D
E
O
P T I C I E N
N R
2 2 0 1 6
46
I
N T E R V I E W
WAT IS HET BELANG VAN EEN PRIVATE LABEL?
Oscar Klinckenberg: “Ik denk dat vandaag de dag een Optitrade-deelnemer
niet meer zonder private label kan als weerwoord op de ketens. Ten eerste
heeft Optiview een duidelijk prijsvoordeel, maar nog belangrijker vind ik dat
we loyaliteit en klantenbinding creëren. Loyaliteit is bij contactlenzen erg
belangrijk - zeker ten opzichte van het internet. Dat is één van de belangrijkste
redenen waarom Optiview het laatste jaar een flinke groei heeft laten zien. Op
dit moment maken zo’n vierhonderd opticiens gebruik van Optiview. Dat zijn er
vijftig meer dan vorig jaar. Dit zijn serieuze aantallen en dat maakt onze positie
als private-label sterker. Sterker voor zowel de deelnemer als de positie die het
merk inneemt ten opzichte van de concurrentie.”
Pim Föster: “Vorig jaar hebben we - zoals bekend - de naam en de verpakking
van Optiview vernieuwd. In de praktijk is dit een uitstekende zet gebleken; het
heeft het vertrouwen in Optiview alleen maar versterkt. We hebben de kwaliteit
en uitstraling van het private-label verhoogd, zodat het beter aansloot bij de kwa-
liteit die de zelfstandige opticien biedt en uitstraalt. Als je naar de omzet kijkt,
zijn we binnen de contactlenzen met zeventien procent gegroeid, met het glas
en de vloeistoffen is de omzet gelijk gebleven.”
“Daarbij komt dat elf procent van de totale omzet van contactlenzen bij
Optirtade wordt behaald met Optiview, terwijl wij altijd tien procent als doel
hadden gesteld. Optiview gaat dus boven verwachting goed en zal de komende
jaren blijven groeien. Optiview heeft een duidelijk plaats veroverd in het assor-
timent van de zelfstandige opticien.”
OPTIVIEW IS HET EXCLUSIEVE HUISMERK VOOR DE ZELFSTANDIGE OPTI-
CIEN. HET BIEDT EEN RUIM ASSORTIMENT CONTACTLENZEN, VLOEI-
STOFFEN EN GLAZEN AAN AFGESTEMD OP DE NIEUWSTE ONTWIKKE-
LINGEN IN DE MARKT. HET PRIVATE-LABEL VAN OPTITRADE LAAT DE LAAT-
STE JAREN EEN GROEI ZIEN EN DAAROM SPREKEN WE PIM FÖSTER EN
OSCAR KLINCKENBERG OVER HET BELANG EN SUCCES VAN OPTIVIEW.
Private label Optiview
LAAT
KRACHTIGE GROEI
ZIEN
Pim Föster
Oscar Klinckenberg