D
E
K
A P P E R
N R
1 2 0 1 6 11
“Om dit onderscheid te maken zijn er verschillende criteria
geformuleerd. Voorbeelden hiervan zijn een KvK-inschrijving en
een minimale jaaromzet van € 30.000,-. Kappers die hun beroep
als bijverdienste beschouwen, rekenen wij dus niet tot de pro-
fessionals. Verder vinden we dat kappers met een bedrijfspand
moeten voldoen aan het bestemmingsplan van de betreffende
gemeente. Wat minder concreet maar toch belangrijk zijn de
focus op vakmanschap en gevoel voor ondernemerschap. Daar
voeg ik wel weer aan toe dat het niet uitmaakt of je klein of groot
bent: in beide gevallen kun je een echte professional zijn.”
Momenteel zijn de cijfers weer stabiel, maar in de afgelopen
jaren heeft de ANKO te maken gehad met teruglopende leden-
aantallen. Is het bespreekbaar om de prijs van het lidmaatschap
te verlagen om op die manier het aantal leden te laten groeien?
“Op dit moment betalen ondernemers met personeel voor hun
lidmaatschap € 51,- per maand en ondernemers zonder perso-
neel € 23,-. Daar komt bij dat zaken zoals juridisch en perso-
neelsadvies tegen kostprijs worden aangeboden. De prijs van het
lidmaatschap gaan we dit jaar opnieuw tegen het licht houden.
We gaan bijvoorbeeld bekijken of het wenselijk is dat de prijzen
verder gesegmenteerd worden.”
Ook nieuw is dat de ANKO streeft naar marketing voor de pro-
fessionele kappersbranche richting consument. Waar mag ik dan
aan denken?
“Kappers die al wat langer meedraaien zullen zich de collectieve
reclamecampagne ‘Kijk eens wat vaker in de spiegel van de
kapper’ herinneren. Deze is jarenlang zeer succesvol geweest.
In de huidige tijd is het vanwege een gebrek aan collectieve
gelden echt een uitdaging om een consumentgerichte campagne
op touw te zetten waar de professionele kapper daadwerkelijk
profijt van heeft. Er is maar één manier om dit voor elkaar te
krijgen en dat is door de krachten van verschillende partijen in
de branche te bundelen. De ANKO neemt hierin het voortouw
en maakt hier de komende jaren werk van, te beginnen op onze
125e verjaardag op 23 februari. We vinden het namelijk cruciaal
dat consumenten geattendeerd worden op hetgeen de professio-
nele kapper voor hen kan betekenen.”
Dit jaar bestaat de ANKO 125 jaar. Op welke manier wordt daar
aandacht aan geschonken?
“We vieren het jubileum vooral met de ANKO-leden. Zij zijn de
drijvende kracht achter een sterke ANKO en aan hen is het te
danken dat de ANKO al 125 jaar kan werken aan een sterke kap-
persbranche. We vieren het jubileum onder andere met zes bij-
eenkomsten die tussen eind februari en de zomer gehouden wor-
den in achtereenvolgens Kerkrade, Hengelo (Ov.), Bloemendaal,
Utrecht, Groningen en Goes. Deze ‘ANKO Inspiration Tour’ is
exclusief toegankelijk voor ANKO-leden en biedt hen volop
mogelijkheden om in hun eigen regio geïnformeerd en geïnspi-
reerd te worden. Kortom: met de Inspiration Tour vieren we de
professionaliteit van de sector en stimuleren we zowel vakman-
schap als ondernemerschap. Het is erg belangrijk dat kappers op
deze twee vlakken voortdurend uitgedaagd worden. Uiteraard
zijn ondernemers daar zelf verantwoordelijk voor, maar de
ANKO streeft er zeker naar om daarin krachtige ondersteuning te
bieden. Ook het cadeau dat we voor deze zomer in petto hebben
voor onze leden gaat daar zeker aan bijdragen!”
Meer informatie:
ANKO
Tel. 035-5259500
www.anko.nl“MET DE ANKO INSPIRATION
TOUR VIEREN WE 125 JAAR
PROFESSIONELE
KAPPERSBRANCHE
IN HEEL NEDERLAND”