Previous Page  3 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 60 Next Page
Page Background

Vakinformatie voor de

totale kappersbranche

Verantwoordelijke uitgever Nederland:

GPmedia BV

Van Schaeck Mathonsingel 8

6512 AP Nijmegen, The Netherlands

Telefoon: +31 (0)24 3 246146

E-mail:

info@gpmedia.nl

Internet:

www.gpmedia.nl www.dekapper.biz

Verantwoordelijke uitgever België:

GPmedia BV

Postbus 10000

2300 Turnhout (B)

Uitgever:

Peter Peeters

Redactie:

Jos Kennis (hoofdredacteur)

j.kennis@gpmedia.nl

Advertentieverkoop:

GPmedia BV

Gerdo van de Peppel (verkoopleider)

g.peppel@gpmedia.nl

Jeroen Koebrugge (media-adviseur)

j.koebrugge@gpmedia.nl

Tarieven op internet:

www.gpmedia.nl

Alle orders worden afgesloten en uit­

gevoerd conform de Regelingen voor het

Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie

van de Arrondissementsrechtbanken en bij

de Kamers van Koophandel.

Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI

Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is

gegarandeerd en gecontroleerd.

Abonnementen:

www.gpmedia.nl

of via

info@gpmedia.nl

Per jaar in Nederland € 42,-

Per jaar in Europa

€ 51,-

Losse verkoop

€ 10,50

Het abonnement kan elk gewenst

moment ingaan.

Vormgeving:

Studio Intensive

Telefoon: +31 (0)24 3 246140

info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com

Fotografie:

Maaike van Esch

Druk:

PRinterface

ISSN:

1872-9363

© Copyright 2017

Niets uit deze uitgave mag worden ver-

veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door

middel van druk, fotokopie microfilm of

welke andere wijze dan ook, zonder voor-

afgaande toestemming van de uitgever.

De Kapper besteedt de grootst mogelijke

aandacht aan de juistheid van de informa-

tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-

men. Fouten zijn echter niet volledig uit te

sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan

ook op geen enkele wijze verantwoordelijk

voor schade, van welke aard ook, die is

ontstaan als gevolg van handelingen en/

of beslissingen die gebaseerd zijn op de

bedoelde informatie.

TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169)

de kapper

Vakinformatie voor de totale Kappersbranche

|

Februari 2017

|

15e jaargang no. 1

|

Prijs

10,50

COVERSTORY

PHILIP MARTIN'S

SALON X

HEM & HAAR KAPPERS

Beurs

Special

Laatst had ik een gesprek met een leverancier die het had over ‘de levensloop van een merk’. Hiermee

doelde hij op het scenario waarbij een kappersmerk in eerste instantie alleen aan geselecteerde salons

wordt aangeboden, populair wordt, vervolgens via de groothandel aan een bredere groep kappers

wordt aangeboden en in een nog later stadium op iedere hoek van de straat (en in elke willekeurige

online shop) wordt aangeboden tegen prijzen die steeds meer onder druk komen te staan, waardoor

kappers nauwelijks nog iets aan de productverkoop kunnen verdienen en het einde van het merk in

zicht is.

De betreffende leverancier – ik noem geen naam – stelde het voor alsof deze levensloop een soort

natuurlijk gegeven is waarop je als producent of distributeur weinig invloed kunt uitoefenen. Per slot

van rekening was het al bij meerdere merken die hij in Nederland vertegenwoordigde op die manier

gegaan en was er in zijn woorden ‘geen kruid gewassen’ tegen de situatie waarin tijdelijk succes wordt

opgevolgd door de neerwaartse lijn.

In het betreffende gesprek voelde ik me niet direct geroepen om met argumenten te komen die ingaan

tegen dit idee van een vooraf vaststaande merklevensloop, maar uiteraard zijn die er volop. Het is per

slot van rekening de leverancier zelf die beslist of een merk al dan niet bij groothandels of online leve-

ranciers komt te liggen. En heeft de leverancier deze controle niet – bijvoorbeeld omdat de producten

via parallelimport uit het buitenland bij (online) shops terechtkomen – dan is het wellicht tijd om hier-

over betere afspraken te maken met de producent.

Vanuit de ‘geld’-kant snap ik best dat veel merken de verleiding van meer omzet niet kunnen weer-

staan en door de knieën gaan voor andere verkoopkanalen dan kapsalons. Maar als je deze beslissing

neemt, klaag dan niet over een gestage vermindering van het enthousiasme onder kappers.

Een goed voorbeeld van hoe het ook anders kan is Keune Haircosmetics, dat de kraan in de richting

van groothandels en (web)shops steeds verder dichtdraait en tegelijkertijd werkt aan een ambassa-

deursprogramma, waarbij salons die echt voor het merk gaan op vele manieren worden ondersteund.

Uitgebreide uitleg over dit ambassadeursprogramma vind je in de volgende uitgave van De Kapper (21

april), wanneer tot in detail bekend is hoe het programma eruitziet.

Nu is het niet zo dat ik Keune Haircosmetics hier op deze plek de hemel wil inschrijven (er zijn nog

steeds de nodige online groothandels die het merk aanbieden), maar het mag zeker gezegd worden

dat het merk hard op weg is om voor zichzelf (en de partnersalons) een ijzersterke positie te creëren

zolang het lukt om de ingeslagen koers vast te houden. Het bewijst maar weer dat je als merk – ook

wanneer je al 95 jaar bestaat – je eigen levensloop grotendeels zelf in de hand hebt.

Veel kijk- en leesplezier toegewenst met deze

uitgave van vaktijdschrift De Kapper, waarin

je volop informatie vindt over de aankomen-

de vakbeurzen!

Hoofdredacteur De Kapper

j.kennis@gpmedia.nl

Jo s Ken n i s

C

o l o f o n

e n

D

e

V

i s i e

‘DE’ LEVENSLOOP VAN EEN

MERK BESTAAT NIET

De Visie

D

e

K

a p p e r

n r

1 2 0 1 7

3