Previous Page  11 / 124 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 124 Next Page
Page Background

D

e

O

p t i c i e n

n r

1 2 0 1 7

11

X X X

namelijk een groot succes waarop de verkoop van monturen meelift. Het gaat

zelfs zo goed dat in 1963 besloten wordt de glasfabriek te verkopen en als

groothandel in brilmoturen verder te gaan. Vier jaar later vindt de verhuizing

van Groningen naar het centraler gelegen Leusden plaats. “In de jaren daarna

groeide Pajuk flink door”, weet vijfdegeneratielid Erik Jukkema. “Tot het de

vooruitstrevende groothandel werd die wij tot op de dag van vandaag proberen

te zijn.”

“We horen u al denken, ‘wanneer komt de intrede van Sir John Eyewear?’”,

vervolgt hij zijn verhaal. “Dat merk is al sinds 1981 geregistreerd. Nog steeds

zetten wij met onze Sir John-collectie een modieuze en kwalitatieve collectie

neer die de trends op de voet volgt in mode en materialen.”

1983 is een bijzonder jaar voor Pajuk. De business groeit als kool, net als de

grond waarop het bedrijf zijn activiteiten ontplooit. De oppervlakte neemt toe

van 250m

2

naar 800m

2

en het is precies twintig jaar geleden dat Pajuk als pure

groothandel in brilmonturen startte. Pieter Jukkema: “We vierden groot feest

en betrokken in december ons nieuwe pand. Een jaar om trots op te zijn. De

mooie ontwikkelingen bleven zich sindsdien voortzetten. Daardoor kunnen we

nu met trots zeggen dat wij nog steeds een toonaangevende marktleider zijn in

de optiek. Wij gaan ook nu weer verhuizen naar een compleet nieuwe locatie

iets verderop in de straat, omdat we letterlijk uit ons jasje gegroeid zijn.”

Hij krijgt bijval van Erik: “Als groothandel zijn wij inmiddels wereldwijd in

meer dan vijftig landen actief waaronder België, Duitsland, Engeland, Frankrijk,

Griekenland, IJsland, Marokko, Suriname, Scandinavië, de Balkan-landen en

staten in het Caribisch gebied. Doordat we onafhankelijk zijn van de leveran-

ciers en samenwerken met meer dan dertig fabrieken kunnen wij snel inspelen

op marktontwikkelingen. Wij durven gerust te zeggen dat wij precies weten

hoe we op het eigenzinnige modebeeld in moeten spelen. Ja, ook anno 2016

gaat Pajuk helemaal met de tijd mee. En we zijn van plan nog vele jaren zo

door te gaan.”

FAMILIEBEDRIJF

Een bijzonder gegeven in de 95-jarige geschiedenis van Pajuk is dat de vijfde

generatie Jukkema binnen het bedrijf werkzaam is. Pieter Jukkema: “Ik had

altijd de ambitie om het bedrijf van mijn vader over te nemen. Het is nu 23 jaar

geleden dat ik de zaak overnam na eerst in de buitendienst werkzaam geweest

te zijn. Ik wilde de waarde van het bedrijf behouden. In Nederland staan we

immers bekend als prijsbewuste kwaliteitsleverancier. De kwaliteit is beter dan

de prijs doet suggereren.”

Het toeval wil dat ook bij zoon Erik de ambitie leeft om het bedrijf over te

nemen. Terwijl dit werkelijk nooit gepusht is. “Ik ben compleet vrijgelaten en

ben Rechten en Economie gaat studeren”, aldus Erik. “Mijn vader had juist de

visie niet snel met familie samen te werken. Terwijl nu ook mijn jongste zus

werkzaam is op de marketing-afdeling. Kortom, dat is totaal mislukt. Maar dat

komt ook, omdat ik het ontzettend mooi vind dat ik onderdeel mag uitmaken

van de Pajuk-geschiedenis. Aan het einde van mijn studie kwam er onver-

wachts verloop binnen de zaak. De geschiedenis heeft zich vervolgens her-

haald en ben ook ik – sneller dan verwacht – in de buitendienst gaan werken.”

Erik vervolgt: “Ik kan nu mijn steentje bijdragen aan het familiebedrijf en vind

het bijzonder wat ik allemaal kan leren van mijn vader. De samenwerking is

begonnen op basis van baas versus werkgever. Inmiddels – nu ik op kantoor

werkzaam ben – zijn we veel meer sparringpartner van elkaar geworden. Er zijn

zowel facetten binnen de optiek waar ik helemaal geen weet van had en ik vind

het ontzettend leuk om met deze onderdelen kennis te maken en deze voor de

toekomst verder vorm te geven. Ik hoop dat er nog meer verjonging komt in de

optiek en dat meer mensen ontdekken hoe divers en leuk de optiek is.”

Pieter Jukkema: “Onze collectie is dan ook uitermate geschikt om een jonge

doelgroep mee aan te spreken, met enkelvoudige glazen. De zonnebrillen heb-

ben we in het verleden al verloren aan de ketens en andere verkoopkanalen.

Het is niet verstandig dit ook met de enkelvoudige brildrager te laten gebeuren.

Wij bieden met onze collecties kwalitatief hoogwaardige monturen die goed

op het modebeeld inspelen. Wij zeggen al jaren dat je een goedkopere, leuke

bril aan kan bieden aan een doelgroep die je toekomst vormt.”

“We proberen vandaag steeds meer tools aan de zelfstandige opticien aan te

bieden. Bovendien worden we op een aantal punten geroemd vanuit de markt.

Zo zijn we actueel met de collecties, bieden we kwaliteit en hoogstaande ser-

vice, zoals vandaag besteld, morgen in huis.”

TERUGBLIK

Beide mannen besluiten met een terugblik: “Kijkend naar de afgelopen 95 jaar

hebben we ontzettend veel meegemaakt. Door deze ervaring kunnen wij, al

zeggen we het zelf, uitstekende diensten en producten leveren. Dat doen we

met plezier en enthousiasme. Uiteraard bedanken wij iedereen, in de eerste

plaats onze afnemers, voor het vertrouwen dat in ons is gesteld vanaf het begin.

En ook zonder ons team, dat zich zo inzet, was het zeker niet gelukt. Bedankt!

Met liefde zetten wij ons bedrijf nog jaren voort. Wij gaan vol goede moed de

toekomst in. En nu op naar de honderd!“

Voor aanvullende informatie:

Pajuk

Tel. +31 (0)33 4942776

www.pajuk.com