G
R O O T
I N T E R V I E W
K
L A A S
K
L E I N
E N
G
E R A L D
V
I C T O R I A N O
V A N
A
U M E N T U M
D
E
J
U W E L I E R
N R
6 2 0 1 5
10
Als wij Klaas en Gerald treffen in Zwolle zijn ze – zoals altijd eigenlijk – opge-
wekt. Na het gebruikelijke fotomoment met onze fotografen togen we richting
een brasserie in het centrum van Zwolle en kunnen wij ons gesprek beginnen
met een belangrijke vraag: hoe is hun vriendschap ontstaan? “We kennen
elkaar van onze opleiding HEAO in Groningen”, vertelt Gerald. “We maakten
al onze studieopdrachten samen, omdat we elkaar goed aanvoelden en aan-
vulden. Van daaruit is een hechte vriendschap ontstaan. Tijdens onze opleiding
werd het voor ons al snel duidelijk dat we samen een bedrijf wilden starten en
na ons afstuderen hebben we onze plannen verder uitgewerkt.”
“Van een echt uitgesproken toekomstbeeld was geen sprake”, zo vult Klaas
aan. “In de eerste jaren na ons afstuderen hebben we ons gefocust op de
verkoop van zilveren gebruiksartikelen zoals kinderartikelen, fotolijsten, ram-
melaars, pillendozen, tafelzilver en miniaturen. Dat was destijds nog een hele
grote en belangrijke productgroep voor juweliers – en nog steeds wordt het
verkocht en hebben wij een ruim aanbod in ons assortiment – maar door de
jaren heen veranderde de branche en wij veranderden mee. Daarom zijn we
ons steeds meer gaan richten op de verkoop van sieraden en van daaruit is in
2009 Aumentum ontstaan.”
Karma
Met de oprichting van Aumentum werd de focus van Klaas en Gerald dus
verlegd van gebruiksartikelen en merkloze sieraden naar een eigen merk. “We
hebben door de veranderende markt op een gegeven moment ingezien dat er
steeds meer behoefte kwam naar merken. Wij hebben zodoende Karma opge-
richt. De basis waar we uit doorgegroeid zijn, is destijds meteen gelegd met de
hippe handgeknoopte armbandjes met edelstenen en kristal. We speelden als
één van de eerste in op deze trend. Daarmee hebben we meteen Karma een
eigen gezicht te geven. Karma bestaat intussen uit de hippe armbandencol-
lectie voor mannen en vrouwen, maar we bieden onder de Karma-noemer ook
oorsieraden, colliers en een mannencollectie”, aldus Klaas.
Gerald: “Het opzetten van een eigen merk vergde ook andere capaciteiten van
ons, maar we zijn daar langzaam naartoe gegroeid. We moesten een product-
groep een eigen identiteit geven en we moesten meer beleving rondom onze
producten creëren. We zijn daar goed in geslaagd en hebben een totaalconcept
neergezet. Karma is echt ons kindje geworden.”
De trendy armbandjes van Karma kenden een sterke start in de markt en zijn
enorm gewild. Vooral op de Jewels & Watches-etage – waar Klaas en Gerald
al sinds 2011 de beschikking hebben over een eigen stand – is het bij tijd en
wijle een drukte van belang. Met het cash-and-carry-concept kunnen klanten
makkelijk en snel de producten uitzoeken die ze willen en door het steeds
veranderende aanbod weten de heren zowel juwelier als consument te blijven
verrassen.
Double Dots
®
Succes nummer één dus en succes nummer twee kwam vorig jaar met de
introductie van Double Dots
®
, de oorbellen met een grotere knop achter het
oor. “Double Dots
®
is als een raket omhoog geschoten. Double Dots
®
hangt
onder de paraplu van Karma en heeft ons echt verrast qua mate van popula-
riteit. We zagen zelfs het ‘aspirine-effect’ optreden, waar mensen denken dat
Klaas Klein en Gerald Victoriano zijn al sinds hun studietijd in Groningen
onafscheidelijk. Maakten zij vroeger alle studieopdrachten samen, tegenwoor-
dig zijn de heren succesvol met hun bedrijf Aumentum. “De reden dat we al
zo lang bevriend zijn en zo goed samen kunnen werken is dat we heel com-
plementair aan elkaar zijn”, zegt GeraldVictoriano. “Ik neem de marketing en
sales voor mijn rekening en Klaas is verantwoordelijk voor de inkoop en het
financiële gedeelte van ons bedrijf. Dat werkt uitstekend en daarnaast is het
ook gewoon heel leuk om met elkaar samen te werken.” Het blijkt een succes-
formule voor Klaas en Gerald, want de afgelopen jaren hebben de heren hard
aan de weg getimmerd met hun merk Karma. In een gezellig etablissement
in hartje Zwolle troffen wij Gerald en Klaas om alles te weten te komen over
hun samenwerking, de successen met Karma en Double Dots en hun ambities.
“We proberen al onze klanten zo goed
mogelijk te bedienen. Het belangrijkste
voor ons en onze klanten is dat we
een hoge omloopsnelheid creëren met
goede producten. We zijn daarnaast
heel flexibel en makkelijk om samen
mee te werken”
Fotografie: Maaike van Esch