de
kapper
3
B L A D W I J Z E R
de kapper
C O L O F O N
Inhoud De Kapper nr. 5, 2014
Vakinformatie voor de
totale kappersbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3246146
Telefax: +31 (0)24 3246144
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dekapper.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Jos Kennis (hoofdredacteur)
j.kennis@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Gerdo van de Peppel (verkoopleider)
g.peppel@gpmedia.nlMyrthe Ex (media-adviseur)
m.ex@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd
ter griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2014
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie micro-
film of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van
de uitgever.
De Kapper besteedt de grootst moge-
lijke aandacht aan de juistheid van de
informatie die in het vaktijdschrift wordt
opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten. De uitgever en
de auteurs zijn dan ook op geen enkele
wijze verantwoordelijk voor schade,
van welke aard ook, die is ontstaan als
gevolg van handelingen en/of beslissin-
gen die gebaseerd zijn op de bedoelde
informatie.
DE VISIE
Afgelopen twee maanden was het behoorlijk bikkelen om de belangrijkste kappersevenementen te coveren voor deze
uitgave. Dat doen we echter graag en de grote verschillen in grootte en opzet resulteerden in een meer dan gevarieerd
programma. Topstylisten uit binnen- en buitenland presenteerden de nieuwste trends voor de komende maanden en
hoewel het showseizoen nog niet voorbij is, ben ik er zeker van dat het indrukwekkende ‘multi brand’-event van
Wella Company niet meer overtroffen gaat worden. Een report over deze perfect georganiseerde avond met een
on-Nederlands hoog fashiongehalte vindt u op pagina 14 en 15. Een ander event waarvan we hoge verwachtingen
hebben is het ‘Cutting Lab’ van Intercoiffure op 6 oktober. Jammer genoeg was de deadline van deze uitgave van De
Kapper net twee dagen eerder, maar mocht u benieuwd zijn of Intercoiffure aan de
hoge verwachtingen heeft voldaan dan vindt u het antwoord in onze Cutting Lab-
publicatie op dekapper.biz en ons Facebook- en Twitter-account.
Een ander belangrijke gebeurtenis van de afgelopen twee maanden was een waar-
schuwing van de ANKO betreffende een mogelijk einde aan het lage btw-tarief in
de kappersbranche. Over deze kwestie heeft Patrick Klappe een column geschreven
die ‘spot on’ is en waarvoor ik u graag verwijs naar pagina 41. Ook lanceert Patrick
hier twee uitstekende ideeën om de beunhazerij in onze sector aan te pakken, waar
u als hardwerkende en stevig belaste ondernemer ongetwijfeld enthousiast over bent.
Veel kijk- en leesplezier toegewenst!
Jos Kennis
Hoofdredacteur
j.kennis@gpmedia.nlInterview
p. 10
Jaren geleden ging Jan van der Tol – als enige jongen in een klas vol meiden –
naar de kappersschool met als uiteindelijk doel om vertegenwoordiger in de
kappersbranche te worden. Na het behalen van zijn diploma kwam Jan inderdaad
terecht in de buitendienst van wat destijds één van de grotere leveranciers van het
land was. Nadat hij ook bij verschillende andere firma’s ervaring had opgedaan,
zette Jan drie jaar geleden de stap naar het zelfstandig ondernemerschap. Na een
gedegen voorbereiding slaagden Jan en zijn team er binnen korte tijd in om het
Italiaanse kleuringsmerk Megix in Nederland stevig op de kaart te zetten. Hoe
dit precies is gelukt verduidelijkt Jan in een uitgebreid interview. “De supersnelle
kleuringen van Megix, de grote commerciële mogelijkheden en onze sterke focus
op marketing zijn belangrijke redenen voor het succes!”
Event: Icons of the Hair Industry
p. 14
Voor het eerst maakte de nationale finale van de Wella Professionals TrendVision
Awards deel uit van een groter portfolio-event, waaraan ook de merken Sassoon
Professional en Sebastian Professional een bijdrage leverden. Doordat de verschil-
lende ambassadeurs en creative directors volledige creatieve vrijheid hadden
gekregen was ‘Icons of the Hair Industry’ een zeer inspirerend event met een hoog
‘high fashion’-gehalte!
Trendcollectie: Barbie by Ruth Roche
p. 33
Het nieuwste project van de Amerikaanse hairstylist Ruth Roche (Artistic Director
van Pureology) draagt de veelzeggende naam ‘Barbie’. Deze trendshoot is ontwik-
keld in de stijl van de jaren vijftig en is geïnspireerd op de stijl van Jackie O. en
vintage barbies.
En verder…
Een interview met Mark Hayes, de Fashionable Truth-collectie van Francis
Schroembges, de opening van de eerste Philip Martin’s Conceptstore, evene-
menten van Alcina, Lisap Milano en Aerorasor, de nieuwe Nederlandse Haarlijn
‘Shades’, de Cordless Super Taper van Wahl, Jaguar Smokey Silver & Gold, Ilham
Mestour tijdens de Paris Fashion Week, de nieuwe trendcollectie van Bert de
Zeeuw, de opening van ‘The Old School’ in Rotterdam en nog veel meer!
Fashionable Truth