Previous Page  10 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 52 Next Page
Page Background

D

E

K

A P P E R

N R

1 2 0 1 6

10

I

N T E R V I E W

I

V A R

T E N

V

E L D E

,

D I R E C T E U R

ANKO

Hoe heeft je loopbaan er tot nu toe uitgezien?

“Mijn eerste baan was officier bij het Korps Mariniers. Daarna heb ik in Utrecht

sociale geografie gestudeerd en ben ik voor werkgeversorganisatie VNO-NCW

gaan werken. Vervolgens heb ik voor verschillende commerciële bedrijven

gewerkt en in het najaar van 2014 werd ik adjunct-directeur van de ANKO.

Afgelopen maand ben ik benoemd tot mede-directeur, een functie die ik vervul

samen met Rob Vos. Hij kent de sector als geen ander en al zijn kennis is voor mij

bijzonder waardevol om de juiste beslissingen te nemen. Wat dat betreft vullen

we elkaar uitstekend aan.”

Wat is je in de afgelopen anderhalf jaar opgevallen aan de kappersbranche?

“Toen ik bij de ANKO startte, was ik positief verrast hoe ongelofelijk divers de

kappersbranche is en hoe gepassioneerd kappers over hun werk zijn. Die liefde

voor de ambachtelijke kant van het vak heeft me echt een nieuwe kijk op het mkb

gegeven. Tegelijkertijd heb ik ervaren dat ondernemerschap in de kappersbranche

vaak op de tweede plaats komt, terwijl dit natuurlijk even belangrijk is als de

ambachtelijke kant van het vak. Ambacht en ondernemerschap bepalen samen de

dynamiek van een salon en wanneer die in evenwicht zijn, kun je als kapper heel

veel bereiken. Het stimuleren van deze dynamiek in salons en het uitdagen van

kappers op commercieel en creatief gebied is dan ook één van de speerpunten

geweest in de herpositionering.”

“Een ander punt dat mij positief heeft verrast, is de kracht van het ANKO-bestuur.

Een sterke eigenschap van dit bestuur is dat het uitstekend in staat is om een

vooraf vastgelegde koers consequent vast te houden. Uiteraard maakt dat de

organisatie daadkrachtig en efficiënt. Tegelijkertijd staat het bestuur heel direct in

contact met de leden, wat ik ook voor de toekomst extreem belangrijk vind. Als

we er namelijk in willen slagen om het imago van de professionele kapper bij

consumenten te verbeteren, dan hebben we elkaar keihard nodig. Dit doel kan in

mijn ogen uitsluitend worden bereikt als verschillende partijen meer met elkaar

gaan samenwerken. Daarbij denk ik aan professionele kappers en de ANKO zelf,

maar bijvoorbeeld ook aan de vakbonden, leveranciers, scholen, de vakpers en

ga zo maar door.”

Zowel de ANKO-leden als het bestuur hebben ingestemd met het plan om de

organisatie te herpositioneren. Waarom was dit nodig en wenselijk?

“Om als professionele kapper succesvol te zijn, heb je een sterke brancheorgani-

satie nodig die je belangen op een daadkrachtige manier behartigt. Daarbij denk

ik bijvoorbeeld aan thema’s zoals de instandhouding van het lage btw-tarief, de

bestrijding van oneerlijke concurrentie, de verbetering van het vakonderwijs, het

verminderen van de regeldruk en advies op maat. De herpositionering is nodig

om dit ook in de toekomst op een goede manier te kunnen blijven doen. Anders

gezegd: de wereld verandert, de branche verandert en dus is het noodzakelijk dat

ook de ANKO verandert. Verder is dit proces in gang gezet om financiële redenen.

Sinds 1 januari zijn er minder subsidiegelden voor ons beschikbaar. Om dit op

te vangen en de ANKO in financieel opzicht toekomstbestendig te maken, waren

reorganisatie en de herpositionering ook noodzakelijk."

Een belangrijk uitgangspunt van de nieuwe ANKO is de focus op professionele

kappers. Wie worden daar precies mee bedoeld?

“De scheidslijnen tussen professioneel en niet-professioneel zijn per slot van

rekening niet zwart/wit.“

DE ANKO IS BEZIG MET EEN HERPOSITIONERING. DIT BETEKENT DAT DE KOERS VAN DE ORGANISATIE OP VERSCHILLENDE PUNTEN IS AANGE-

SCHERPT. DIRECTEUR IVAR TEN VELDE VERDUIDELIJKT IN EEN UITGEBREID INTERVIEW WAAROM ‘EEN NIEUWE ANKO’ NODIG IS, WAT KAPPERS

HIERVAN GAAN MERKEN EN HOE DEZE HERPOSITIONERING GAAT BIJDRAGEN AAN EEN BETER IMAGO VOOR DE PROFESSIONELE KAPPER

EN DE SECTOR ALS GEHEEL. VERDER GAAT IVAR IN OP DE KOMENDE ‘ANKO INSPIRATION TOUR – HAIRFASHION & BUSINESS’. DEZE BESTAAT

UIT VERSCHILLENDE REGIOBIJEENKOMSTEN WAARMEE DE ANKO IN DE KOMENDE MAANDEN STILSTAAT BIJ HET 125-JARIG BESTAAN VAN DE

ORGANISATIE EN LEDEN WORDEN GEÏNSPIREERD EN GEÏNFORMEERD.

“OM HET IMAGO VAN DE

PROFESSIONELE KAPPER

BIJ CONSUMENTEN TE

VERBETEREN, HEBBEN WE

ELKAAR KEIHARD NODIG”

"

Fotografie: Maaike van Esch