Previous Page  11 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 52 Next Page
Page Background

D

E

K

A P P E R

N R

1 2 0 1 6 11

“Om dit onderscheid te maken zijn er verschillende criteria

geformuleerd. Voorbeelden hiervan zijn een KvK-inschrijving en

een minimale jaaromzet van € 30.000,-. Kappers die hun beroep

als bijverdienste beschouwen, rekenen wij dus niet tot de pro-

fessionals. Verder vinden we dat kappers met een bedrijfspand

moeten voldoen aan het bestemmingsplan van de betreffende

gemeente. Wat minder concreet maar toch belangrijk zijn de

focus op vakmanschap en gevoel voor ondernemerschap. Daar

voeg ik wel weer aan toe dat het niet uitmaakt of je klein of groot

bent: in beide gevallen kun je een echte professional zijn.”

Momenteel zijn de cijfers weer stabiel, maar in de afgelopen

jaren heeft de ANKO te maken gehad met teruglopende leden-

aantallen. Is het bespreekbaar om de prijs van het lidmaatschap

te verlagen om op die manier het aantal leden te laten groeien?

“Op dit moment betalen ondernemers met personeel voor hun

lidmaatschap € 51,- per maand en ondernemers zonder perso-

neel € 23,-. Daar komt bij dat zaken zoals juridisch en perso-

neelsadvies tegen kostprijs worden aangeboden. De prijs van het

lidmaatschap gaan we dit jaar opnieuw tegen het licht houden.

We gaan bijvoorbeeld bekijken of het wenselijk is dat de prijzen

verder gesegmenteerd worden.”

Ook nieuw is dat de ANKO streeft naar marketing voor de pro-

fessionele kappersbranche richting consument. Waar mag ik dan

aan denken?

“Kappers die al wat langer meedraaien zullen zich de collectieve

reclamecampagne ‘Kijk eens wat vaker in de spiegel van de

kapper’ herinneren. Deze is jarenlang zeer succesvol geweest.

In de huidige tijd is het vanwege een gebrek aan collectieve

gelden echt een uitdaging om een consumentgerichte campagne

op touw te zetten waar de professionele kapper daadwerkelijk

profijt van heeft. Er is maar één manier om dit voor elkaar te

krijgen en dat is door de krachten van verschillende partijen in

de branche te bundelen. De ANKO neemt hierin het voortouw

en maakt hier de komende jaren werk van, te beginnen op onze

125e verjaardag op 23 februari. We vinden het namelijk cruciaal

dat consumenten geattendeerd worden op hetgeen de professio-

nele kapper voor hen kan betekenen.”

Dit jaar bestaat de ANKO 125 jaar. Op welke manier wordt daar

aandacht aan geschonken?

“We vieren het jubileum vooral met de ANKO-leden. Zij zijn de

drijvende kracht achter een sterke ANKO en aan hen is het te

danken dat de ANKO al 125 jaar kan werken aan een sterke kap-

persbranche. We vieren het jubileum onder andere met zes bij-

eenkomsten die tussen eind februari en de zomer gehouden wor-

den in achtereenvolgens Kerkrade, Hengelo (Ov.), Bloemendaal,

Utrecht, Groningen en Goes. Deze ‘ANKO Inspiration Tour’ is

exclusief toegankelijk voor ANKO-leden en biedt hen volop

mogelijkheden om in hun eigen regio geïnformeerd en geïnspi-

reerd te worden. Kortom: met de Inspiration Tour vieren we de

professionaliteit van de sector en stimuleren we zowel vakman-

schap als ondernemerschap. Het is erg belangrijk dat kappers op

deze twee vlakken voortdurend uitgedaagd worden. Uiteraard

zijn ondernemers daar zelf verantwoordelijk voor, maar de

ANKO streeft er zeker naar om daarin krachtige ondersteuning te

bieden. Ook het cadeau dat we voor deze zomer in petto hebben

voor onze leden gaat daar zeker aan bijdragen!”

Meer informatie:

ANKO

Tel. 035-5259500

www.anko.nl

“MET DE ANKO INSPIRATION

TOUR VIEREN WE 125 JAAR

PROFESSIONELE

KAPPERSBRANCHE

IN HEEL NEDERLAND”