R
E P O R T A G E
D
E
K
A P P E R
N R
4 2 0 1 6
50
DE ITALIAANSE STAD BOLOGNA (EN HET GEBIED DAAR-
OMHEEN) IS BINNEN DE INTERNATIONALE KAPPERSBRAN-
CHE BEKEND VANWEGE COSMOPROF, DE GROOTSTE
KAPPERS- EN BEAUTYBEURS TER WERELD DIE HIER IEDER
VOORJAAR GEHOUDEN WORDT. DE REGIO IS OOK
BEKEND VANWEGE EEN GROOT AANTAL KAPPERSMER-
KEN DAT HIER ZIJN THUISBASIS HEEFT. HET GAAT DAN
OM HAARCOSMETICAMERKEN, MAAR OOK OM MERKEN
VAN ELEKTRONISCHE KAPPERSTOOLS EN PRODUCENTEN
VAN SALONMEUBILAIR. BINNEN DEZE LAATSTE GROEP
IS SALON AMBIENCE DE BELANGRIJKSTE. HET MERK IS
ACTIEF IN EEN GROOT AANTAL LANDEN EN KAPSALONS
DIE ZIJN INGERICHT MET SALON AMBIENCE-MEUBILAIR
VIND JE VAN LUXEMBURG TOT MEXICO EN VAN KROATIË
TOT AUSTRALIË. DE REDACTIE VAN DE KAPPER GING
GRAAG OP DE UITNODIGING IN OM - SAMEN MET PIM
STUIJ VAN SALON AMBIENCE BENELUX - EEN BEZOEK TE
BRENGEN AAN HET ITALIAANSE HOOFDKANTOOR VAN
SALON AMBIENCE, WAAR WE SPRAKEN MET DE NIEUWE
MARKETINGDIRECTEUR KRIS DADE.
“
SALON AMBIENCE
De showrooms, kantoren, productiehallen en magazijnen
van Salon Ambience zijn gevestigd in Reggio Emilia, op een
klein uur rijden van Bologna. Hier aangekomen zie je direct
op welke manier Salon Ambience zich onderscheidt van veel
andere interieurmerken. Het salonmeubilair wordt namelijk
volledig in eigen huis ontworpen en geproduceerd. Sommige
onderdelen van het meubilair worden aangeleverd door gespe-
cialiseerde toeleveranciers uit dezelfde regio, maar ook hier-
voor geldt dat ze volledig ‘Made in Italy’ zijn, wat een garantie
is voor een Europees kwaliteitsniveau.
TRENDBREUK
“In tegenstelling tot de meeste andere merken, importeert Salon
Ambience geen onderdelen uit lagelonenlanden zoals China
en Vietnam”, verduidelijkt Kris Dade. “Tijdens de economische
crisis zag je dat veel salons de verleiding niet konden weerstaan
en goedkoop meubilair uit deze landen kochten. Die trend ligt
nu definitief achter ons, want goedkoop bleek voor veel van
deze salons duurkoop. De garantievoorwaarden op dit meu-
bilair zijn doorgaans beperkt en wanneer de pomp van een
behandelstoel na drie maanden blokkeert of de bekleding min-
der duurzaam is dan gedacht, dan heb je een probleem. Nu zie
je dat salons toch weer meer voor kwaliteit gaan en bereid zijn
om een iets hogere prijs te betalen voor meubilair dat aan de
hoogste kwaliteitseisen voldoet. Ook tijdens de afgelopen jaren
is Salon Ambience vast blijven houden aan deze standaard,
waar nooit concessies aan zijn gedaan. Die strategie werpt nu
zijn vruchten af, aangezien kappers weten dat we duurzame,
hoogwaardige producten voor een eerlijke prijs bieden.”
DESIGN
“Onderscheidend aan Salon Ambience is ook de manier
waarop onze collecties tot stand komen”, vult Pim Stuij aan.
“In het topsegment van de markt zie je bijvoorbeeld dat merken
enorme bedragen neertellen voor de samenwerking met inter-
nationaal bekende designers. Dat geld moet ergens vandaan
komen en wordt natuurlijk doorberekend in de prijs die de kap-
per voor het meubilair betaalt. In dat geval betaal je dus vooral
voor de naam die op het logo staat, terwijl de Salon Ambience-
collecties qua design minstens zo mooi zijn en vaak ook in
meer kleurstellingen en uitvoeringen leverbaar zijn. Verder zijn
de Salon Ambience-prijzen realistischer en bereikbaarder. Als
saloneigenaar heb je altijd de garantie dat je kiest voor meu-
bilair met een prijs/kwaliteitverhouding die onovertroffen is.”
IN HOUSE
“Hier in Reggio Emilia beschikken we over een professionele
designafdeling waar de collecties van A tot Z worden ontwor-
pen”, vertelt Kris Dade. “Doordat het meubilair volledig ‘in
house’ ontwikkeld en geproduceerd wordt, zijn de interne lij-
nen kort. Dit betekent dat we snel kunnen inspelen op nieuwe
IS VOOR 100% MADE IN ITALY”
◀
Salonmeubilair wordt door Salon Ambience volledig in eigen
huis ontworpen en geproduceerd. Doordat de lijnen kort zijn, kan
er snel worden ingespeeld op nieuwe trends en marktontwikkelin-
gen. Hierdoor biedt Salon Ambience bijvoorbeeld ruime keuze op
het gebied van barber chairs