D
E
O
P T I C I E N
N R
1 2 0 1 6
20
I
N T E R V I E W
COOPERVISION LEVERT SINDS 1980 WERELDWIJD CONTACTLENZEN MAAR DOET MEER DAN ALLEEN DAT: HET BEDRIJF
ONDERSTEUNT DE OPTICIEN MET EEN UITGEBREID AANBOD PRAKTIJKGERICHTE TRAININGEN. ZO START BEGIN 2016
DE COOPERVISION ACADEMY. WAT HOUDT DIT PRECIES IN?
Om meer te weten te komen over het Training & Development-programma
van CooperVision sprak De Opticien met Marco Stolk, directeur van
CooperVision: “Op de optiekmarkt groeit het besef dat training hard nodig is:
de ontwikkelingen gaan snel en door trainingen kunnen opticiens zich onder-
scheiden van concurrenten zoals internetverkopers en ketens. Hierbij gaat het
dan vooral om klanten werven, houden en binden. Wij zagen dat zoiets nog
niet echt aanwezig was, en toen er niets materialiseerde hebben we besloten
om zelf iets op te zetten.”
De focus, zo zegt Stolk, ligt vooral op het bedrijfsmatige gedeelte: “Denk aan
marketing, communicatie, kwaliteitscontrole, et cetera. We richten ons dus niet
echt op de producten. Wij gaan er van uit dat de kennis van oogzorg al op peil
is bij mensen die een vakopleiding gevolgd hebben. Bovendien zijn er tegen-
woordig sowieso bijna geen echt slechte contactlenzen meer op de markt, dus
als men zich wil onderscheiden kan dat op het bedrijfskundige gebied.”
ACADEMY
CooperVision biedt dus een Training & Development-programma aan waar
medewerkers uit de optiekbranche hun bedrijfsmatige kennis op kunnen vij-
zelen. De CooperVision Academy voor ondernemers in de optiekbranche is
hier onderdeel van. We zijn benieuwd naar hoe deze Academy zich verhoudt
ten opzichte van de rest van het programma. Stolk legt het uit: “Bij opticiens
werken natuurlijk verschillende medewerkers, van baliemedewerkers tot opti-
ciens. Daarom willen wij graag verschillende niveaus training aanbieden. De
Academy is daarbij een soort mini-MBA voor mensen die zich verder willen
bekwamen in het bedrijfsmatige.”
ONDERSTEUNT
OPTICIENS
MET
ACADEMY
CooperVision
We spraken ook met Andre de Wilde, van Business Building, de ontwikkelaar
van de Academy. Hij vult het verhaal van Stolk aan: “Veel opticiens zijn druk
bezig met hun vak, optometrie, en met bijkomende zaken zoals het personeel.
Hierdoor wordt wel eens vergeten dat het ondernemen zelf een vak apart is,
en dat is ons vak. Op deze manier is de Academy tot stand gekomen.”
DOELGROEP
Voor wie is deze Academy precies bedoeld? Marco Stolk: “In principe is deze
opleiding interessant voor iedereen in de optiekbranche. Maar de opleiding
is met name geschikt voor mensen die net een eigen zaak hebben opgezet of
overgenomen, voor wie een reorganisatie door wil voeren of een belangrijke
investeringsbeslissing gaat maken.”
DE CURSUSSEN
Om een beter begrip te krijgen van de exacte inhoud van de CooperVision
Academy, vroegen we aan Andre de Wilde hoe de cursus precies in zijn werk
gaat. De Wilde legt uit: “We proberen om onze cursisten hun doelstellingen,
bijvoorbeeld het verhogen van de omzet, te laten behalen. We zijn erachter
gekomen dat er zeven cruciale factoren zijn die hierbij helpen. Dat is dan
ook de reden dat de Academy zeven cursussen beslaat: iedere keer wordt er
een andere factor aangesneden. Voorbeelden zijn de Customer Journey en
Big Data. De dagen worden gegeven door vier opleiders die elk op een ander
gebied zijn gespecialiseerd.”
“Op de eerste dag beginnen we met nagaan wat bij de cursisten het beoogde
doel is en wat voor strategieën ze daarvoor inzetten”, gaat De Wilde verder.
“Vervolgens snijden we iedere cursusdag een van de zeven onderwerpen aan.
Eerst wordt er dan uitgelegd wat het onderwerp inhoudt en wat in de alge-
mene mogelijkheden zijn. Vervolgens wordt concreet gekeken naar de moge-
lijkheden voor de optiekzaken. Ik loop al heel wat jaren in het opleidingsvak
mee, en vaak zie ik dat een cursus wel interessant is maar dat de koppeling
tussen de abstracte theorie en de praktische toepassingen ontbreekt. Dit komt
bij de Academy juist wel aan bod.”
Marco Stolk