D
E
J
U W E L I E R
N R
3 2 0 1 5 55
N
I E U W S
Jesper Nielsen is een bekende in de
wereld van de sieraden. Enorm groot
geworden met Pandora, opgestapt bij
Pandora vanwege een verschil van
mening over de visie van het bedrijf,
zich volledig gestort op een nieuw
project met Endless en iemand die
heel duidelijk weet wat hij wil. “Na
mijn tijd bij Pandora heb ik geprobeerd
niks te doen. Dat ging niet. Ik ben een
ondernemer en ik kan niet stilzitten.
Endless is mijn leven nu. Het ultieme
doel is om tot de top van sieradenmer-
ken te horen en 15.000 deuren te ope-
nen wereldwijd. We zijn heel goed op
weg, iets te goed zelfs, want de groei
in Amerika met 1.100 winkels in een
half jaar is abnormaal. We groeien te
hard en dat is niet op te vangen. Daardoor hebben we problemen met leveren,
maar er is sinds oktober vorig jaar een dealerstop in Europa. We konden het
niet meer aan.”
Dat hebben de dealers in Nederland ook gemerkt, want producten die besteld
werden, kregen ze niet geleverd. Dat leverde de nodige frustraties op bij beide
partijen. Jaap Waterham – country manager Benelux bij Endless – voelde zich
dan ook genoodzaakt tekst en uitleg te geven omtrent de problemen. Allereerst
was echter Jesper Nielsen aan het woord en hij vertelde vooral hoe hij met
Endless is gestart en waar het avontuur moet eindigen: aan de top.
Na deze lange introductie en veel mooie verhalen, werd uiteindelijk duidelijk
waar de problemen liggen. Beloften kunnen niet worden nagekomen, vooral
ingegeven door de zeer sterke en toch wel wat onverwachte groei. Problemen
zijn er echter om opgelost te worden. “Het is een proces en gedurende dat
proces moet je aanpassingen doen”, aldus Jesper Nielsen. Die aanpassingen
worden gedaan en zodoende kregen dealers – als het goed is – begin juni hun
producten uitgeleverd. Tevens werd aangegeven, om problemen in de toekomst
zo veel mogelijk te tackelen, dat de distributie voor de Benelux voor een groot
deel in Nederland komt te liggen. “We moeten het serviceniveau omhoog
halen en we doen er alles aan om jullie te helpen de verkoop te realiseren”,
zo gaf Jaap Waterham aan. “Dat betekent dat wij meer risico’s gaan nemen.”
Risico’s nemen hoort bij ondernemen. Endless heeft het merk geweldig in de
markt gezet, vraag gecreëerd bij consumenten, héél veel dealers wereldwijd
gemaakt, maar kan nu niet leveren. Het is knap hoe snel Endless gegroeid is,
maar het is daarnaast ook niet meer te behappen voor een startende onderne-
ming. Neemt niet weg dat de potentie van het merk onderkend wordt. Dealers
blijven vertrouwen hebben in Endless. Op het gebied van marketing en het
‘bouwen’ van een merk is Jesper Nielsen iemand die zijn vak zeker verstaat.
Pandora is daar hét voorbeeld van. Vertrouwen houden lijkt dan ook het devies,
want vanuit Endless wordt er alles aan gedaan om de problemen op te lossen.
Daarnaast blijft het merk zich enorm profileren richting de consument. Kijk
alleen al naar de deal met Jennifer Lopez en de advertentiecampagnes in bij-
voorbeeld Nederland, samenwerkingen met bloggers en binnenkort de expo-
sure op lokaal niveau met dealers, en je weet dat Endless naam gaat maken.
Uiteraard zijn er zorgen bij dealers en die kunnen niet weggenomen worden
door een gesprek met Jesper Nielsen. De bevlogen ondernemer droomt groot
en laat zich niet van de wijs brengen door tegenslagen. Het feit blijft dat hij
juweliers nodig heeft om zijn producten te verkopen. U bent zijn ‘local hero’s’.
“Jullie weten hoe je de producten moet verkopen en wat je daarvoor nodig
hebt. Ik reik jullie de tools aan om dat te bewerkstelligen. We willen samen-
werken en we gaan veranderen. Wij vinden dit natuurlijk ook niet leuk, maar
de problemen worden verholpen”, aldus Jesper tot slot.
Meer informatie: Endless Jewelry
bnl@endlessjewelry.eu www.endless-jewelry.euHet is nog maar anderhalf jaar geleden dat Endless Jewelry voor het eerst op
het wereldtoneel verscheen en sindsdien is het enorm hard gegaan. Achttien
maanden later is de naam van Endless gevestigd. Het sieradenmerk wordt
verkocht in eenentwintig landen, heeft 3.500 dealers, een omzet van dertig
miljoen dollar in 2014 en Jennifer Lopez als boegbeeld. Wat een ongekend
succes, maar het succes heeft ook zeker een keerzijde. De snelle groei heeft
geresulteerd in leveringsproblemen. Resultaat: ontevreden klanten, niet
nagekomen beloften en veel frustraties. Reden voor Endless Benelux om een
road show te organiseren waar Jesper Nielsen tekst en uitleg kwam geven
aan dealers. Ook de redactie van vaktijdschrift De Juwelier was aanwezig
om de verhalen aan te horen. “We gaan ons aanpassen en dit oplossen”, was
de strekking van het verhaal.
Endless
verbetert leveringen