I
n t e r v i e w
D
e
O
p t i c i e n
n r
1 2 0 1 7
10
HOERA! PAJUK BESTAAT 95 JAAR EN DAT LAAT HET BEDRIJF NIET ONGEMERKT VOORBIJ GAAN. DAAROM WERPEN WE GRAAG EEN BLIK OP HOE
HET ALLEMAAL BEGON. PAJUK IS EEN FAMILIEBEDRIJF WAARIN VANDAAG DE DAG DE VIERDE GENERATIE AAN HET ROER STAAT. EN DE VIJFDE
GENERATIE IS AL IN HET BEDRIJF WERKZAAM. TER ERE VAN HUN JUBILEUM SPREEKT DE REDACTIE VAN DE OPTICIEN MET HEN. “WE BEGONNEN
MET MAKEN VAN BRILLENGLAZEN EN GROEIDEN UIT TOT DÉ GROOTHANDEL VOOR ZELFSTANDIGE OPTIEKBEDRIJVEN.”
Het verhaal van Pajuk begint rond 1920, als de heer H.P. Jukkema zijn Groningse meubelzaak verkoopt. Daarna start hij
een glasproductiebedrijf en gaat een samenwerking aan met de Duitse heer Paul, afkomstig uit wat dan geldt als hét optiek-
centrum van Duitsland. De samenwerking bevalt en Pajuk (Paul & Jukkema) ziet in 1921 het levenslicht.
Toch gaat het dan nog niet alleen om brillen. Zeker in de startperiode ligt de focus meer op glasproductie. Brillenmode?
Dat bestond nog niet eens echt. “We deden in het begin de verkoop van lorgnetten, pince-nez-brillen en etuis”, legt vier-
degeneratielid Pieter Jukkema uit. “We werkten met liefde en plezier. Het bedrijf groeide snel, zowel qua personeel als
qua behoefte aan meer productieruimte. Het gebouw moest twee keer verbouwd worden om meer plaats te creëren voor
de machines. Zaken gingen goed.”
De Duitser Paul koopt zichzelf in 1927 uit, maar Pajuk Optiek blijft bestaan. P.H. Jukkema heeft al vakkennis opgedaan tij-
dens de opleiding in de slijperij en komt aan het roer te staan. Zo maakt hij de roerige oorlogsjaren mee waarin een nijpend
tekort ontstaat aan materialen die bijna allemaal uit het buitenland moeten komen. Dubbel-focuslenzen zijn bijvoorbeeld
niet te krijgen. Omdat er wel veel incourante lensjes met een doorsnede van 32 mm voorradig zijn, worden deze verslepen
tot opplaklenzen; door midden gesneden én met canadabalsem op enkelvoudig glas gelijmd. Maar moeilijke tijden of niet:
Pajuk groeit. In 1948 wordt de bedrijfsruimte zelfs twee keer vergroot om voldoende plaats te houden voor massaproductie.
Als ook P.H’s zoon Henk Jukkema zijn opwachting maakt in het familiebedrijf (1954) focust hij zich op de verkoop van
monturen. Dat begint klein en Henk verwacht niet dat dit facet een groot onderdeel van het bedrijf zal worden. Maar hij
onderschat zijn eigen vakkennis en vermogen om mensen enthousiast te maken. Daardoor worden zijn verkoopreizen
PAJUK:
AL 95 JAAR LEVERANCIER VAN BETAALBARE KWALITEIT