Previous Page  58 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 58 / 60 Next Page
Page Background

D

E

J

U W E L I E R

N R

3 2 0 1 5

58

Weet u hoeveel horloges u per jaar verkoopt? En, heeft u op uw netvlies hoeveel

horloges Zwitserland exporteert? Persoonlijk kan ik beide vragen niet beant-

woorden uit mijn hoofd voor ons eigen bedrijf Ace Juweliers. Maar heeft u ook

gelezen dat financiële analisten er vanuit gaan dat Apple in het eerste jaar van

hun lancering circa 20 miljoen horloges verkopen en in 2016 circa 30 miljoen

stuks*? Volgens de officiële cijfers van de Fédération de l’industrie horlogère

suisse (FH)** hebben alle Zwitserse horlogemakers in 2014 gezamenlijk bijna 29

miljoen horloges geëxporteerd met een totaalwaarde van CHF 22,2 miljard, wat

ze op positie drie zet. En, binnen negen maanden zal Apple meer horloges ver-

kopen dan alle horlogemakers in Duitsland gezamenlijk, die positie vier innemen

op de wereldranglijst! Met een gemiddelde prijs van circa €500,- zal Apple een

additionele één miljard omzetten dit jaar.

Mocht u nog niet overtuigd zijn van het feit dat er veel gaat veranderen in de

horloge-industrie, dan heeft u nog veel Zwitserse horlogemakers aan uw kant

staan. Maar ik vertrouw erop dat u als ondernemer en juwelier wel graag een

puntje van deze taart wenst. Zo ook ik, want persoonlijk ben ik heel blij met de

komst van alle smartwatches, maar vooral met de Apple Watch. Een aantal weken

geleden tijdens de BaselWorld beurs merkte ik op dat er eigenlijk drie kampen

zijn in de horloge-industrie:

De Ontkenners

In de eerste kamp zitten de hardcore ontkenners en dit zijn voornamelijk de

Haute Horlogerie merken zoals Patek Philippe en Breguet. Deze merken zitten

in de conservatieve hoek en zien smartwatches als iets compleet anders. De

directeur van de merken Breguet, Jaquet Droz en Blancpain, Marc Hayek, heeft

tegen persbureau Reuters gezegd: “The Apple Watch is not a real watch, but a

consumer electronic.”

De Opportunisten

Een tweede groep lijkt ook onbezorgd, maar zijn opportunistisch en denken dat

nieuwkomers als Apple juist in de toekomst zullen zorgen voor nieuwe klanten

voor hoogwaardige mechanische uurwerken. De eigenaar van Chopard, Karl-

Friedrich Scheufele, zegt hierover: “When it comes to a higher end watch I

strongly believe in mechanical movements – the beauty is that they last for gene-

rations and you don’t have to worry about batteries and recharging.”

De Vechters

Tot slot bestaat de derde groep uit de merken die terug gaan vechten. Deze

fabrikanten experimenteren met hybride horloges. Tijdens de 25e SIHH beurs in

Genève presenteerde Montblanc de e-Strap. Voor BaselWorld kwam Frederique

Constant met het grote nieuws dat ze een joint venture zijn begonnen met

MotionX, de producent van de Smart Bracelet ‘Jawbone Up’. Tijdens de

BaselWorld beurs waren er veel aankondigingen van concept watches, maar

jammer genoeg geen productiemodellen nog. TAG Heuer kondigde een samen-

werking aan met Intel en Google, maar kon niets laten zien. Breitling liet een

werkend model zien van een concept watch: de ‘B55 Connected’. Maar die

technologie wordt op zijn vroegst pas over tien maanden verwacht in een com-

pleet ander design. Verder hadden Swatch, Casio en Guess horloges die konden

’praten’ met een smartphone. Tot slot liet Bulgari een werkend model zien van

hun automatisch (dus zonder batterij) concept watch: de Diagono Magnesium

Intelligent Watch. Deze praat niet alleen met een smartphone, maar in de toe-

komst met uw auto, hoteldeur en pinapparaat.

Concluderend durf ik dus te stellen dat ondanks dat Apple niet de eerste is die een

smartwatch lanceert, zij ‘de eerste ronde’ gaan winnen. Ze winnen niet alleen van

hun tegenpolen zoals Samsung, Sony, Motorola, Pebble en anderen, maar, ik denk

dat ze in 2015 alle Zwitserse horlogefabrikanten ‘knock out’ gaan slaan. Ik heb

hoge verwachtingen van de Zwitsers tijdens SIHH en BaselWorld 2016. Verder

sluit ik mij aan bij de tweede kamp, die van De Opportunisten. Ik denk dat met

de komst van een nieuwe segment in de horloge-industrie, de horlogemerken die

produceren in de prijsreeks van €350,- tot €750,- het heel moeilijk gaan krijgen.

Maar op de lange duur denk ik dat het er voor zorgt dat de volgende generatie

gewend blijft om op zijn of haar pols te kijken, in plaat van iets (lees: mobiele

telefoon) uit hun zak te pakken om te zien hoe laat het is!

Deze nieuwe ‘Quartz Crises’ is dus eigenlijk alleen een crises voor de (Zwitserse)

horlogefabrikanten die niet snel genoeg anticiperen op de ontwikkelingen.

Persoonlijk vind ik het een fantastische ontwikkeling en het biedt fantastische kan-

sen voor ons juweliers. Heeft u al overwogen om een dealerschap aan te vragen

bij Apple voor hun horloges? Wij bij Ace Juweliers hebben dit meteen gedaan bij

de aankondiging van Apple vorig jaar.

Tot slot wil ik deze column afsluiten met een brug naar mijn twee vorige artike-

len, die gingen over eCommerce. Vandaag is een geheim document van Apple

gelekt dat het management de focus van hun eigen fysieke winkels wil verleggen

naar online verkopen. Daarom zal de Apple Watch helemaal niet te koop of af

te halen zijn in hun eigen winkels, maar uitsluiten online te bestellen zijn. Apple

wil ondanks dat het hele goede marketingwaarde heeft, af van de lange rijen voor

de deur. Dit is een teken aan de wand. Ik heb dus net voor het schrijven van deze

column maar mijn eigen exemplaar via de Britse Apple site besteld. Ik hield al

niet zo van in de rij staan!

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar alon@

oakconsultancy.com

of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100.

Aanvullende informatie is ook beschikbaar op

OakConsultancy.com

.

Bronvermeldingen:

*

http://www.ft.com/fastft/305703/wall-street-on-apple-watch

**

http://www.fhs.ch

C

O L U M N

– A

L O N

B

E N

J

O S E P H

Kunt u zich nog de Quartz Crises van de jaren 1970 herinneren? Ben u klaar

voor een nieuwe crises in de horloge-industrie? Deze column schrijf ik op

de dag dat Apple consumenten de ‘Apple Watch’ laten pre-orderen in negen

landen, de zogenaamde ‘First Wave’. Persoonlijk ben ik van mening dat dit een

dag is die wij ons lang zullen herinneren. Net als dat wij de keerpunten heb-

ben gekend van: dorpsklok naar klok in huis, van klok naar zakhorloge, van

zakhorloge naar polshorloge en van mechanisch naar elektronische horloges,

zullen wij de komst van smartwatches nog goed herinneren in de toekomst.

“Nieuw Quartz Crises op komst in

de horloge-industrie”