37
D
E
J
U W E L I E R
N R
3 2 0 1 6
met een unieke stijl. EBEL heeft in de ruim honderd jaar van zijn bestaan een
aantal bijzondere uurwerken en horloges ontwikkeld die het merk wereldbe-
roemd hebben gemaakt. Vooral de Sport Classique uit 1977 is legendarisch.
De Sport Classique is decennia lang het gezicht van EBEL. In 2014 deed de
EBEL Wave, een moderne interpretatie van de Sport Classique, haar intrede
in het assortiment en dat is de beste introductie geweest sinds de Sport
Classique, waarbij de unieke golfband terugkomt.”
“EBEL profileert zich duidelijk als een merk voor vrouwen, waar andere mer-
ken zich vooral op mannen richten. Bij ons ligt de omzetverhouding tussen
dames- en herenhorloges op 75% en 25%. Vrouwen zijn een gestaag groei-
ende doelgroep die steeds belangrijker wordt voor juweliers. Daarbij is EBEL
ook een merk voor lokale klanten.”
TWEE JAAR GELEDEN BEN JE ONDERDEEL GEWORDEN VAN
ILP. HOE IS DAT IN ZIJN WERK GEGAAN EN WAT HEEFT DAT
VOOR GEVOLGEN GEHAD VOOR JOUW WERKWIJZE?
“Loek Oprinsen heeft twee jaar geleden ILP opgericht, een Sales & Marketing
organisatie voor luxe horloge- en sieraden merken, met een hoofdkantoor
in München. EBEL valt onder de paraplu van ILP. Wij hebben als bedrijf
zijnde momenteel onder meer de distributierechten van EBEL, Locman,
Montegrappa, Louis Erard en Charriol voor Nederland, Duitsland, Tsjechië
en Oostenrijk. Wij hebben ons de afgelopen jaren nog meer als betrouwbare
partner kunnen committeren aan de merken die wij voeren, maar ook aan
onze klanten. We stellen ons anders op. Veel juweliers worden ‘onder druk
gezet’ om aan bepaalde zaken te voldoen. Wij stellen geen eisen maar stre-
ven naar een balans in onze zakenrelaties, omdat wij de lange termijn relatie
in ogenschouw houden. Je kiest voor elkaar en in goede tijden en slechte
tijden kunnen onze klanten op ons terugvallen.”
JULLIE HEBBEN SINDS VORIG JAAR OKTOBER LOCMAN IN
JULLIE PORTFOLIO. HOE PAST DAT IN JULLIE STRATEGIE?
“Wij zijn benaderd door Locman Italy om de distributie van het merk op ons
te nemen voor de regio waarin wij actief zijn. Het grote voordeel van ILP
is dus dat we actief zijn in meerdere landen. Locman is voor ons het eerste
horlogemerk in het prijssegment tussen de € 200,- en € 1.500,-. Wij zijn
heel enthousiast over Locman zelf en de mensen die er werken, maar de col-
lectie is ook ijzersterk. Locman is de afgelopen tijd in Italië, Amerika en het
Midden-Oosten als een komeet omhoog geschoten en wij zagen de uitda-
ging om dat ook voor onder meer Nederland te realiseren. Locman heeft het
typische Italiaanse design, dat gedurfd en bijzonder is. Juweliers kunnen zich
onderscheiden met Locman.”
EBEL Wave Lady
OVER ONDERSCHEIDEN GESPROKEN. JULLIE HEBBEN OOK
MONTEGRAPPA IN JULLIE MERKENPORTFOLIO
.
“Montegrappa is een prachtig Italiaans pennenmerk dat zich al sinds 1912
richt op de meest bijzondere schrijfwaren. Waarom Montegrappa? De
Nederlandse juwelier kan zich hiermee onderscheiden en inspelen op de
veranderende situatie in de retailwereld. De echte luxe schrijwarenmerken
worden tegenwoordig exclusiever aangeboden en zodoende past dat in het
assortiment van een juwelier. Je kan daarbij als juwelier een alternatief bieden
voor klanten die op zoek zijn naar iets anders dan een horloge of een sieraad.
Onderschat daarbij niet de meerwaarde die Montegrappa kan hebben voor de
business-to-business markt.”
DANHEBBEN JULLIE OOK HETWERELDBEROEMDE CHARRIOL
ONLANGS OPGENOMEN.
“Dat is mooie toevoeging. De merknaam is sterk en ons productgamma is ver-
der verbreed. Charriol heeft namelijk niet alleen horloges in het assortiment,
sieraden vormen een belangrijk deel van de collectie. Sieraden zijn dus een
nieuw onderdeel voor ons, waardoor we laten zien dat we ons niet alleen
met horlogemerken bezighouden. Dat past ook binnen onze filosofie. We
profileren ons als totaalleverancier, met meerdere productgroepen in verschil-
lende prijsklassen.”
Meer informatie: International Luxury Partners
Rob van Mullem, tel. 06-55783835,
www.ilp-luxury.comLocman Montecristo