Vakinformatie voor de
totale kappersbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dekapper.bizVerantwoordelijke uitgever België:
GPmedia BV
Postbus 10000
2300 Turnhout (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Jos Kennis (hoofdredacteur)
j.kennis@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Gerdo van de Peppel (verkoopleider)
g.peppel@gpmedia.nlJeroen Koebrugge (media-adviseur)
j.koebrugge@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
PRinterface
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2017
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door
middel van druk, fotokopie microfilm of
welke andere wijze dan ook, zonder voor-
afgaande toestemming van de uitgever.
De Kapper besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de informa-
tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-
men. Fouten zijn echter niet volledig uit te
sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan
ook op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook, die is
ontstaan als gevolg van handelingen en/
of beslissingen die gebaseerd zijn op de
bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169)
de kapper
Vakinformatie voor de totale Kappersbranche
|
Februari 2017
|
15e jaargang no. 1
|
Prijs
€
10,50
COVERSTORY
PHILIP MARTIN'S
SALON X
HEM & HAAR KAPPERS
Beurs
Special
Laatst had ik een gesprek met een leverancier die het had over ‘de levensloop van een merk’. Hiermee
doelde hij op het scenario waarbij een kappersmerk in eerste instantie alleen aan geselecteerde salons
wordt aangeboden, populair wordt, vervolgens via de groothandel aan een bredere groep kappers
wordt aangeboden en in een nog later stadium op iedere hoek van de straat (en in elke willekeurige
online shop) wordt aangeboden tegen prijzen die steeds meer onder druk komen te staan, waardoor
kappers nauwelijks nog iets aan de productverkoop kunnen verdienen en het einde van het merk in
zicht is.
De betreffende leverancier – ik noem geen naam – stelde het voor alsof deze levensloop een soort
natuurlijk gegeven is waarop je als producent of distributeur weinig invloed kunt uitoefenen. Per slot
van rekening was het al bij meerdere merken die hij in Nederland vertegenwoordigde op die manier
gegaan en was er in zijn woorden ‘geen kruid gewassen’ tegen de situatie waarin tijdelijk succes wordt
opgevolgd door de neerwaartse lijn.
In het betreffende gesprek voelde ik me niet direct geroepen om met argumenten te komen die ingaan
tegen dit idee van een vooraf vaststaande merklevensloop, maar uiteraard zijn die er volop. Het is per
slot van rekening de leverancier zelf die beslist of een merk al dan niet bij groothandels of online leve-
ranciers komt te liggen. En heeft de leverancier deze controle niet – bijvoorbeeld omdat de producten
via parallelimport uit het buitenland bij (online) shops terechtkomen – dan is het wellicht tijd om hier-
over betere afspraken te maken met de producent.
Vanuit de ‘geld’-kant snap ik best dat veel merken de verleiding van meer omzet niet kunnen weer-
staan en door de knieën gaan voor andere verkoopkanalen dan kapsalons. Maar als je deze beslissing
neemt, klaag dan niet over een gestage vermindering van het enthousiasme onder kappers.
Een goed voorbeeld van hoe het ook anders kan is Keune Haircosmetics, dat de kraan in de richting
van groothandels en (web)shops steeds verder dichtdraait en tegelijkertijd werkt aan een ambassa-
deursprogramma, waarbij salons die echt voor het merk gaan op vele manieren worden ondersteund.
Uitgebreide uitleg over dit ambassadeursprogramma vind je in de volgende uitgave van De Kapper (21
april), wanneer tot in detail bekend is hoe het programma eruitziet.
Nu is het niet zo dat ik Keune Haircosmetics hier op deze plek de hemel wil inschrijven (er zijn nog
steeds de nodige online groothandels die het merk aanbieden), maar het mag zeker gezegd worden
dat het merk hard op weg is om voor zichzelf (en de partnersalons) een ijzersterke positie te creëren
zolang het lukt om de ingeslagen koers vast te houden. Het bewijst maar weer dat je als merk – ook
wanneer je al 95 jaar bestaat – je eigen levensloop grotendeels zelf in de hand hebt.
Veel kijk- en leesplezier toegewenst met deze
uitgave van vaktijdschrift De Kapper, waarin
je volop informatie vindt over de aankomen-
de vakbeurzen!
Hoofdredacteur De Kapper
j.kennis@gpmedia.nlJo s Ken n i s
C
o l o f o n
e n
D
e
V
i s i e
‘DE’ LEVENSLOOP VAN EEN
MERK BESTAAT NIET
De Visie
D
e
K
a p p e r
n r
1 2 0 1 7
3