26 bejaardentehuizen in de regio. Bij Paul Block mag er geen drempel zijn.
Iedereen is welkom. Verschillende ‘branches’ combineer ik eveneens met
elkaar: contactlenzen, een audicien en sinds kort ook eye-wellness in de
vorm van een kleine spa. Hierdoor zorg ik dat de consument bij wijze van
spreken het dorp niet meer uit hoeft en zorg ik dat ik traffic in mijn zaak
genereer. Ik wilde dit all-round karakter graag op een fraaie manier laten
zien in mijn winkel, zonder het overzicht te verliezen. Iets dat ontbrak in het
vorige pand dat na vele uitbreidingen onoverzichtelijk was.”
BIJZONDER CONCEPT
Jos Baijens: “De kans die Paul mij gegeven heeft om een bijzonder concept
neer te zetten, blijf ik niet vanzelfsprekend vinden, ondanks mijn ruime erva-
ring in de optiek. Elke keer weer stap ik samen met de opticien in een proces
om tot het maximale resultaat te komen. Door goed naar het verhaal en de
wensen van Paul te luisteren is een ontwerp ontstaan dat architectonisch
klopt en wel twintig jaar vooruit kan in de basis. Het overzicht – een wens
die groot was - is gecreëerd door de in de basis vierkante winkel compact te
houden. Dit is gedaan door voor de twee dichte wanden ruimtes te creëren
als de werkplaats, refractie en de eye-welness. Door geen vierkante, maar
een halfronde wand te gebruiken, wordt de winkel als het ware omarmd door
deze ruimtes. Het glas zorgt voor overzicht, net als de open ruimte naar de
werkplaats.”
Paul Block: “Ik ben ontzettend blij met het resultaat. Ik heb het echt als een
fijn en prettig proces ervaren. Jos heeft bijvoorbeeld ook elementen uit mijn
oude winkel gebruikt en denkt echt met je mee, ook over de kosten. Wij wer-
ken hier sinds een aantal maanden ontzettend prettig en ook onze klanten
zijn louter positief. Ze voelen zich meer dan welkom, waardoor ik ook weer
nieuwe doelgroepen kan aanspreken!”
D
E
O
P T I C I E N
N R
1 2 0 1 6 115
PRIVACY
Een prominente plaats in de winkel heeft het adviesgedeelte. En dat heeft vol-
gens Jos een speciale reden: “Ik wilde een winkel binnen een winkel creëren
met een adviesruimte die intimiteit en privacy voor de klant biedt, ook als
er veel in de winkel zelf gebeurt. Dit hebben we bereikt door architectoni-
sche ideeën. Zo loopt de eikenvloer helemaal door, behalve in het vierkante
adviesgedeelte in het midden, dat weer overeenkomt met het verlaagde pla-
fond. Hier ligt geen eiken, maar juist vloerbedekking. Het verlaagde plafond
en de vloerbedekking zorgen direct voor intimiteit. Intiemer houdt vaak ook
in dat je minder licht gebruikt, maar dat is hier nu juist niet het geval. Men
moet goed kunnen zien en beoordelen bij de aanschaf van een bril. Het
resultaat is een intieme plek voor de klant waar hij of zij in goed licht een
keuze voor een bril kan maken.”
Opvallend is echter dat de winkel zo leeg gehaald of veranderd kan worden
als men de flexibele ‘blokken’ veranderd. “De basis staat als een huis, maar
in de loop der jaren heeft Paul alle ruimte om veranderingen op interieurge-
bied door te voeren, van kleuren te wisselen of een verfrissende update te
geven.”
“In de toekomst wordt bijvoorbeeld nog een ingebouwd keukenblok
geplaatst, zodat wij fijne avonden voor onze klanten kunnen organiseren
met een hapje en een drankje. Het ontwerp is dan ook zo doordacht en ont-
worpen dat wij letterlijk een feestje in de winkel kunnen houden. En dat is
precies waar wij in Limburg van houden. Kortom, het kopen van een bril is
een feestje!”
Voor aanvullende informatie:
Paul Block
Tel. +31 (0)43 4094878
www.paulblock.nlJos Baijens Architectonische Vormgeving
Tel. +31 (0)73 614 9560
www.baijens.nl“Door goed naar de wensen van
Paul te luisteren is een ontwerp
ontstaan dat architectonisch
klopt en in de basis wel twintig
jaar vooruit kan.”
– Jos Baijens.