G
E Z I E N
O P
D E
N
A J A A R S B E U R S
D
E
J
U W E L I E R
N R
5 2 0 1 6 13
William L. 1985:
VINTAGE STIJL CHRONOGRAFEN MET SUCCESFACTOR
Wat de laatste tijd opvalt is het aantal ‘retro’ collecties bij horlogemer-
ken. Back to basic, een tendens dat zich al eerder voordeed in het hoge
segment, is nu zichtbaar in het betaalbare segment. De horloges van
onze vaders en opa’s zijn weer helemaal actueel en tijdloos. Dat leidt tot
nieuwe merken waar William L. een opvallende van is. “Maar William L.
is onderscheidend doordat de normen en waarden uit het hoge segment
zijn meegenomen in het product”, zo vertelt Maurice van Gelderen.
HET VERHAAL
“William L. 1985 is opgericht door Guillaume Laidet. Deze Fransman
heeft niet alleen een passie voor polshorloges, hij heeft ook een ruime
ervaring in het productieproces en op het gebied van marketing in de
horlogebranche. Zo heeft hij gewerkt bij Zenith en bij Jaeger-LeCoultre.
Hij is zijn eigen merk gestart met William L. nadat hij heel veel positieve
reacties ontving op een oud Zwitsers horloge dat hij droeg. Dit erfstuk
was van de oom van zijn vader geweest, maar niet meer verkrijgbaar of
duur om aan te schaffen. Hij besloot om een horlogemerk met dezelfde
uitstraling te realiseren en zo geschiedde. Door crowdfunding ontving hij
binnen een zeer korte tijd zijn startkapitaal met gemak bij elkaar en ging
hij aan de slag. Zijn doel was een kwalitatief hoogwaardig vintage hor-
loge op de markt te brengen met een uiterst aantrekkelijke verkoopprijs.
Het succes bevestigd zich nu al in de doorverkoop van de horloges.”
DE KANS
Dat het allemaal snel kan gaan is wel duidelijk. William L. 1985 is een
hit en verovert in rap tempo Europa. Maurice kreeg de kans om de distri-
butierechten van het merk voor Nederland te vergaren en sloeg toe. “Na
jarenlang met Ice-Watch gewerkt te hebben was ik op zoek naar een
nieuw merk, een nieuwe uitdaging en ik wilde graag op eigen benen
staan. Met William L. heb ik die kans gekregen en met beide handen
aangegrepen. Het eerste doel was om een stand op de Najaarsbeurs te
bemachtigen. Dat is gelukt en de eerste introductie heeft dan ook daar
plaatsgevonden. De reacties zijn allemaal zeer positief en de eerste
juweliers zijn al ingestapt. William L. 1985 is een mooi, betaalbaar,
kwalitatief hoogwaardig horlogemerk, met een brede collectie. Alles
wijst erop dat dit merk een groot succes gaat worden”, zo is Maurice
duidelijk.
De collectie van William L. 1985 toont het jaren vijftig design dat je ver-
wacht. Fraaie chronografen mét een geweldige prijs. “De chronografen
kosten niet meer dan € 189,-. Dat is de wens van Guillaume Laidet en
daar houdt hij aan vast. Daarbij is er volop ontwikkeling in de collectie
en is er nog heel veel potentie om het merk verder succesvol uit te bou-
wen.”
Meer informatie:
Q Time Distribution
Tel. 06-55891122
www.qtimedistribution.nlHET LEUKE VAN HET BEZOEKEN VAN BIJVOORBEELD DE JEWELS & WATCHES NAJAARSBEURS IS DAT ER
ALTIJD NIEUWE MERKEN AANWEZIG ZIJN WAARVAN JE HET BESTAAN NOG NIET KENDE. ZO WER-
DEN WIJ TIJDENS DE NAJAARSBEURS VERRAST DOOR MAURICE VAN GELDEREN, DIE NA JARENLANG
VERANTWOORDELIJK TE ZIJN GEWEEST VOOR ICE-WATCH BIJ PAUL SIMONS EN RECENT BIJ DE PDA
GROUP, HEEFT BESLOTEN VOOR ZICHZELF TE BEGINNEN. HIJ GOOIDE HOGE OGEN MET HET NIEUWE
HORLOGEMERK WILLIAM L. 1985.