D
E
J
U W E L I E R
N R
6 2 0 1 6
66
C
O L U M N
– A
L O N
B
E N
J
O S E P H
WIJ KENNEN ALLEMAAL DE VIER P’S VAN NEIL BORDEN UIT DE JAREN ‘60 (TEGENWOORDIG AL ZES OF ZELFS ACHT P’S) DIE WE GEBRUIKEN
OM EEN MARKETINGPLAN TE MAKEN. MAAR HANTEERT U TEGENWOORDIG DE TRIPLE BOTTOM LINE (OOK BEKEND ALS DE TRIPLE-P) BENA-
DERING UIT DE JAREN 1990 VAN JOHN ELKINGTON VOOR UW BEDRIJFSVOERING? DE TRIPLE BOTTOM LINE BENADERING IS EEN METHODE
OM VERANTWOORD EN DUURZAAM TE ONDERNEMEN OP DRIE NIVEAUS, NAMELIJK REKENING HOUDEND MET: HET WELBEVINDEN VAN
MENSEN (PEOPLE), DUURZAAM ONTWIKKELEN VAN NATUURLIJKE HULPBRONNEN (PLANET) EN ZORGDRAGEND VOOR EEN VITALE ECONOMIE
MET GEZONDE WINSTGEVENDHEID - WERELDWIJDE WELVAART (PROFIT/PROSPERITY), IN HET ENGELS AFGEKORT ALS DE TRIPLE-P BENADERING.
GEDACHTE HIERBIJ IS DAT WANNEER DE COMBINATIE VAN DE DRIE NIET HARMONIEUS IS, DE ANDERE ELEMENTEN ERONDER ZULLEN LIJDEN.
“Onderneemt u duurzaam en verantwoord?”
Nu is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) een buzz word van
de 21e eeuw, maar voor veel ondernemers vaak (nog steeds) een vage term.
Toen mijn broer en ik de eer hadden om het familiebedrijf Ace Juweliers over
te nemen van onze ouders vijf jaar geleden, hebben wij lang en goed nage-
dacht waar wij naartoe wilden als ondernemers en ook met ons familiebedrijf.
Onderdeel van ons bedrijfsplan was dat ook om een Triple-P plan op te stellen
om een invulling te geven aan de voor ons toen ‘vage’ term MVO. Wij hebben
besloten de weg van geleidelijkheid te kiezen en babystapjes te maken met
het veranderen van de bedrijfsprocessen binnen onze onderneming in con-
text van MVO. Dit omdat MVO vaak haaks staat op klassieke kapitalistische
bedrijfsmodellen: zo veel mogelijk winst maken per jaar. Aangezien wij een
lange termijn visie hebben en heilig geloven in MVO, gaan wij elk jaar een
tandje omhoog in onze Triple Bottom Line aanpak. Tenslotte is dat de enige
manier in de toekomst om echt rendabel te zijn.
Hier een lijst van stappen die wij in de afgelopen jaren gezet hebben in ons
bedrijf om elk jaar meer verantwoord en duurzaam te ondernemen als juwe-
liers:
- Goed Goud: bij de lancering van Nederlands initiatief Goed Goud hebben
wij ons meteen aangemeld. Lang niet voor alle juwelen die wij ontwerpen
en fabriceren gebruiken wij goud met het label ‘Goed Goud’, maar onder de
mom van beter iets, dan niets, zetten wij de eerste stappen. Graag wil ik een
pluim geven aan onze vrienden van de familie Brom van de firma Steltman die
initiatiefnemers waren in 2012 van dit project.
- Responsible Jewelry Council: wij verzoeken elke horloge- en juwelenmerk
of zij lid zijn van de internationale Responsible Jewelry Council. Als niet,
motiveren wij ze dit snel te overwegen.
- Kimberley Process: het lijkt mij stug dat er een vakman in onze branche is
die diamanten koopt van een leverancier die niet voldoet aan de richtlijnen
van het Kimberley Process. Mocht dit wel het geval zijn, dat wil ik op het hart
drukken hier meteen mee te stoppen.
- Groene stroom: al het elektra dat wij inkopen heeft het label ‘Groene
Stroom’.
- LED-verlichting: Wij hebben alle lampen in onze zaken en kantoren ver-
vangen door LED.
- Elektrisch vervoer: langzaam vervangen wij ons zakelijk wagenpark naar
hybride en/of elektrische voertuigen. Onze vader zette meteen de toon in
2013 toen hij de eerste was in Nederland die de volledige elektrische BMW i3
mocht ontvangen van BMW Nederland. Verder selecteren wij vervoersdiensten
niet alleen op prijs, maar ook op soort transportmiddel: elektrische bussen
(UPS) en fietskoeriers bijvoorbeeld.
- Verpakking hergebruiken: al jaren lang recyclen wij de verpakkingsmate-
rialen voor het verzenden van pakketten naar leverancier. Wij zijn vorig jaar
begonnen dit te doen richting de consumenten. Dit doen wij met een knip-
oog door er een speciaal gemaakte sticker op te plakken met de tekst: ‘Think
Green. This package is recycled.’ Dit levert veel positieve reacties op van klan-
ten.
- Afval sorteren: wij sorteren ons afval in onze zaken op: papier, glas, plastic
en overig. En, wij recyclen/retourneren uiteraard onze lege printer cartridges
en lege batterijen.
- Computerbeleid: wij sluiten elke PC aan het einde van de werkdag af,
Alon Ben Joseph
behalve de echt essentiële servers. Verder hebben wij zo veel mogelijk servers
uitgefaseerd de laatste jaren en werken wij zo veel mogelijk in ‘The Cloud’
(met hostingbedrijven die groene stroom gebruiken). Zo hebben wij ook min-
der behoefte aan printen en papier, want al onze teamleden (verschillende
locaties) werken via een gezamenlijk virtuele werkomgeving samen (voor
zowel telefonie als bedrijfssoftware).
Door middel van deze column hoop ik u gemotiveerd te hebben elk jaar duur-
zamer en verantwoorder te ondernemen. Graag vernemen, zowel de redactie
van dit prachtige blad als ik, hoe u maatschappelijk verantwoord onderneemt.
Rest mij uw familie, uw teams en u een fijne feestdagen en gezond, gelukkig
& duurzaam Nieuwjaar te wensen!
Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar
alon@oakconsultancy.comof te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-
2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op
OakConsultancy.com.