C
O L U M N
We hebben het weer gedaan, een paar dagen met lijsten door het magazijn
en nauwgezet opgeschreven wat we op de planken hebben liggen. Moeizaam
gedoe waar op de een of andere manier toch altijd weer verschillen blijken
tussen de “off-line” voorraad en dat wat het “systeem” denkt dat we hebben.
Altijd weer vervelend om te constateren dat je, met al je ervaring, toch weer
dingen verkeerd hebt ingeschat die, waarschijnlijk blijvend, je planken liggen
te vullen. Afschrijven dan dus maar, zonde geld maar tegelijk inherent aan het
spelletje dat ondernemen heet.
De jaarwisseling heb ik doorgebracht in Parijs, stuk leuker dan op de
bank kijkend naar de obligate “buis-bagger” wachtend op het moment dat
Nederland massaal de brand steekt in voor 65 miljoen aan vuurwerk. (jawel,
hier heb ik een mening over ….).
Lopend door een “vreemde” stad zijn de lokale opticiens natuurlijk een vast
onderdeel van de winkels die ook vanbinnen moeten worden bekeken. Tot
voor niet al te lang geleden leerde je daar in Frankrijk weinig van. Heel veel
2e en 3e brillen gratis, volledige vergoeding door de “mutuels” en meer van
dat soort inspiratieloze winkelvulling.
ER IS IETS VERANDERD
Behoorlijk veel kleine brillenwinkels gezien met hele leuke, en vooral stijl-
vaste, collecties waarvan ik in een aantal gevallen nog nooit had gehoord en
die werden gepresenteerd op vaak creatieve en passende manieren. Meestal
niet meer dan een stuk of 8 tot 10 verschillende merken, maar dan wel een
ruime keuze hiervan.
Er was (of is?) een tijd dat wij hierin voorop liepen, het oppakken van nieuwe
trends en designs. De crisis, nee sorry, ik bedoel de nieuwe realiteit, en de
bijbehorend streng kijkende accountants, hebben hier in veel gevallen een
dikke streep doorheen gehaald.
“Te veel voorraad” is een veelgehoorde, en vaak niet onterechte reden om de
collectie niet te vernieuwen. “Kies, en wordt gekozen” lijkt de koers die hier
een uitweg kan bieden en die dat in ieder geval doet voor een groot aantal
Parijse opticiens.
DAT KIEZEN, BEST LASTIG
Nou hoef je in onze branche geen wiskunde te hebben gestudeerd om van
een paar dingen redelijk zeker te kunnen zijn. Na kunststof komt ongetwijfeld
weer metaal, na klein groot en na recht rond, dit overigens in cycli waar ze in
de echte mode jaloers naar kijken, zo langzaam gaan ze.
Ook de bestaande verkoop biedt houvast. Je collectie opdelen in een aantal
prijsklassen en stijlen, hiervan een matrix maken en meten wat je in welk seg-
ment verkoopt, geeft een aardig beeld van wat je in huis zou moeten hebben.
Een voor de hand liggende conclusie zou kunnen zijn dat je niet 5 collecties
nodig hebt in een prijsklasse waarin je er per jaar maar 10 stuks van aan je
klanten slijt. Stijl is uiteraard een wat lastigere. Wat de een “avant-garde”
vindt is voor de ander gesneden koek.
Volg je gevoel, kies op gevoel, een brilbehoeftige ziet het namelijk in je ogen
of je het meent of niet.
Uiteraard maakt het ook uit of je in Oostkloothommeltjesdijk zit of in
Amsterdam. In het eerste geval heb je veel meer een “verzorgende” functie en
zal je collectie breder moeten zijn.
Een uber-hippe grachtengordelwinkel kan zich veel beter richten op een
publiek met hele specifieke wensen, dat lijkt makkelijker maar is het ook niet
altijd.
Misschien ook eens goed nadenken over de opwaartse prijsspiraal waarin
we de afgelopen jaren ontegenzeggelijk terecht zijn gekomen. Er zijn echt
zat leuke collecties te koop in prijsklassen die vaker wisselen en veelbrillerij
mogelijk maken.
Last but not least, heeft een collectie een verhaal? En dan vooral een verhaal
dat niet allang verteld is. Een consument wil snappen wat ie koopt, begrijpen
wat ie betaalt en vooral met enige trots op de verjaardag bij ome Arie kunnen
vertellen hoe bijzonder zijn nieuwe aanschaf is.
Mijn advies voor 2016: meer structuur maar ook meer gevoel, sneller afschrij-
ven en afscheid nemen van wat niet werkt, vaker iets nieuws proberen en
vooral dit alles on/off en tussen de lines door communiceren.
Makkelijker zal het tellen niet worden, wel een stuk leuker.
Een gezond, gelukkig en succesvol 2016!
Groets,
IN DEZE COLUMN LAAT DICK HULSBOS ZIJN LICHT SCHIJNEN OVER DE ONTWIKKELINGEN EN BIJZONDERHEDEN BINNEN DE OPTIEKBRAN-
CHE. DICK HEEFT EEN GROTE PASSIE EN LIEFDE VOOR HET BRILLENVAK EN IS AL BIJNA 27 JAAR EIGENAAR VAN ODÉ FRAMES. ‘BEING DIFFE-
RENT’ IS EEN MOTTO DAT HELEMAAL BIJ DICK EN ODÉ FRAMES PAST.
Voorraadzaam
Dick Hulsbos
D
E
O
P T I C I E N
N R
1 2 0 1 6 17