D
E
O
P T I C I E N
N R
2 2 0 1 6 51
I
N T E R V I E W
VANAF DECEMBER 2015 MAG REMKO BERKEL ZICH DE NIEUWE
COUNTRY DIRECTOR VAN SPECSAVERS NEDERLAND NOEMEN.
MET EEN AANZIENLIJKE DOSIS ERVARING IN DE OPTIEK- EN HOOR-
ZORGBRANCHE VOLGT HIJ JULIE PERKINS OP, DE DOCHTER VAN DE
OPRICHTERS VAN DE SUCCESVOLLE INTERNATIONALE RETAILKETEN.
EÉN VAN ZIJN AMBITIES IS OM DE MARKTPOSITIE VAN SPECSAVERS
IN DE OPTIEK- EN HOORZORGBRANCHE VERDER TE VERSTEVIGEN
DOOR FORS TE INVESTEREN IN NIEUWE WINKELS IN NEDERLAND.
VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN SPRAK MET REMKO BERKEL OVER DE
NIEUWE ONTWIKKELINGEN BINNEN DE ORGANISATIE.
Nieuwe directeur
SPECSAVERS
INVESTEERT
CIRCA 5 MILJOEN IN
VERSTEVIGING MARKTPOSITIE
ONDANKS DE MOEILIJKE MARKTOMSTANDIGHEDEN BINNEN DE
RETAILBRANCHE EN DE STERK CONCURRERENDE OPTIEK- EN HOOR-
ZORGBRANCHE, WIL SPECSAVERS AARDIG WAT NIEUWE WINKELS
OPENEN. WAT IS HIER DE REDEN VOOR?
“Waar andere partijen in de branche en binnen de retail het moeilijk hebben
gehad, heeft Specsavers Nederland de afgelopen jaren een duidelijke groei laten
zien. Samen met het managementteam ga ik aan de slag om onze positie verder uit
te bouwen door 30 nieuwe winkels te openen in de komende drie jaar. We reke-
nen er namelijk op dat de markt voor brillen en hoortoestellen voorlopig verder
blijft groeien en zoeken de klanten op deze manier letterlijk dichter bij huis op.
Wat nu vaak gebeurt, is dat Nederlanders kiezen voor de lokale opticien omdat er
geen alternatief in hun woonplaats is waar men een kwalitatieve, modieuze bril
kan kopen tegen een scherpe prijs. Om die reden ligt onze focus vooral op het
openen van winkels waar nog geen Specsavers-filiaal aanwezig is. Dit alles doen
we met het doel om kwalitatieve oog- en hoorzorg betaalbaar en toegankelijk te
maken voor alle Nederlanders.”
IS DIT WEL EEN PASSENDE STRATEGIE IN HET HUIDIGE DIGITALE
TIJDPERK?
“We volgen de ontwikkelingen op online gebied uiteraard op de voet, maar ik ben
ervan overtuigd dat de optiekbranche niet zonder fysieke winkels kan. Er komen
geregeld mensen in onze winkel die online een bril besteld hebben die niet goed
past. Voor een kwalitatieve meting van ogen, advies over glazen en het aanpassen
van brillen kunnen we mensen dan toch beter in de winkel helpen.”
DE KEERZIJDE VAN DE GROEI IS DAT ZORGKOSTEN TERUGGEDRON-
GEN MOETEN WORDEN OM DE GEZONDHEIDSZORG IN NEDERLAND
BETAALBAAR TE HOUDEN. HOE WORDT HIER REKENING MEE
GEHOUDEN?
“Klopt, zeker met het oog op de vergrijzing lukt dit alleen als we efficiënter gaan
werken. Dit is ook een belangrijke reden waarom de combinatie van opticiens en
audiciens onderdeel is van ons businessmodel. Door de beschikbare winkelruimte
te delen over twee commerciële activiteiten houden we onze overheadkosten laag
en kunnen we een stuk voordeel doorgeven aan de klant. Wij geloven absoluut
in de toekomst van een servicegerichte retail. Hiermee bewijzen we dat het wel
degelijk mogelijk is om hoge service, professionaliteit en kwaliteit aan te bieden
voor lage prijzen. Voor die boodschap blijkt ook de Nederlandse consument niet
ongevoelig.”
GAAT DEZE COMBINATIE NIET TEN KOSTE VAN DE KWALITEIT VAN
ÉÉN VAN DE BRANCHES?
“Nee, ik ben van mening dat dit geen probleem wordt. Veel zelfstandige audiciens
zien deze samenvoeging als branchevervaging die nadelig is voor de kwaliteit
van de hoorzorg. Ik denk juist dat oog- en hoorzorg elkaar aanvullen en beide
relevant zijn voor de ouder wordende Nederlander, de belangrijkste doelgroep
van Specsavers. Bovendien beschikken we voor hoorzorg over voldoende vakken-
nis om consumenten met complexere gehoorproblemen te helpen en waar nodig
door te verwijzen naar een audiologisch centrum of KNO-arts. Daarnaast zijn onze
opticiens minimaal MBO- of HBO-gediplomeerd en zijn we als optiekketen in
het bezit van het NUVO-keurmerk. Een teken dat we professionaliteit en kwaliteit
hoog in het vaandel hebben staan.”
ZIJN ER NOG ANDERE ONTWIKKELINGEN DIE DOORGEVOERD
GAAN WORDEN?
“We willen de komende jaren een steeds prominentere rol gaan spelen in de
eerstelijns oog- en hoorzorg. Door onze intensieve samenwerking met opleidings-
instituten zijn we de grootste opleider van gediplomeerde opticiens en verbinden
we aan bijna elke vestiging een gediplomeerde audicien. Dit willen we graag
zo houden door op beide zorggebieden een aantal innovaties te introduceren.
Hiermee willen we benadrukken dat Specsavers staat voor kwalitatief hoogstaande
producten en service op het snijvlak van medische zorg, mode en technologie.”
Remko Berkel