Previous Page  58 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 58 / 60 Next Page
Page Background

C

O L U M N

A

L O N

B

E N

J

O S E P H

De term retail safari wordt gebruikt

door retailers en marketeers voor

bewuste expedities om andere retail-

ers ’in het wild’ te bezoeken, te spre-

ken en kennis te delen. Soms wordt

dit ook juist gedaan zonder aankon-

diging en wordt het een ‘Mystery

Shopper Tour’. Waarschijnlijk maakt

u als retailer uw hele leven al onbe-

wust retail safari’s, net als ik. Als kind

werd elk uitstapje met onze ouders

een ware retail safari. Ik denk dat het een combinatie is van beroepsdeforma-

tie en natuurlijke nieuwsgierigheid; elke retailer die op bezoek gaat bij een

andere retailer begint meteen te observeren en te rekenen. 99% van de tijd is

dit onbewust.

Met mijn bescheiden boutique adviesbureau Oak Consultancy heb ik de eer,

naast het geven van spreekbeurten, managementadvies, marketingadvies,

e-commerce-advies en coachen van ondernemers, regelmatig retail safari’s

te organiseren. Zo ook toevallig in dezelfde week als de deadline van deze

column. Met verse inspiratie en indrukken deel ik graag wat tien CEO’s uit de

automotive industries en ik deze week hebben mogen leren van retailers uit het

Museum Quarter van Amsterdam. Een thuiswedstrijd voor mij.

De opdrachtgever van deze retail safari was een familiebedrijf in de automo-

tive-industrie, een van de grootste onafhankelijke in Nederland, die weer tien

‘captain’s of industry’ als hun gasten hadden uitgenodigd om geïnspireerd te

worden in het meest luxe winkelgebied van de Lage Landen. De opdracht

richting ons bureau was heel simpel: “Wij willen binnen twee uur leren wat de

succes- en groeifactoren zijn van de onafhankelijke retailers in dit luxe gebied,

terwijl de retail zo zwaar lijdt?” Dit was makkelijker gevraagd dan gedaan. Na

flink wat marktonderzoek en gesprekken met ondernemers uit dit gebied heb-

ben wij een programma gemaakt die zeer succesvol te noemen was. Hierbij

een zeer beknopte samenvatting per locatie:

Conservatorium Hotel: De safari begon met een overnachting en ontbijt in dit

ultra luxe hotel.

Ace & Dik Juweliers: Letterlijk tegenover het hotel wilde de opdrachtgever de

vernieuwde zaak van ondergetekende zien en beleven. De les die de deelne-

mers hier meekregen was dat juweliers in het luxe segment vertrouwensperso-

nen zijn van hun (verwende) cliënten, dat deze consumenten daarom zwaar

op advies van de juwelier afgaan en beleving willen. Iets wat ze missen bij

mono-brand boutiques.

Azzuro Fashion Group: Op de hoek van de Van Baerlestraat en de P.C.

Hooftstraat zijn de eigenaren ruim veertig jaar geleden een high-end fashion

boutique begonnen en inmiddels hebben ze vier modezaken in ‘de PC’. De

eigenaar doceerde na een rondleiding dat de straat heel rap veranderd is van

een gezellig buurtstraat tot een kopie van Bond Street in Londen, met als groot-

ste nadeel de overvloed van mono-brand boutiques. Dat maakt zijn bedrijf

echter krachtiger, omdat consumenten houden van vergelijken en beleving in

een enkele locatie. Daar kunnen de grote merken met stijve winkels nooit aan

tippen.

Gassan Boutique: Recentelijk heeft de familie Leeser een nieuwe winkel

geopend in de PC. De gedachtegang achter de opening was dat dit de num-

mer één straat is voor luxe in Nederland en als grote speler hoor je daar thuis.

In deze boutique worden ook verschillende merken gepresenteerd en ligt de

focus op beleving. Zo wordt er elke zaterdag in de showroom in de kelder op

locatie gekookt.

