Previous Page  115 / 120 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 115 / 120 Next Page
Page Background

26 bejaardentehuizen in de regio. Bij Paul Block mag er geen drempel zijn.

Iedereen is welkom. Verschillende ‘branches’ combineer ik eveneens met

elkaar: contactlenzen, een audicien en sinds kort ook eye-wellness in de

vorm van een kleine spa. Hierdoor zorg ik dat de consument bij wijze van

spreken het dorp niet meer uit hoeft en zorg ik dat ik traffic in mijn zaak

genereer. Ik wilde dit all-round karakter graag op een fraaie manier laten

zien in mijn winkel, zonder het overzicht te verliezen. Iets dat ontbrak in het

vorige pand dat na vele uitbreidingen onoverzichtelijk was.”

BIJZONDER CONCEPT

Jos Baijens: “De kans die Paul mij gegeven heeft om een bijzonder concept

neer te zetten, blijf ik niet vanzelfsprekend vinden, ondanks mijn ruime erva-

ring in de optiek. Elke keer weer stap ik samen met de opticien in een proces

om tot het maximale resultaat te komen. Door goed naar het verhaal en de

wensen van Paul te luisteren is een ontwerp ontstaan dat architectonisch

klopt en wel twintig jaar vooruit kan in de basis. Het overzicht – een wens

die groot was - is gecreëerd door de in de basis vierkante winkel compact te

houden. Dit is gedaan door voor de twee dichte wanden ruimtes te creëren

als de werkplaats, refractie en de eye-welness. Door geen vierkante, maar

een halfronde wand te gebruiken, wordt de winkel als het ware omarmd door

deze ruimtes. Het glas zorgt voor overzicht, net als de open ruimte naar de

werkplaats.”

Paul Block: “Ik ben ontzettend blij met het resultaat. Ik heb het echt als een

fijn en prettig proces ervaren. Jos heeft bijvoorbeeld ook elementen uit mijn

oude winkel gebruikt en denkt echt met je mee, ook over de kosten. Wij wer-

ken hier sinds een aantal maanden ontzettend prettig en ook onze klanten

zijn louter positief. Ze voelen zich meer dan welkom, waardoor ik ook weer

nieuwe doelgroepen kan aanspreken!”

D

E

O

P T I C I E N

N R

1 2 0 1 6 115

PRIVACY

Een prominente plaats in de winkel heeft het adviesgedeelte. En dat heeft vol-

gens Jos een speciale reden: “Ik wilde een winkel binnen een winkel creëren

met een adviesruimte die intimiteit en privacy voor de klant biedt, ook als

er veel in de winkel zelf gebeurt. Dit hebben we bereikt door architectoni-

sche ideeën. Zo loopt de eikenvloer helemaal door, behalve in het vierkante

adviesgedeelte in het midden, dat weer overeenkomt met het verlaagde pla-

fond. Hier ligt geen eiken, maar juist vloerbedekking. Het verlaagde plafond

en de vloerbedekking zorgen direct voor intimiteit. Intiemer houdt vaak ook

in dat je minder licht gebruikt, maar dat is hier nu juist niet het geval. Men

moet goed kunnen zien en beoordelen bij de aanschaf van een bril. Het

resultaat is een intieme plek voor de klant waar hij of zij in goed licht een

keuze voor een bril kan maken.”

Opvallend is echter dat de winkel zo leeg gehaald of veranderd kan worden

als men de flexibele ‘blokken’ veranderd. “De basis staat als een huis, maar

in de loop der jaren heeft Paul alle ruimte om veranderingen op interieurge-

bied door te voeren, van kleuren te wisselen of een verfrissende update te

geven.”

“In de toekomst wordt bijvoorbeeld nog een ingebouwd keukenblok

geplaatst, zodat wij fijne avonden voor onze klanten kunnen organiseren

met een hapje en een drankje. Het ontwerp is dan ook zo doordacht en ont-

worpen dat wij letterlijk een feestje in de winkel kunnen houden. En dat is

precies waar wij in Limburg van houden. Kortom, het kopen van een bril is

een feestje!”

Voor aanvullende informatie:

Paul Block

Tel. +31 (0)43 4094878

www.paulblock.nl

Jos Baijens Architectonische Vormgeving

Tel. +31 (0)73 614 9560

www.baijens.nl

“Door goed naar de wensen van

Paul te luisteren is een ontwerp

ontstaan dat architectonisch

klopt en in de basis wel twintig

jaar vooruit kan.”

– Jos Baijens.