld aan de horlogemerken die

opereren aan de onderkant van de luxe-industrie (prijsreeks: €100,- tot €1.000,-

). Dus niet alleen horlogemerken die opereren in dat segment, maar ook de

retailers die afhankelijk zijn van dat segment.

TOEGEVOEGDE WAARDE

De komst van internet heeft verticalisatie van ketens heel erg makkelijk

gemaakt. Zo ook in onze branche. Behalve dat merken zelf fysieke winkels

openen, verkopen nu langzamerhand bijna al onze leveranciers ook zelf via

internet. Zij zijn ook echte omnichannel retailers aan het worden. Dus ik ben

van mening dat wij, de onafhankelijke multibrand juweliers, alleen nog maar

bestaansrecht hebben als wij zelf een merk worden (zie mijn vorige column

over dit onderwerp) en als wij toegevoegde waarde bieden (service met hoofd-

letter S). Kwaliteit en persoonlijke service die onpersoonlijke ketens en merken

nooit kunnen evenaren!

Alon Ben Joseph

TOEKOMST

Er bestaat geen glazen bol, maar als men kijkt naar de ‘Bell Curve’ (zogenaamde

normale verdeling) van consumentengedrag en wij het gedrag van de linker

2,5% van de curve, de zogenaamde ‘Innovators’ goed analyseren, dan kunnen

wij de toekomst aardig voorspellen: namelijk het gedrag van de overige 97,5%!

Jongen beschrijft heel mooi hoe de Early Adopters van vandaag zich gedragen

en zo maakt hij voorspellingen voor de toekomst van retail en de wereld die

altijd verbonden is. Een toekomst die gedomineerd wordt door de onlife con-

sument.

Ondanks dat Jongen dus heel erg voor internetverkopen is, gelooft hij heel erg

in de lokale retailmarkt en opteert hij die te ondersteunen. Een voorbeeld van

hem is om lokale boekwinkels als coöperatief te runnen met medebewoners

uit de omgeving (wat hij zelf ook wil gaan doen). Volgens hem gaat er niets

boven fysiek snuffelen in een echte boekenwinkel. Dus doe niet alleen uzelf

een plezier door het boek zo snel mogelijk aan te schaffen, maar doe Jongen

een dubbel plezier door het bij een lokale boekhandelaar te bestellen. Het ISBN

nummer is: 9789047009948. Een aanrader is om het kader op pagina 186 in het

boekte lezen, ons familiebedrijf wordt daar namelijk in genoemd. Voor de eerste

vijf lezers van deze column die mij een mail sturen met feedback over al mijn

columns krijgen het boek als cadeau van mij opgestuurd!

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar

alon@oakconsultancy.com

of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100.

Aanvullende informatie is ook beschikbaar op

OakConsultancy.com

.