Oger Fashion Group: De oudste onafhankelijke retailer in de PC is Oger. Oger

Lusink is met een herenmodezaak begonnen in de PC en deze is uitgegroeid

naar een flagship boutique van vier aaneengeschakelde panden en nog drie

additionele winkels in de straat. Boodschap van Lusink Jr. was dat ‘retailer

Oger’ van het verleden heeft geleerd dat ze nooit te afhankelijk moeten zijn

van een enkel merk en daarom investeren ze de laatste vijf jaar in hun eigen

kledinglijnen om te zorgen dat ze een 50/50 verhouding krijgen (van eigen

merk versus alle overige merken).

Tesla Automotive: In het buitenland zien we al heel lang autoshowrooms in

winkelstraten. In Nederland is Tesla de eerste die het gedurfd heeft, op de

hoek van de PC en de Hobbemastraat. Aangezien de opdrachtgever uit deze

branche komt, is dit de enige niet ondernemerszaak die we hebben bezocht.

Wat interessant is, is dat er maar één auto in de showroom staat en je niet eens

een auto kan kopen op deze locatie. Dit is wat het merk zelf noemt ‘een ware

Experience Center’. Alle bezoekers waren uiteraard heel benieuwd of er korting

gegeven werd op deze auto’s en dit was niet het geval, want je kan deze auto’s

alleen kopen op de site van het merk zelf!

Coster Diamonds: Er was veel interesse van de deelnemers naar onze branche

en daarom hebben wij de retail safari afgesloten in de vier panden van Coster

Diamonds. Na een fantastische presentatie van het daadwerkelijke slijpen van

diamanten, gevolgd door een private sales sessie in een VIP-room en bezoek

aan het Diamantmuseum, was het de gasten duidelijk: Coster is zo succesvol

vanwege de passie en pure beleving binnen hun vier panden. Les die meege-

geven werd: Coster is financieel onafhankelijk en volgt al 175 jaar hun eigen

koers. Een echte aanrader voor alle juweliers om te bezoeken!

Conclusie van deze safari was dat de automotive-industrie nog veel kan leren

van de retailers in het Museum Quarter, maar van de juweliers in het bijzonder.

Bij de juweliers ervoeren de deelnemers een hoge mate van rust, luxe, oog voor

detail, onafhankelijk en lange termijn denken.

Even iets anders. Sinds mijn vierde heb ik een Japanse vriend en ben dus

heel jong in aanraking gekomen met de Japanse cultuur. Ik ben al zeer lang

gefascineerd door deze bijzondere cultuur en het was dan ook een grote wens

van mij om te reizen naar het land van de rijzende zon. Deze wens gaat nog

dit jaar in vervulling aangezien de directie van Casio mijn vader en mij heeft

uitgenodigd om in vijf dagen de verschillende Casio-fabrieken te bezoeken in

Japan. Daarna blijven wij nog zelfstandig drie dagen om een retail safari te

ondernemen. In mijn volgende column zal ik al mijn avonturen delen. Rest mij

u een succesvolle eindejaar (verkoop)periode te wensen en u er aan te herin-

neren tijd vrij te maken om ‘bewust’ een retail safari te ondernemen.

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar

alon@oakconsultancy.com

of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-

2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op

OakConsultancy.com.

Bent u al eens op een safari geweest? Zo ja, dan weet u hoe betoverend en magisch een dergelijk reis kan zijn. Zo niet,

dan raad ik u aan om uw volgende vakantie in het zuidelijke deel van Afrika te vieren. Maar een belangrijkere vraag:

heeft u wel eens een safari ondernomen in Nederland en/of Europa? En dan bedoel ik niet een bezoek aan Safaripark

Beekse Bergen. Nee, ik bedoel een ‘Retail Safari’!

‘Retail Safari’

D

E

J

U W E L I E R

N R

6 2 0 1 5

58