B
E U R S V E R S L A G
Tijdens de drie beursdagen werd Jewels & Watches bezocht door 2115 bezoe-
kers. Van het totale aantal bezoekers van de Najaarsbeurs (bijna 8.000 bezoe-
kers) gaf bijna zeventig procent aan nieuwe bedrijven, leveranciers of merken
te hebben leren kennen. Met andere woorden: retailers zijn druk op zoek
gegaan naar nieuwe collecties en merken, wat niet alleen te zien was bij de
vaste showrooms, maar ook in de Plaza. Bij sommige exposanten (The Rubz,
Fromanteel, Fossil) moest je zelfs even enkele minuten geduld hebben voordat
de betreffende leverancier in de gelegenheid was om je te woord te staan,
wat natuurlijk een teken aan de wand is voor het huidige toerental waarop de
juweliersbranche draait. Wat betreft bezoekersaantallen mag de showroom van
MelanO beschouwd worden als een klasse apart. Hier waren alle tafeltjes drie
dagen lang van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bezet. Een ander opvallend
gegeven was het grote aantal bezoekers dat vanuit België naar de Najaarsbeurs
was gekomen, wat ongetwijfeld ook te maken heeft met de annulering van de
september-editie van de Brusselse vakbeurs Aurum Rings & Things.
Het bleef in het Beatrixgebouw niet alleen bij kijken, vergelijken en ontdekken:
de gemiddelde orderbereidheid bleek ook tot tevredenheid van de exposanten
te stemmen. Een evaluatie van de beursorganisatie liet zien dat 75% van alle
bezoekers directe orders heeft geplaatst voor een gemiddeld bedrag van €
2.219,-. Opvallend hierbij is ook dat bijna de helft (46%) van de inkopende
bezoekers deze aankopen deed bij exposanten waarmee nog niet eerder zaken
was gedaan. De gemiddelde bezoekduur was iets meer dan vier uur en deze
tijdsduur was waarschijnlijk nog wat langer geweest wanneer het niet zo’n
prachtig zomerweer was geweest (en de temperatuur in het beursgebouw wat
aangenamer). De redactie van De Juwelier liet zich echter niet afremmen door
een graadje Celsius meer of minder en ontdekte een groot aantal interessante
noviteiten, die verwerkt zijn in deze fotoreportage en tot redactionele artikelen
die u elders in deze uitgave vindt.
6 tot en met 8 maart 2016 mag u alvast met rood omcirkelen in uw agenda. Op
die data vindt de Voorjaarsbeurs plaats! Meer informatie alsmede interviews,
foto’s en reacties op de laatste Najaarsbeurs zijn te vinden op
trademart.nl.
Als we afgaan op de gesprekken die het team van De Juwelier tijdens de
afgelopen Najaarsbeurs heeft gevoerd met exposanten, beursbezoekers en
de organisatie dan is er slechts één conclusie mogelijk, namelijk dat het een
positieve beurseditie is geweest die voor de meerderheid van de betrokke-
nen in een optimistische stemming verlopen is.
Optimisme, grote orderbereidheid en volop nieuwe connecties
tijdens
Jewels & Watches Najaarsbeurs 2015
D
E
J
U W E L I E R
N R
5 2 0 1 5 21
Bij Drijfhout waren verschillende presentaties te zien van apparatuur die nog nooit
eerder in Nederland te zien was. Een voorbeeld hiervan is de ‘galvano-machine’ die
bedoeld is voor het vergulden (in elke kleur) en rhodineren van juwelen
▼
Drukbezocht in de Plaza was de stand van het jonge Deens merk ‘The Rubz’, waar-
van het assortiment bestaat uit stoere en vaak kleurige schakelarmbanden. De twee-
kleurige armbanden hebben een geadviseerde verkoopprijs van € 49,-
▼
▴
Het Belgische merk Chris Alexxa van de gelijknamige designer was voor de eerste
keer present in de Plaza. Haar collecties worden in Nederland sinds begin dit jaar
vertegenwoordigd door Peter Wagenvoort
Fotografie: Maaike van Esch