J
E W E L S
& W
A T C H E S
N
A J A A R S B E U R S
D
E
J
U W E L I E R
N R
4 2 0 1 5
56
Jeanne start meteen met vertellen. “We wilden graag de volgende stappen met
MelanO maken om door te groeien. We wisten wel waar MelanO voor stond,
maar konden het simpelweg niet vertalen naar een duidelijk verhaal. Door de
enorme groei die we meemaakten, was het echt nodig om het merk MelanO
duidelijk te positioneren. De juiste uitstraling, het juiste verhaal, de juiste
beleving en het juiste gevoel opwekken. Dat is dan ook de afgelopen twee jaar
gebeurd. We hebben lange sessies gehad met specialisten. We begonnen met
het inhuren van een reclamebureau, maar zij stelden voor om ons logo aan
te passen en kwamen met verhalen en beelden die in onze ogen totaal niet
bij MelanO passen. We zijn dus eerst voor onszelf op papier gaan zetten wat
MelanO is.”
Kernwaarden
Zo gezegd, zo gedaan. De mensen om
MelanO heen werden allemaal inge-
schakeld om in een paar woorden te
omschrijven, waar MelanO volgens hun
voor staat. “We zochten naar ons DNA.
Woorden als leuk, speels, kleurrijk, fami-
lie, vriendschap, tijdloos, apart, delen,
onvoorspelbaar, eerlijk, krachtig, knus,
vooruitstrevend, en ga zo maar door
kwamen naar voren. We hebben deze
woorden proberen te bundelen onder één
noemer. Dus knus, familie en vriendschap
werd menselijk. Vooruitstrevend, groei,
krachtig en verbeteren werd hongerig. Zo
zijn we in totaal tot vijf kernwaarden van
MelanO gekomen: menselijk, hongerig,
betrouwbaar, speels en inspirerend. Dat is
wat MelanO is en van daaruit konden we
verder met het neerzetten van het merk in
de branche.”
Het duidelijk hebben van waar MelanO
voor staat uitte zich altijd al richting de
branche. Op de beurs was MelanO doorgaans nadrukkelijk aanwezig op een
speelse en baldadige manier met een opvallende stand en beursacties, ze toon-
den zich hongerig naar succes, betrouwbaar richting klanten door te doen wat
ze beloofden, waren inspirerend in de collecties en het familiaire wat we al
kenden van MelanO bleef gewaarborgd. “Als je weet wat je bent, kun je veel
meer doen en gemakkelijker keuzes maken. Qua marketing hebben we ook
duidelijke keuzes gemaakt. We moesten daarvoor wel eerst onze doelgroep
goed in kaart brengen.”
Colour your Moments
MelanO is duidelijk een product voor vrouwen. “Dus we zijn niet voor man-
nen. Als iemand bij ons het idee oppert om met mannensieraden te beginnen,
zal dat niet onder de naam MelanO gebeuren. Om onze doelgroep beter te
verleiden, zijn we gaan zoeken naar hoe onze klant eruit ziet. Wat speelt er in
hun leven? We zijn wederom intern gaan vragen aan onze mensen om foto’s
te zoeken van MelanO-vrouwen. Wonder boven wonder kregen we heel veel
foto’s van vrouwen die samen dingen aan het doen waren. Dat was een teken
aan de wand. Vrouwen die leuke momenten met elkaar deelden. Zo kwamen
we tot de conclusie dat we ons daarop moesten richten: vriendinnen en familie
De indrukwekkende opmars van MelanO is al eerder beschreven in de
redactionele kolommen van vaktijdschrift De Juwelier. Jeanne Wessels
en John Pepels begonnen elf jaar geleden met een eigen sieradenconcept
en binnen een decennium is dat concept uitgegroeid tot een volwaardig
merk dat zich bewezen heeft in de markt. Dat dit niet vanzelf gebeurt is
natuurlijk vanzelfsprekend. De potentie van het merk is evident, maar om
de potentie te vertalen naar harde cijfers is een ander verhaal. De groei is
ook niet zo maar tot stand gekomen. Vooral de afgelopen twee jaar heeft
MelanO grote stappen gezet en dat heeft mede te maken met inbreng van
buitenaf. Jeanne en John zagen in dat professionalisering nodig was en rie-
pen de hulp in van specialisten. Zij hebben samen een nieuw beleid en een
duidelijk verhaal rondom MelanO neergezet. Wat is MelanO? Waar staat
het merk voor? Wie is de doelgroep? Hele duidelijke vragen, maar waar het
antwoord niet eenduidig op was. Hoe dit hele proces tot stand is gekomen
vertelt Jeanne Wessels ons in een persoonlijk gesprek. “We moesten een
goede fundering bouwen, voordat we de rest van het huis konden uitbrei-
den”, vertelt Jeanne onder meer.
Het grote succes van
MelanO
verklaard