C
O L U M N
P
A T R I C K
K
L A P P E
D
E
K
A P P E R
N R
2 2 0 1 6 57
Als salonautomatiseerder krijgen wij regelmatig de vraag of we ‘even’ een
webshop kunnen leveren. Uiteraard is er op dit gebied veel mogelijk, maar de
juiste vraag is wat mij betreft: ‘Is een webshop interessant voor mijn bedrijf?’ En
ofschoon ik (hoe kan het ook anders) groot voorstander ben zoveel mogelijk te
automatiseren, heb ik daar in dit geval sterke twijfels bij.
De ham vraag is dus: Gaat het je wat opleveren, of gaat het je geld kosten? Bij
twijfel is mijn advies steevast: ‘Ga eens googelen op de artikelen die je wilt
verkopen’. Waar kom je dan uit en wil jij het voor die prijs of voor minder ook
verkopen? Heb je hierbij ook gelet of het inclusief of exclusief verzendkosten is?
Ben je ook bereid de prijzen in jouw salon op deze prijsstelling aan te passen?
Of vind je het acceptabel dat jouw klanten in de salon meer betalen dan online
in jouw webshop?
Enige verdieping verder, neemt het enthousiasme vaak rap af. Prijzen zijn online
al snel 30% lager dan in de salon. Dat betekent in veel gevallen dat als je die
moet verslaan je als normale salon geen marge meer over houdt. Zeker niet als
je nog rekening houdt met verzendkosten en derving. Nog bizarder is de consta-
tering dat bedrijven in staat zijn zelfs vanuit Engeland, Frankrijk of Duitsland het
goedkoper bij de Nederlandse consument te krijgen, dan voor een lokale salon
in Nederland denkbaar is.
Tevens zal je qua assortiment waarschijnlijk stevig moeten uitbreiden op datgene
wat er nu in de salon staat. Dat klinkt leuk, maar betekent ook een serieus kapi-
taalbeslag. En dan de logistiek. Wie zorgt ervoor dat de pakjes 24/7 ingepakt wor-
den en richting de postkamer gaan? En ofschoon verzenden misschien nog leuk is,
hoe gaat u om met retouren? Uitpakken, bekijken en in het meest simpele geval
crediteren of erger: bediscussiëren. Dat laatste zal nog niet meevallen, omdat een
goede webshop niet zonder reviews kan. Dus in de meeste gevallen wordt het (of
het terecht is of niet) crediteren.
En passant zijn we nog voorbijgegaan aan de investeringen die nodig zijn om uw
webshop goed vindbaar te maken. U begeeft zich dan in de bijzondere wereld
van SEO (search engine optimalisatie), SEA (search enige adwords) en CPC (cost
per click), waarin niemand precies weet wat er achter de schermen van zoekma-
chines gebeurt wat uiteindelijk het zoekresultaat bepaald. De experts op dit ter-
rein hebben de status die de notarissen en artsen vroeger hadden. Hun kennis is
magistraal en dus veel geld waard. Deze mensen kunnen dus overal aan de slag.
De kans dat ze voor een lokale salon kiezen is hiermee niet zo groot.
Toch zijn er ook wel initiatieven die meer zin hebben en waarbij u de verkoop
offline en online toch aan uw salon kan binden. Kijk bij de keuze van uw product-
leverancier bijvoorbeeld zeer nadrukkelijk hoe hun producten online te vinden
zijn en wat hun beleid hierin is. Er komen namelijk weer meer leveranciers die
zeer streng zijn op online verkoop van hun producten. Ook zijn er leveranciers
die hun centrale webshop koppelen aan die van u, waardoor ze kunnen vaststel-
len dat die klant van u af komt en dit een kickback voor u oplevert. Op zich veelal
beter dan zelf iets proberen te doen, al is deze optie ook niet ongevaarlijk. Wie
bewaakt de toekomstige aankopen van uw klant, hoe weet u wat die koopt en
wat als u van leverancier wilt wisselen, waar blijven de gegevens van uw klanten?
Wilt u meer controle houden, denk dan aan een aantrekkelijk spaarsysteem op
ambacht en verkoop, waarvan het spaarresultaat aangewend kan worden voor
aankoop van producten (dit is met een paar klikken in uw salonsoftware gere-
geld). Of doe hetzelfde als het online kanaal: onderhandel nog een keer diep
over uw inkoopprijzen en steek het resultaat daarvan niet in uw zak, maar hanteer
bijvoorbeeld een staffelkorting naar uw klant. Een vervolgaankoop binnen drie
maanden, 10% korting of iets dergelijks. Of gebruik dit budget om met behulp
van uw salonautomatisering leuke en doeltreffende marketingacties te doen.
Kortom: mogelijkheden genoeg om te voorkomen dat u kennis en advies weg-
geeft en een paar handige handelaren er met de marge vandoor gaan. Stoppen
met klagen en slijp uw messen, u zult verbaasd zijn wat u in een paar simpele
stappen kan bereiken!
Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar pklappe@
bnfgroep.nlof te bellen naar B&F Groep in Oss, tel. (0412) 629111. Aanvullende
informatie is ook beschikbaar op
bnfgroep.nlAUTOMATISERINGSSPECIALIST PATRICK KLAPPE (DIRECTEUR B&F GROEP) HEEFT EEN HEEL EIGEN KIJK OP DE KAPPERSBRANCHE EN IS
DAAROM COLUMNIST VAN VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER. IN DEZE UITGAVE GAAT PATRICK IN OP DE ONLINE VERKOOP VAN
KAPPERSPRODUCTEN EN DE VRAAG IN HOEVERRE EEN WEBSHOP INTERESSANT IS VOOR EEN GEMIDDELDE SALON.
WEB-SHOP OF
WEB-STOP?
Patrick Klappe