D
E
J
U W E L I E R
N R
4 2 0 1 5
32
In Katwijk werkt Juwelier Van der Zwart al sinds het begin, ruim vijf jaar gele-
den, met MY iMenso. “MY iMenso is een leuk concept dat echt voor iedere
portemonnee beschikbaar is en een hele hoge kwaliteit heeft. Daarnaast is de
veelzijdigheid in het aanbod hetgeen dat voor ons de doorslag gaf”, vertelt
Mary van der Zwart.
Wat is de kracht van MY iMenso?
Gevraagd naar de succesfactor van MY iMenso was het antwoord van de
andere juweliers ook het uitgebreide aanbod. “De veelheid aan mogelijkheden
die het systeem biedt maakt MY iMenso tot een volwaardig sieraad dat het
predicaat spaarsysteem reeds lang is ontstegen. Een vaak gehoorde opmerking
is dat je zo leuk muntjes kunt sparen om erin te klikken. Een opvatting die in
onze ogen niet helemaal correct is. Ja, je kunt steeds andere ontwerpen toe-
voegen aan de eerder aangekochte basis, maar we zien veel klanten die kiezen
voor steeds een nieuwe basis in een andere uitvoering en van daaruit verder
bouwen. Als je als juwelier een optimale presentatie hebt en de mogelijkheden
toont aan je klanten dan zijn de doorgroeimogelijkheden zeer gunstig”, aldus
Dick Broekhuis.
“De kracht van MY iMenso is dat je ongelooflijk veel keuze hebt zodat je als
consument bijna nooit iemand tegen komt met dezelfde inleg”, zo vertelt Ben
de Haan. “Ik geloof dat de kracht van dit mooie product is dat je op verschil-
lende gelegenheden kunt inspelen. Wisselen per seizoen of aanpassen aan een
bepaalde stijl: daardoor is vrijwel alles mogelijk, van stoer tot stijlvol”, vult
Mireille Schrauwen aan.
Worden er vervolgaankopen gedaan?
Belangrijk om te weten is natuurlijk hoe het zit met de doorverkoop. Dick
Broekhuis: “Veel klanten kopen direct een complete set en komen daarna terug
voor verdere uitbreiding of aanvulling. Het percentage klanten dat terugkomt
voor vervolgaankopen is hoog en stemt mij tot tevredenheid.” “Zeker met het
wisselen van de seizoenen wordt vaak een nieuwe aankoop gedaan”, aldus
Mireille Schrauwen. “Uiteraard is dit het moment om de klant dan gelijk de
nieuwste modellen en de uitgebreide mogelijkheden te laten zien wat vaak nog
een extra verkoop met zich meebrengt. Je kan de klant blijven triggeren, omdat
ze toch steeds terugkomen voor een aanvulling.”
Ook in Blokker en Katwijk komen klanten regelmatig terug voor een ver-
volgaankoop van het MY iMenso-sieraad. “Heel veel klanten die ermee begin-
nen, zien wij weer in de winkel terug”, aldus Ben de Haan. “De hanger wordt
dan weer voorzien van een nieuwe insignia om af te stemmen op de kleding.”
“Als eenmaal de basis is aangeschaft, kun je niet meer stoppen”, zegt Mary
van der Zwart. “Ook mannen vinden het prachtig, want ze weten altijd wat ze
kunnen geven bij verjaardagen of speciale gelegenheden.”
Wat vindt u van de verschillende collecties?
Het uitgebreide assortiment geeft veel diversiteit, maar zijn de MY iMenso-
dealers tevreden over het aanbod? Mireille Schrauwen: “De collectie van
My iMenso is slechts begonnen met een paar verschillende hangers en is nu
uitgegroeid naar een zeer volwassen collectie. Eigenlijk is er voor ieder wat
wils en men staat bij Bene-Lux Jewels altijd open voor verdere vernieuwing.
Ook wordt er goed ingespeeld op het modebeeld door populaire kleuren en
motieven te integreren in de collectie. Door middel van het wisselsysteem
verandert men in een handomdraai de kleur of de vorm van het sieraad of men
wisselt eenvoudig van zilver naar rosé- of toch goudkleurig. Het leuke is dat de
collectie inmiddels uitgebreid is met vele variaties aan hangers, maar ook met
bijpassende items zoals ringen, armbanden en oorsieraden en alles is verwis-
selbaar uiteraard.”
“Niet alle series zijn even succesvol, althans niet bij ons”, is het eerlijke ant-
woord van Dick Broekhuis. “Iets dat echter door de producent meteen wordt
opgepakt en waar nodig worden er aanpassingen doorgevoerd. Natuurlijk ver-
“De veelheid aan mogelijk-
heden die het systeem biedt
maakt MY iMenso tot een
volwaardig sieraad dat het
predicaat spaarsysteem reeds
lang is ontstegen”
J
E W E L S
& W
A T C H E S
N
A J A A R S B E U R S