Previous Page  10 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 60 Next Page
Page Background

G

R O O T

I N T E R V I E W

K

L A A S

K

L E I N

E N

G

E R A L D

V

I C T O R I A N O

V A N

A

U M E N T U M

D

E

J

U W E L I E R

N R

6 2 0 1 5

10

Als wij Klaas en Gerald treffen in Zwolle zijn ze – zoals altijd eigenlijk – opge-

wekt. Na het gebruikelijke fotomoment met onze fotografen togen we richting

een brasserie in het centrum van Zwolle en kunnen wij ons gesprek beginnen

met een belangrijke vraag: hoe is hun vriendschap ontstaan? “We kennen

elkaar van onze opleiding HEAO in Groningen”, vertelt Gerald. “We maakten

al onze studieopdrachten samen, omdat we elkaar goed aanvoelden en aan-

vulden. Van daaruit is een hechte vriendschap ontstaan. Tijdens onze opleiding

werd het voor ons al snel duidelijk dat we samen een bedrijf wilden starten en

na ons afstuderen hebben we onze plannen verder uitgewerkt.”

“Van een echt uitgesproken toekomstbeeld was geen sprake”, zo vult Klaas

aan. “In de eerste jaren na ons afstuderen hebben we ons gefocust op de

verkoop van zilveren gebruiksartikelen zoals kinderartikelen, fotolijsten, ram-

melaars, pillendozen, tafelzilver en miniaturen. Dat was destijds nog een hele

grote en belangrijke productgroep voor juweliers – en nog steeds wordt het

verkocht en hebben wij een ruim aanbod in ons assortiment – maar door de

jaren heen veranderde de branche en wij veranderden mee. Daarom zijn we

ons steeds meer gaan richten op de verkoop van sieraden en van daaruit is in

2009 Aumentum ontstaan.”

Karma

Met de oprichting van Aumentum werd de focus van Klaas en Gerald dus

verlegd van gebruiksartikelen en merkloze sieraden naar een eigen merk. “We

hebben door de veranderende markt op een gegeven moment ingezien dat er

steeds meer behoefte kwam naar merken. Wij hebben zodoende Karma opge-

richt. De basis waar we uit doorgegroeid zijn, is destijds meteen gelegd met de

hippe handgeknoopte armbandjes met edelstenen en kristal. We speelden als

één van de eerste in op deze trend. Daarmee hebben we meteen Karma een

eigen gezicht te geven. Karma bestaat intussen uit de hippe armbandencol-

lectie voor mannen en vrouwen, maar we bieden onder de Karma-noemer ook

oorsieraden, colliers en een mannencollectie”, aldus Klaas.

Gerald: “Het opzetten van een eigen merk vergde ook andere capaciteiten van

ons, maar we zijn daar langzaam naartoe gegroeid. We moesten een product-

groep een eigen identiteit geven en we moesten meer beleving rondom onze

producten creëren. We zijn daar goed in geslaagd en hebben een totaalconcept

neergezet. Karma is echt ons kindje geworden.”

De trendy armbandjes van Karma kenden een sterke start in de markt en zijn

enorm gewild. Vooral op de Jewels & Watches-etage – waar Klaas en Gerald

al sinds 2011 de beschikking hebben over een eigen stand – is het bij tijd en

wijle een drukte van belang. Met het cash-and-carry-concept kunnen klanten

makkelijk en snel de producten uitzoeken die ze willen en door het steeds

veranderende aanbod weten de heren zowel juwelier als consument te blijven

verrassen.

Double Dots

®

Succes nummer één dus en succes nummer twee kwam vorig jaar met de

introductie van Double Dots

®

, de oorbellen met een grotere knop achter het

oor. “Double Dots

®

is als een raket omhoog geschoten. Double Dots

®

hangt

onder de paraplu van Karma en heeft ons echt verrast qua mate van popula-

riteit. We zagen zelfs het ‘aspirine-effect’ optreden, waar mensen denken dat

Klaas Klein en Gerald Victoriano zijn al sinds hun studietijd in Groningen

onafscheidelijk. Maakten zij vroeger alle studieopdrachten samen, tegenwoor-

dig zijn de heren succesvol met hun bedrijf Aumentum. “De reden dat we al

zo lang bevriend zijn en zo goed samen kunnen werken is dat we heel com-

plementair aan elkaar zijn”, zegt GeraldVictoriano. “Ik neem de marketing en

sales voor mijn rekening en Klaas is verantwoordelijk voor de inkoop en het

financiële gedeelte van ons bedrijf. Dat werkt uitstekend en daarnaast is het

ook gewoon heel leuk om met elkaar samen te werken.” Het blijkt een succes-

formule voor Klaas en Gerald, want de afgelopen jaren hebben de heren hard

aan de weg getimmerd met hun merk Karma. In een gezellig etablissement

in hartje Zwolle troffen wij Gerald en Klaas om alles te weten te komen over

hun samenwerking, de successen met Karma en Double Dots en hun ambities.

“We proberen al onze klanten zo goed

mogelijk te bedienen. Het belangrijkste

voor ons en onze klanten is dat we

een hoge omloopsnelheid creëren met

goede producten. We zijn daarnaast

heel flexibel en makkelijk om samen

mee te werken”

Fotografie: Maaike van Esch