Previous Page  107 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 107 / 114 Next Page
Page Background

D

E

J

U W E L I E R

N R

4 2 0 1 6 103

C

O L U M N

ALS DISTRIBUTEUR VAN ONDER MEER DE MERKEN CHRONOSWISS, FORTIS, ROLF CREMER, BRISTON, MANU SCHMUCK, KOOS JEWELS EN

MANUELA CARL IS NIKO FRAGKOS VAN TAKEMEHOME WATCHES & JEWELLERY DAGELIJKS ONDERWEG EN BEZOEKT HIJ JUWELIERS. ALS

GEEN ANDER WEET HIJ WAT ER SPEELT IN DE BRANCHE, WAAR EVENTUELE PIJNPUNTEN ZITTEN EN WAAR MOGELIJKHEDEN LIGGEN VOOR U

ALS ONDERNEMER. ZIJN BEVINDINGEN DEELT HIJ GRAAG IN ZIJN TERUGKERENDE COLUMN IN VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER.

Het is niet al goud wat er blinkt

Ik kan er alleen maar trots op zijn om onderdeel uit te maken van het distri-

butienetwerk in Nederland. In dit kleine land zijn er slechts een handjevol

distributeurs in staat om de meest exclusieve nichemerken uit alle hoeken van

de wereld aan hun merkenportefeuille toe te voegen en bij de Nederlandse

juweliers aan te bieden. Regelmatig lees ik in vakbladen, en ik heb dat ook

zelf geschreven, hoe je als juwelier de collecties beter kunt presenteren en

etaleren om een harmonieus geheel te laten ontstaan met de winkel en de

webshop. Het accent ligt doorgaans op de juwelier. Zelden tot nooit lees ik

iets over het verbindende element tussen de producent en de eindconsument;

de distributeur. Deze heeft meerdere belangen te vertegenwoordigen met als

hoofddoel: verkoopactivering voor iedere schakel.

De producent wil dat zijn product/merk de best mogelijke plaats in zoveel

mogelijk winkels krijgt. De juwelier wil zo min mogelijk collecties kopen

en natuurlijk alleen de bestverkopende modellen in zijn winkel presenteren.

Vervolgens moet de groothandel de juwelier ervan overtuigen dat een bredere

collectie beter is voor het merkbeeld en de verkoopkansen ervan. Niet onbe-

langrijk, we moeten er op aandringen bij juweliers om de collectie actueel en

compleet te houden. Wij worden regelmatig gebeld door consumenten die op

zoek zijn naar een bepaald model, maar dat niet terug kunnen vinden bij de

dealers. Het gevolg: een ontevreden klant, de juwelier is teleurgesteld omdat

het merk ‘niet verkoopt’ en de distributeur zijn of haar best moet doen om

uit te leggen waardoor het komt. Overigens komt het ook steeds vaker voor

dat de consument zo nadrukkelijk op zoek is naar een bepaald model dat ze

rechtstreeks contact opnemen met de fabrikant om hun beklag te doen over

het feit dat ze een bepaald model niet kunnen vinden bij de Nederlandse

juweliers. En de cirkel is rond.

Tijdens klantenbezoeken horen wij steeds vaker dat de druk vanuit de groot-

handel groter wordt om meer in te kopen, maar dat klopt niet. Het is de

Niko Fragkos

consument die veeleisender is geworden en meer keus wil hebben. Daar

moeten we samen op anticiperen en dat gaat, wat ons betreft, om korte ter-

mijn omzet.

Als we een nieuwe installatie met de juwelier bespreken horen wij bijna altijd

de vraag; ‘wat doen jullie aan PR, reclame, marketing en hoe kunnen jullie

ons verder nog ondersteunen?’ Ik weet bijna zeker dat de juwelier denkt dat

de groothandel kan beschikken over enorme marges om alle kosten fluitend

te kunnen dekken en dat dat dus enkel de verantwoordelijkheid van de dis-

tributeur moet zijn. Helaas, ook dat klopt niet. Een juweliersmarge is een

onmogelijke marge voor de groothandel. Wij hebben te maken met enorme

kosten, zoals deelname aan beurzen, vertegenwoordigers in dienst, autokos-

ten, parkeren en ga zo maar door. Wij betalen voor elke display, standaardje,

garantiebewijs en doos die wij u gratis ter beschikking stellen. Onze marges

staan zelfs verder onder druk en de eisen van de fabrikant en de juwelier

worden steeds groter. Of wat te denken van de veel gehoorde opmerking;

‘ach je kunt wel op consignatiebasis leveren, want bij jullie liggen de produc-

ten toch maar in de kluis!’ Ja, dat klopt, maar ze zijn al door ons betaald en

de volgende collectie komt er al weer aan. Kortom, als we rekening houden

met elkaars uitdagingen, mogelijk- en onmogelijkheden krijgen we vanzelf

meer begrip voor elkaar en dat kan alleen maar een gunstige invloed hebben.

TakeMeHome Watches & Jewellery