Previous Page  10 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 52 Next Page
Page Background

G

R O O T

I N T E R V I E W

D

E

J

U W E L I E R

N R

5 2 0 1 5

10

Even een korte introductie voor de mensen die jullie wellicht niet zo goed ken-

nen. Wie zijn Vincent en Christiaan Hersevoort?

“Wij zijn tweelingbroers die zijn opgegroeid als enige twee kinderen, met een

vader die al op jonge leeftijd betoverd is geraakt door het juweliersvak en daarin

vele jaren werkzaam is geweest. De liefde voor het vak is met name gaan bloeien

toen hij in 1977 bij juwelier Begeer Van Kempen & Vos, in Zwolle ging werken.

Na het juweliersvak een aantal jaren vanuit de winkel ervaren te hebben, is

Richard ‘zijn horizon binnen de branche gaan verbreden’ en is hij gedurende

vele jaren actief geweest als accountmanager. In de begin jaren ’80 heeft hij

gewerkt voor de Firma Attema, waarvoor hij horloges van Kaiserstunde verkocht,

midden jaren ’80 voor Swatch en van 1990 tot 1 september 1995 bij Seiko

Nederland. Dat zijn passie voor het juweliersvak onbegrensd was, is hem in deze

jaren zeer duidelijk geworden. Dat hij exact een jaar later, op 1 september 1996

zijn eigen juwelierszaak, Encore juweliers in Deventer, opende was dan ook een

ontwikkeling in zijn carrière die ons niet heeft verrast.”

“Doordat hij de juwelierszaak op latere leeftijd is gestart en wij destijds dertien

jaar waren, hebben wij dit zeer bewust meegemaakt. Zeker doordat hij ons graag

betrok bij alles wat met het vak te maken heeft, zoals bezoeken aan de goud-

smid, de horlogemaker en de beurs in Utrecht. Dat de liefde voor sieraden en

horloges op ons is ‘overgeslagen’, is dan ook niet zo verwonderlijk.”

Hoe diep deze liefde zat, werd voor het eerst echt duidelijk toen Vincent besloot

om met zijn studie Integrale Veiligheid, die hij volgde in Den Bosch, wegens

onvoldoende genoegdoening te stoppen. “Ondanks verschillende aanbiedingen

van werkgevers uit de veiligheidsbranche, heb ik er voor gekozen om mij te ver-

diepen in het juweliersvak en om daarvoor bij pa in de winkel aan het werk en

in de leer te gaan. In deze periode vervulde ik een fulltime functie in de winkel,

waarmee ik de Vakopleiding in Schoonhoven combineerde. Ook ik kreeg net als

pa in zijn tijd, behoefte om meer van de juwelierswereld te zien en heb daarom

gekozen voor een baan als accountmanager in dienst van Han Vos BV, waarvoor

ik onder andere Giorgio Martello sieraden verkocht aan de juwelier.”

Ook Christiaan is, net als Vincent, gaan studeren. Hij heeft gekozen voor de

studie HBO-Rechten, aan de Hanze Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Ondanks dat hij een baan binnen de juridische sector nooit heeft geambieerd,

is hij wel afgestudeerd. Bij hem werd echter al snel duidelijk dat hij een niet te

temmen passie voelde voor ondernemen. “Al tijdens het tweede jaar van mijn

rechten studie heb ik, met een compagnon, Predon Security opgericht. Na mij

twee jaar te hebben ingespannen voor de ontwikkeling van dit bedrijf, heb ik

echter besloten om hier mee te stoppen en om, samen met degene die ik al mijn

hele leven ken, te gaan ondernemen in de juweliersbranche.”

De gebroeders zagen kansen in de alsmaar stijgende edelmetaalkoersen en start-

ten een bedrijf voor de inkoop van oude edelmetalen. Dit is later letterlijk een

gouden zet van de broers gebleken, die het mede mogelijk heeft gemaakt om vijf

jaar later, per 1 januari 2014, de rechten voor de distributie van Bruno Söhnle

Uhrenatelier Glashütte/SA binnen de Benelux te verwerven.

Jullie hebben sinds januari 2014 de verantwoordelijkheid voor de distributie van

het Duitse horlogemerk Bruno Söhnle in Nederland. Hoe hebben jullie de afge-

lopen anderhalf jaar ervaren?

“In de anderhalf jaar dat wij de distributie van Bruno Söhnle verzorgen, hebben

wij erg veel moeten leren. ‘De beoefening van deze tak van sport’ was in prin-

cipe compleet nieuw voor ons. Dat betekende dat er op allerlei gebied dingen

moesten veranderen binnen onze organisatie. Naast een succesvol bedrijf in de

verwerking van edelmetaal heeft dat van ons veel lange werkdagen, doorzet-

tingsvermogen en een rotsvast vertrouwen in onszelf en in elkaar gevergd. Een

proces dat onze relatie als broers, maar ook als partners in ondernemen zeer

sterk heeft gemaakt.”

Wat hebben jullie geleerd van deze periode?

“Het belangrijkste dat wij hebben geleerd is dat je moet vertrouwen in jezelf,

op wat je zelf gelooft en op de kansen die je zelf ziet. Zonder dit vertrouwen

is ondernemen gedoemd te mislukken. Daarvoor is het bestaan van de tegen-

woordige ondernemer te grillig. Een vrijwel even belangrijke les is dat je als

ondernemer zonder de juiste partners nog geen fractie van het potentieel kan

bereiken. Het gaat tegenwoordig meer dan ooit om samenwerkingen die com-

plementair zijn ten opzichte van elkaar, waarbij sprake is van een wederzijdse en

gelijkwaardige inspanningsverplichting. In ons geval een commitment tussen ons

als distributeur/leverancier en de juwelier als vakman/wederverkoper van Bruno

Söhnle, waarbij we samen datgene doen om uiteindelijk de vraag naar Bruno

Söhnle constructief en continu te vergroten.”

Waarom is Bruno Söhnle volgens jullie een onderscheidend merk?

“Dat de horloges van Bruno Söhnle onderscheidend zijn ten opzichte van het

Vincent en Christiaan Hersevoort vinden steeds meer hun weg in de juwe-

liersbranche. De gebroeders zijn sinds anderhalf jaar verantwoordelijk voor

de distributie van Bruno Söhnle in de Benelux, maar eigenlijk al sinds 2009

zelfstandig actief in de branche. Hoe hebben zij die tijd tot nog toe ervaren?

En wat hebben ze geleerd? De redactie van vaktijdschrift De Juwelier vroeg

het de broers.

“Een ondernemer zonder de

juiste partners kan nog geen

fractie van zijn potentieel

bereiken”

Fotografie: Maaike van Esch