G
R O O T
I N T E R V I E W
D
E
J
U W E L I E R
N R
5 2 0 1 5
10
Even een korte introductie voor de mensen die jullie wellicht niet zo goed ken-
nen. Wie zijn Vincent en Christiaan Hersevoort?
“Wij zijn tweelingbroers die zijn opgegroeid als enige twee kinderen, met een
vader die al op jonge leeftijd betoverd is geraakt door het juweliersvak en daarin
vele jaren werkzaam is geweest. De liefde voor het vak is met name gaan bloeien
toen hij in 1977 bij juwelier Begeer Van Kempen & Vos, in Zwolle ging werken.
Na het juweliersvak een aantal jaren vanuit de winkel ervaren te hebben, is
Richard ‘zijn horizon binnen de branche gaan verbreden’ en is hij gedurende
vele jaren actief geweest als accountmanager. In de begin jaren ’80 heeft hij
gewerkt voor de Firma Attema, waarvoor hij horloges van Kaiserstunde verkocht,
midden jaren ’80 voor Swatch en van 1990 tot 1 september 1995 bij Seiko
Nederland. Dat zijn passie voor het juweliersvak onbegrensd was, is hem in deze
jaren zeer duidelijk geworden. Dat hij exact een jaar later, op 1 september 1996
zijn eigen juwelierszaak, Encore juweliers in Deventer, opende was dan ook een
ontwikkeling in zijn carrière die ons niet heeft verrast.”
“Doordat hij de juwelierszaak op latere leeftijd is gestart en wij destijds dertien
jaar waren, hebben wij dit zeer bewust meegemaakt. Zeker doordat hij ons graag
betrok bij alles wat met het vak te maken heeft, zoals bezoeken aan de goud-
smid, de horlogemaker en de beurs in Utrecht. Dat de liefde voor sieraden en
horloges op ons is ‘overgeslagen’, is dan ook niet zo verwonderlijk.”
Hoe diep deze liefde zat, werd voor het eerst echt duidelijk toen Vincent besloot
om met zijn studie Integrale Veiligheid, die hij volgde in Den Bosch, wegens
onvoldoende genoegdoening te stoppen. “Ondanks verschillende aanbiedingen
van werkgevers uit de veiligheidsbranche, heb ik er voor gekozen om mij te ver-
diepen in het juweliersvak en om daarvoor bij pa in de winkel aan het werk en
in de leer te gaan. In deze periode vervulde ik een fulltime functie in de winkel,
waarmee ik de Vakopleiding in Schoonhoven combineerde. Ook ik kreeg net als
pa in zijn tijd, behoefte om meer van de juwelierswereld te zien en heb daarom
gekozen voor een baan als accountmanager in dienst van Han Vos BV, waarvoor
ik onder andere Giorgio Martello sieraden verkocht aan de juwelier.”
Ook Christiaan is, net als Vincent, gaan studeren. Hij heeft gekozen voor de
studie HBO-Rechten, aan de Hanze Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Ondanks dat hij een baan binnen de juridische sector nooit heeft geambieerd,
is hij wel afgestudeerd. Bij hem werd echter al snel duidelijk dat hij een niet te
temmen passie voelde voor ondernemen. “Al tijdens het tweede jaar van mijn
rechten studie heb ik, met een compagnon, Predon Security opgericht. Na mij
twee jaar te hebben ingespannen voor de ontwikkeling van dit bedrijf, heb ik
echter besloten om hier mee te stoppen en om, samen met degene die ik al mijn
hele leven ken, te gaan ondernemen in de juweliersbranche.”
De gebroeders zagen kansen in de alsmaar stijgende edelmetaalkoersen en start-
ten een bedrijf voor de inkoop van oude edelmetalen. Dit is later letterlijk een
gouden zet van de broers gebleken, die het mede mogelijk heeft gemaakt om vijf
jaar later, per 1 januari 2014, de rechten voor de distributie van Bruno Söhnle
Uhrenatelier Glashütte/SA binnen de Benelux te verwerven.
Jullie hebben sinds januari 2014 de verantwoordelijkheid voor de distributie van
het Duitse horlogemerk Bruno Söhnle in Nederland. Hoe hebben jullie de afge-
lopen anderhalf jaar ervaren?
“In de anderhalf jaar dat wij de distributie van Bruno Söhnle verzorgen, hebben
wij erg veel moeten leren. ‘De beoefening van deze tak van sport’ was in prin-
cipe compleet nieuw voor ons. Dat betekende dat er op allerlei gebied dingen
moesten veranderen binnen onze organisatie. Naast een succesvol bedrijf in de
verwerking van edelmetaal heeft dat van ons veel lange werkdagen, doorzet-
tingsvermogen en een rotsvast vertrouwen in onszelf en in elkaar gevergd. Een
proces dat onze relatie als broers, maar ook als partners in ondernemen zeer
sterk heeft gemaakt.”
Wat hebben jullie geleerd van deze periode?
“Het belangrijkste dat wij hebben geleerd is dat je moet vertrouwen in jezelf,
op wat je zelf gelooft en op de kansen die je zelf ziet. Zonder dit vertrouwen
is ondernemen gedoemd te mislukken. Daarvoor is het bestaan van de tegen-
woordige ondernemer te grillig. Een vrijwel even belangrijke les is dat je als
ondernemer zonder de juiste partners nog geen fractie van het potentieel kan
bereiken. Het gaat tegenwoordig meer dan ooit om samenwerkingen die com-
plementair zijn ten opzichte van elkaar, waarbij sprake is van een wederzijdse en
gelijkwaardige inspanningsverplichting. In ons geval een commitment tussen ons
als distributeur/leverancier en de juwelier als vakman/wederverkoper van Bruno
Söhnle, waarbij we samen datgene doen om uiteindelijk de vraag naar Bruno
Söhnle constructief en continu te vergroten.”
Waarom is Bruno Söhnle volgens jullie een onderscheidend merk?
“Dat de horloges van Bruno Söhnle onderscheidend zijn ten opzichte van het
Vincent en Christiaan Hersevoort vinden steeds meer hun weg in de juwe-
liersbranche. De gebroeders zijn sinds anderhalf jaar verantwoordelijk voor
de distributie van Bruno Söhnle in de Benelux, maar eigenlijk al sinds 2009
zelfstandig actief in de branche. Hoe hebben zij die tijd tot nog toe ervaren?
En wat hebben ze geleerd? De redactie van vaktijdschrift De Juwelier vroeg
het de broers.
“Een ondernemer zonder de
juiste partners kan nog geen
fractie van zijn potentieel
bereiken”
Fotografie: Maaike van Esch