D
E
J
U W E L I E R
N R
3 2 0 1 5
56
J
U W E L I E R
I N
B
E E L D
:
Drie jaar geleden gaven het echtpaar Ine Vrancken en Guy Geraerts de sleutel
van de zaak aan hun dochter Anneleen. Zij is gediplomeerd edelsmid en werkt
inmiddels al zo’n twintig jaar in de winkel. Sinds de oprichting van Juwelier
Vrancken behoort Anneleen tot de vijfde generatie die zich heeft ingezet voor
de zaak.
Grondige verbouwing
Anneleen vertelt: “In eerste instantie was het de bedoeling om in het jubile-
umjaar 2015 de winkel te verbouwen. Interieurbouwer WSB kwam echter met
het voorstel om dit project in het najaar van 2014 uit te voeren, zodat we het
volledige jubileumjaar over een prachtig nieuw interieur konden beschikken.
Over dat plan waren wij zelf ook zeer enthousiast en achteraf gezien ben ik
uiterst tevreden dat we het zo hebben aangepakt.”
Guy Geraerts vult aan: “Precies volgens schema is de verbouwing uitgevoerd
binnen een tijdsbestek van slechts zes weken. De samenwerking met WSB is
ons sowieso uitstekend bevallen. Het team heeft enorm hard gewerkt om er een
stijlvolle zaak van te maken. Ze zijn erin geslaagd om de entree en de binnen-
etalages veel mooier te maken dan voor de verbouwing. De complete sfeer is
sowieso verbeterd. De nieuwe verlichting creëert een ruimtelijke uitstraling en
een prachtig licht op onze collectie. Wij zijn dan ook enorm tevreden over
deze verbeterde presentatie van onze sieraden.”
Klassieke merken
Ine Vrancken heeft ruim vijftig jaar met veel verschillende collecties in de zaak
gewerkt. Ze heeft dus veel ervaring en is tevreden over het huidige aanbod.
“Op het gebied van sieraden bieden we merken aan zoals Exel, Dulci Nea, di
Luna, Ti Sento, Orage, Nona en Naiomy. Met deze merken slagen we erin onze
collectie exclusief te houden. Ter aanvulling daarop hebben we een uitgebreid
assortiment aan trouwringen, die we bovendien gratis ingraveren.”
Omslag
In de loop der jaren heeft familie Vrancken het assortiment flink veranderd.
Volgens Ine is er een omslag gekomen op het moment dat Anneleen de zaak
overnam. Zij vertelt: “Ik vond dat het tijd werd voor een moderner aanbod, om
in te spelen op de veranderende economische situatie en de wens van jongere
klanten. De meer klassieke horlogemerken zoals Rodania, Tissot, Festina en
Balmain verkopen we nog steeds, maar daar zijn ‘jonge’ merken bijgekomen.
Met het introduceren van nieuwe collecties van de Fossil Group, Guess, Esprit
en Casio blijven we onze klanten verrassen. Jongere consumenten verdienen
tenslotte wat extra aandacht, want zij hebben onze toekomst in handen.”
Gehele generaties
“Speciaal voor de allerjongsten beschikken we over een uitgebreide kindercol-
lectie. Kinderen bezoeken ons om een zilveren sieraad uit te zoeken voor hun
communie. Een slavenarmband bijvoorbeeld is een duurzaam product waar
een kind op jonge leeftijd al veel plezier van heeft. Op latere leeftijd bieden
we de mogelijkheid om de armband te vergroten, wanneer de pols is gegroeid.
Op deze manier blijven we de klanten aan ons binden.”
“We zijn al zo lang in Waterschei gevestigd, dat mensen vaak jaren later weer
terugkomen. Zo heb ik laatst nog een sieraad verkocht aan een vrouw die ik
jaren geleden hielp voor een ringetje voor haar communie. Ook is het weleens
voorgekomen dat ik trouwringen verkocht aan een stel waarvan ik aan beide
ouders destijds ook trouwringen heb verkocht. Je kunt dus wel stellen dat we
een vaste klantenkring hebben.”
Juwelier Vrancken is een van de langst bestaande juweliers in Belgie en viert
dit jaar het 150-jarig bestaan. Dit bijzondere jubileum verdient in de ogen
van de redactie van vaktijdschrift De Juwelier wat extra aandacht en geluk-
kig dacht de familie Vrancken daar ook zo over. Zodoende brachten wij een
bezoek aan het Belgische Waterschei om de familie Vrancken te ontmoeten.
Het familiebedrijf werd opgericht in 1865 en dit jaar viert de juwelier dus het
150-jarig bestaan. Om dit jubileum niet ongemerkt te laten passeren liet eige-
naresse Anneleen de zaak afgelopen najaar grondig verbouwen. Wij spraken
met Anneleen, Ine en Guy over deze bijzondere mijlpaal en de nieuwe winkel.
Juwelier Vrancken viert 150e verjaardag met nieuw interieur