Previous Page  112 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 112 / 114 Next Page
Page Background

D

E

J

U W E L I E R

N R

4 2 0 1 6

108

C

O L U M N

– A

L O N

B

E N

J

O S E P H

HET WAS LEUK OM DE VERSCHILLENDE REACTIES TE MOGEN ONTVANGEN NAAR AANLEIDING VAN MIJN COLUMN OVER (VAK)BEURZEN.

ONDANKS DAT IK ELKE DAG DENK AAN HET VAK DETAILHANDEL, ONZE PRACHTIGE PROFESSIE (JUWELIER ZIJN) EN DE TOEKOMST VAN ONZE

INDUSTRIE, HEBBEN DE REACTIES MIJ AAN HET DENKEN GEZET. IK BEN MIJ DAT OOK GAAN AFVRAGEN HOEVEEL JUWELIERS DAADWERKELIJK

VERKOPEN BUITEN DE VIER MUREN VAN HUN FYSIEKE WINKEL(S)? MARKETING BESCHOUW IK NIET ALS EEN KLEIN ONDERDEEL VAN DE DAGE-

LIJKSE TAKEN VAN VERKOPERS, MAAR IK DURF EEN GEDURFDE UITSPRAAK TE MAKEN: ALS MEN ALS RETAILER VERWACHT DAT HET VERKOOP-

PROCES BEGINT ALS DE CONSUMENT DE VOORDEUR VAN UW WINKEL BETREEDT, DAN HEEFT U DRINGEND EEN WAKE-UP CALL NODIG.

Wat is marketing?

Leveranciers en vertegenwoordigers van merken die leveren aan juweliers

delen juweliers gekscherend in twee kampen in: juweliers die relaxt in de

ochtend hun winkel openen, etalages inruimen, uurtje koffie drinken en dan

al wachtend op de eerste klant hun krantje lezen in de winkel versus juwe-

liers die na sluitingstijd, voor openingstijd en op hun vrije dag hun klanten

en leveranciers bellen en mailen om continu verkopen te genereren. Nu is

het eerste kamp natuurlijk niet meer van deze tijd en het is eigenlijk bijna

beledigend om daar mee vergeleken te worden. Persoonlijk ken ik geen colle-

gae die ik in die categorie kan scharen en ik hoop dat ze (in Nederland) niet

meer bestaan. Voordat u doorleest wil ik u verzoeken even dit prachtige blad

in uw handen (of het digitale scherm voor u) weg te leggen en na te denken

aan welke kant van het ‘actieve juweliersspectrum’ u zit als juwelier. Dus zit

u meer naar rechts van het gemiddelde en bent u dus actiever of neigen uw

activiteiten naar links van het gemiddelde?

Voor we verder gaan wil ik stil staan bij de definitie van marketing. Vaak krijg

ik het gevoel dat die term te pas en te onpas gebruikt wordt, vaak zonder te

weten wat het echt betekent. Het Engelse woord marketing werd bedacht

toen ruilhandel werd verwisseld door consumptie met betaling van geld. Het

betekent in het Engels, letterlijk: to market. Vertaald naar het Nederlands: ver-

markten. Marketing werd populair na de Tweede Wereldoorlog en tot een vak

verheven door Amerikanen, door behoefte/vraag bij consumenten te creëren

voor producten en diensten, die eigenlijk niemand nodig heeft – lees: geen

primaire levensbehoeften. Wij verkopen als juweliers zeker geen levensbe-

hoeften en wij zouden dus per definitie ras-marketeers moeten zijn. Want

eigenlijk betekent marketing niks anders dan verkopen genereren!

Na de term marketing gedefinieerd te hebben, dient het volgende probleem

zich aan: welke marketingtechnieken bestaan er dan? Daar kan ik alle pagi-

na’s van dit magazine mee vullen en uiteraard zijn er bibliotheken vol over

geschreven. Dus ik zal het voor nu bij een aantal ‘quick tips’ voor juweliers

houden:

1. Kennis: Indien u de volgende termen niet kent, kunt u zelf een ‘crash

course’ in marketing creëren door te googlen naar: Michael Porter (dé auto-

riteit op academische marketing), SWOT (heel simpel concept om analyse

te maken van eigen krachten & zwakten versus externe kansen & bedreigin-

gen), Five Forces Model (concurrentiemiddel), BCG-Matrix (product portfolio

model), Blue Ocean Strategy (strategiemodel) en Business Model Canvas

(bedrijfsanalysemodel). Indien u hierna nog meer honger heeft naar dit soort

kennis, dan kunt u mij e-mailen.

2. Media: Elke onderneming moet in het internet- en social media tijdperk

een mediabedrijf worden. Schrijf voor uw onderneming een 360 graden

communicatieplan. Dus social media en digitale media zijn belangrijk, zeer

belangrijk, maar slechts een onderdeel van alle communicatie. De goeroe van

deze theorie is: Gary Vaynerchuck. Mijn advies is meteen alle vier boeken die

hij geschreven te bestellen en uw hele team te laten lezen. Hij heeft de term/

theorie ‘Thank You Economy’ bedacht.

3. De deur uit: Organiseer evenementen, in eigen winkel, maar nog liever

buiten de muren van eigen winkel. Samen met uw buren (andere retailers),

met uw leveranciers en/of met collegae juweliers. Tot mijn spijt vinden

veel juweliers het onnatuurlijk en moeilijk om samen te werken met col-

legae, maar zowel binnen de NJC (Nederlandse Juweliersclub) als bij de LJN

Alon Ben Joseph

(Leading Jewelers of the Netherlands) werken veel juweliers goed samen. Een

resultaat daarvan is bijvoorbeeld het event in het Amstel Hotel Amsterdam dat

LJN juweliers samen hebben mede-opgezet met 0024.

4. Samenwerking: In navolging van het mogelijk samenwerken met andere

retailers en/of juweliers, zoals een event op te zetten, zou het slim om krach-

ten te bundelen met collegae. Niet alleen om kennis te delen, maar ook

zaken met elkaar te doen. In Nederland zijn er mooie initiatieven om bij

aan te sluiten. Een lidmaatschap van de NJU lijkt mij vanzelfsprekend, maar

denk bijvoorbeeld aan: Cachet, Optitrade, eerdergenoemde NJC en LJN. Als

het in het jaar 1602 werkte voor de Generale Vereenichde geoctrooieerde

Compagnie om het VOC op te richten en zeer succesvol te worden, waarom

zouden wij 414 jaar later het niet kunnen als Nederlandse juweliers?!

5. E-commerce: Tot slot, u weet vast hoe gek ik ben op e-commerce en hoe

zwaar ik in omnichannel retail geloof. Twee jaar geleden werkte ik al mee

aan landelijke onderzoeksproject Shopping 2020 en toen is er al geconclu-

deerd dat als retailers niet online verkopen in het jaar 2020, zij ten dode

opgeschreven zijn. Als u nu nog steeds geen eBoutique heeft en/of het niet

winstgevend krijgt, adviseer ik u krachten te bundelen met andere juweliers

of (het is bijna vloeken in de kerk) aan te sluiten bij

BOL.com

, Wehkamp of

Amazon en via die platformen online te verkopen.

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar

alon@oakconsultancy.com

of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100.

Aanvullende informatie is ook beschikbaar op

OakConsultancy.com.