Vakinformatie voor de
totale kappersbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dekapper.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Jos Kennis (hoofdredacteur)
j.kennis@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Gerdo van de Peppel (verkoopleider)
g.peppel@gpmedia.nlJeroen Koebrugge (media-adviseur)
j.koebrugge@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst moment
ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door
middel van druk, fotokopie microfilm of
welke andere wijze dan ook, zonder voor-
afgaande toestemming van de uitgever.
De Kapper besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de informa-
tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-
men. Fouten zijn echter niet volledig uit te
sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan
ook op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook, die is
ontstaan als gevolg van handelingen en/
of beslissingen die gebaseerd zijn op de
bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170)
de kapper
SPECIAL
E
DUCATIE
Vakinformatie voor de totale Kappersbranche
|
Juni 2016
|
14e jaargang no. 3
|
Prijs
€
10,50
COVERSTORY
GET EDUCATED BY
BABYLISSPRO
SALON X
PERFECTHAIR &MAKE-UP
INTERVIEW
MARTIJN ABERS
–NEDERLANDSE KAPPERSAKADEMIE
Soms zou je willen dat er geen deadlines bestaan… Deze uitgave van vaktijdschrift De
Kapper is in de laatste week van mei naar de drukker gestuurd, een datum die al maan-
den geleden was vastgelegd. En laten er in de week daarna nou net een aantal belang-
rijke evenementen plaatsvinden...
Lees je even mee? Op maandag 30 mei vond in Markelo de eerste editie van
Hairdressers Day plaats, tegelijk met Hair Fashion Night van L'Oréal Professionnel. De
dag erop was er een bijeenkomst van Business-Factory waar vier topondernemers uit de
kappersbranche spraken over verschillende bedrijfsconcepten. Op woensdag 1 juni werd
in Den Haag de ANKO Zomerborrel gehouden en de week eindigde met BarberSociety
Live op zondag 5 juni.
Je zult begrijpen dat we ernstig hebben overwogen om de deadline ruim een week te
verplaatsen (zodat we al deze evenementen toch konden meenemen in deze juni-editie),
maar na lang wikken en wegen hebben we besloten dat dit een brug te ver was. Dit
betekent echter wel dat er begin juni extra veel redenen zijn om onze website en social
media-accounts in de gaten te houden, waar reports, foto’s, backgrounds en video’s van
al deze events te vinden zijn. Overigens is het mooi om te zien dat er weer zoveel ver-
schillende (en deels nieuwe) initiatieven georganiseerd zijn en al met al is het een betere
afsluiting van het ‘evenementen-seizoen’ dan de kappersbranche in de afgelopen jaren
heeft gehad.
Het vasthouden aan de deadline heeft trouwens wel een aantal bijkomende voordelen,
namelijk dat er extra veel redactionele ruimte is voor andere onderwerpen dan de boven-
genoemde evenementen. Zo is er in deze uitgave van De Kapper volop aandacht voor de
onderwerpen ‘Educatie’ en ‘Salonautomatisering en –management’, thema’s die ervoor
zorgen dat jij de juiste tools in handen hebt om verder te professionaliseren en je salon
nog beter te stroomlijnen.
In het kader van de educatie-special hebben we een uitgebreid interview gehouden met
Martijn Abers, directeur van De Nederlandse Kappersakademie. Nu ging dit interview
vooral over NKA zelf, maar kwam als vanzelf ook het reguliere kappersonderwijs op
ROC’s aan bod. Stages bij erkende leerbedrijven vormen een belangrijk onderdeel van
deze opleidingen. Op zich is het natuurlijk mooi dat deze samenwerking tussen scho-
len en salons bestaat, maar daarbij moet wel de kanttekening geplaatst worden dat de
verschillen in de manier waarop leerbedrijven met hun stagiairs omgaan in mijn ogen
veel te groot zijn. Het gebeurt maar al te vaak dat de leerlingen wekenlang uitsluitend
koffie schenken en de vloer aanvegen. Nu is een lekker bakkie natuurlijk nooit weg,
maar – liever gisteren dan vandaag – zullen we toch echt beter moeten omgaan met de
jonge talenten die het vak naar een hoger
niveau moeten tillen. En Martijn Abers heeft
gelijk: goede educatie is in eerste instantie
de verantwoordelijkheid van de scholen zelf
en zou niet afhankelijk moeten zijn van de
welwillendheid van leerbedrijven. Het naar
boven laten drijven en verder ontwikkelen van
jong talent is daarvoor gewoon te belangrijk,
want uiteindelijk is de hele sector hiervan
afhankelijk.
Een mooie zomer toegewenst!
Hoofdredacteur ‘De Kapper’
Jo s Ken n i s
C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
DE JUISTE TOOLS OM VERDER
TE PROFESSIONALISEREN
De Visie
D
E
K
A P P E R
N R
3 2 0 1 6 3