Previous Page  56 / 116 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 56 / 116 Next Page
Page Background

J

E W E L S

& W

A T C H E S

N

A J A A R S B E U R S

D

E

J

U W E L I E R

N R

4 2 0 1 5

56

Jeanne start meteen met vertellen. “We wilden graag de volgende stappen met

MelanO maken om door te groeien. We wisten wel waar MelanO voor stond,

maar konden het simpelweg niet vertalen naar een duidelijk verhaal. Door de

enorme groei die we meemaakten, was het echt nodig om het merk MelanO

duidelijk te positioneren. De juiste uitstraling, het juiste verhaal, de juiste

beleving en het juiste gevoel opwekken. Dat is dan ook de afgelopen twee jaar

gebeurd. We hebben lange sessies gehad met specialisten. We begonnen met

het inhuren van een reclamebureau, maar zij stelden voor om ons logo aan

te passen en kwamen met verhalen en beelden die in onze ogen totaal niet

bij MelanO passen. We zijn dus eerst voor onszelf op papier gaan zetten wat

MelanO is.”

Kernwaarden

Zo gezegd, zo gedaan. De mensen om

MelanO heen werden allemaal inge-

schakeld om in een paar woorden te

omschrijven, waar MelanO volgens hun

voor staat. “We zochten naar ons DNA.

Woorden als leuk, speels, kleurrijk, fami-

lie, vriendschap, tijdloos, apart, delen,

onvoorspelbaar, eerlijk, krachtig, knus,

vooruitstrevend, en ga zo maar door

kwamen naar voren. We hebben deze

woorden proberen te bundelen onder één

noemer. Dus knus, familie en vriendschap

werd menselijk. Vooruitstrevend, groei,

krachtig en verbeteren werd hongerig. Zo

zijn we in totaal tot vijf kernwaarden van

MelanO gekomen: menselijk, hongerig,

betrouwbaar, speels en inspirerend. Dat is

wat MelanO is en van daaruit konden we

verder met het neerzetten van het merk in

de branche.”

Het duidelijk hebben van waar MelanO

voor staat uitte zich altijd al richting de

branche. Op de beurs was MelanO doorgaans nadrukkelijk aanwezig op een

speelse en baldadige manier met een opvallende stand en beursacties, ze toon-

den zich hongerig naar succes, betrouwbaar richting klanten door te doen wat

ze beloofden, waren inspirerend in de collecties en het familiaire wat we al

kenden van MelanO bleef gewaarborgd. “Als je weet wat je bent, kun je veel

meer doen en gemakkelijker keuzes maken. Qua marketing hebben we ook

duidelijke keuzes gemaakt. We moesten daarvoor wel eerst onze doelgroep

goed in kaart brengen.”

Colour your Moments

MelanO is duidelijk een product voor vrouwen. “Dus we zijn niet voor man-

nen. Als iemand bij ons het idee oppert om met mannensieraden te beginnen,

zal dat niet onder de naam MelanO gebeuren. Om onze doelgroep beter te

verleiden, zijn we gaan zoeken naar hoe onze klant eruit ziet. Wat speelt er in

hun leven? We zijn wederom intern gaan vragen aan onze mensen om foto’s

te zoeken van MelanO-vrouwen. Wonder boven wonder kregen we heel veel

foto’s van vrouwen die samen dingen aan het doen waren. Dat was een teken

aan de wand. Vrouwen die leuke momenten met elkaar deelden. Zo kwamen

we tot de conclusie dat we ons daarop moesten richten: vriendinnen en familie

De indrukwekkende opmars van MelanO is al eerder beschreven in de

redactionele kolommen van vaktijdschrift De Juwelier. Jeanne Wessels

en John Pepels begonnen elf jaar geleden met een eigen sieradenconcept

en binnen een decennium is dat concept uitgegroeid tot een volwaardig

merk dat zich bewezen heeft in de markt. Dat dit niet vanzelf gebeurt is

natuurlijk vanzelfsprekend. De potentie van het merk is evident, maar om

de potentie te vertalen naar harde cijfers is een ander verhaal. De groei is

ook niet zo maar tot stand gekomen. Vooral de afgelopen twee jaar heeft

MelanO grote stappen gezet en dat heeft mede te maken met inbreng van

buitenaf. Jeanne en John zagen in dat professionalisering nodig was en rie-

pen de hulp in van specialisten. Zij hebben samen een nieuw beleid en een

duidelijk verhaal rondom MelanO neergezet. Wat is MelanO? Waar staat

het merk voor? Wie is de doelgroep? Hele duidelijke vragen, maar waar het

antwoord niet eenduidig op was. Hoe dit hele proces tot stand is gekomen

vertelt Jeanne Wessels ons in een persoonlijk gesprek. “We moesten een

goede fundering bouwen, voordat we de rest van het huis konden uitbrei-

den”, vertelt Jeanne onder meer.

Het grote succes van

MelanO

verklaard