Previous Page  51 / 90 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 51 / 90 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

2 2 0 1 6 51

I

N T E R V I E W

VANAF DECEMBER 2015 MAG REMKO BERKEL ZICH DE NIEUWE

COUNTRY DIRECTOR VAN SPECSAVERS NEDERLAND NOEMEN.

MET EEN AANZIENLIJKE DOSIS ERVARING IN DE OPTIEK- EN HOOR-

ZORGBRANCHE VOLGT HIJ JULIE PERKINS OP, DE DOCHTER VAN DE

OPRICHTERS VAN DE SUCCESVOLLE INTERNATIONALE RETAILKETEN.

EÉN VAN ZIJN AMBITIES IS OM DE MARKTPOSITIE VAN SPECSAVERS

IN DE OPTIEK- EN HOORZORGBRANCHE VERDER TE VERSTEVIGEN

DOOR FORS TE INVESTEREN IN NIEUWE WINKELS IN NEDERLAND.

VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN SPRAK MET REMKO BERKEL OVER DE

NIEUWE ONTWIKKELINGEN BINNEN DE ORGANISATIE.

Nieuwe directeur

SPECSAVERS

INVESTEERT

CIRCA 5 MILJOEN IN

VERSTEVIGING MARKTPOSITIE

ONDANKS DE MOEILIJKE MARKTOMSTANDIGHEDEN BINNEN DE

RETAILBRANCHE EN DE STERK CONCURRERENDE OPTIEK- EN HOOR-

ZORGBRANCHE, WIL SPECSAVERS AARDIG WAT NIEUWE WINKELS

OPENEN. WAT IS HIER DE REDEN VOOR?

“Waar andere partijen in de branche en binnen de retail het moeilijk hebben

gehad, heeft Specsavers Nederland de afgelopen jaren een duidelijke groei laten

zien. Samen met het managementteam ga ik aan de slag om onze positie verder uit

te bouwen door 30 nieuwe winkels te openen in de komende drie jaar. We reke-

nen er namelijk op dat de markt voor brillen en hoortoestellen voorlopig verder

blijft groeien en zoeken de klanten op deze manier letterlijk dichter bij huis op.

Wat nu vaak gebeurt, is dat Nederlanders kiezen voor de lokale opticien omdat er

geen alternatief in hun woonplaats is waar men een kwalitatieve, modieuze bril

kan kopen tegen een scherpe prijs. Om die reden ligt onze focus vooral op het

openen van winkels waar nog geen Specsavers-filiaal aanwezig is. Dit alles doen

we met het doel om kwalitatieve oog- en hoorzorg betaalbaar en toegankelijk te

maken voor alle Nederlanders.”

IS DIT WEL EEN PASSENDE STRATEGIE IN HET HUIDIGE DIGITALE

TIJDPERK?

“We volgen de ontwikkelingen op online gebied uiteraard op de voet, maar ik ben

ervan overtuigd dat de optiekbranche niet zonder fysieke winkels kan. Er komen

geregeld mensen in onze winkel die online een bril besteld hebben die niet goed

past. Voor een kwalitatieve meting van ogen, advies over glazen en het aanpassen

van brillen kunnen we mensen dan toch beter in de winkel helpen.”

DE KEERZIJDE VAN DE GROEI IS DAT ZORGKOSTEN TERUGGEDRON-

GEN MOETEN WORDEN OM DE GEZONDHEIDSZORG IN NEDERLAND

BETAALBAAR TE HOUDEN. HOE WORDT HIER REKENING MEE

GEHOUDEN?

“Klopt, zeker met het oog op de vergrijzing lukt dit alleen als we efficiënter gaan

werken. Dit is ook een belangrijke reden waarom de combinatie van opticiens en

audiciens onderdeel is van ons businessmodel. Door de beschikbare winkelruimte

te delen over twee commerciële activiteiten houden we onze overheadkosten laag

en kunnen we een stuk voordeel doorgeven aan de klant. Wij geloven absoluut

in de toekomst van een servicegerichte retail. Hiermee bewijzen we dat het wel

degelijk mogelijk is om hoge service, professionaliteit en kwaliteit aan te bieden

voor lage prijzen. Voor die boodschap blijkt ook de Nederlandse consument niet

ongevoelig.”

GAAT DEZE COMBINATIE NIET TEN KOSTE VAN DE KWALITEIT VAN

ÉÉN VAN DE BRANCHES?

“Nee, ik ben van mening dat dit geen probleem wordt. Veel zelfstandige audiciens

zien deze samenvoeging als branchevervaging die nadelig is voor de kwaliteit

van de hoorzorg. Ik denk juist dat oog- en hoorzorg elkaar aanvullen en beide

relevant zijn voor de ouder wordende Nederlander, de belangrijkste doelgroep

van Specsavers. Bovendien beschikken we voor hoorzorg over voldoende vakken-

nis om consumenten met complexere gehoorproblemen te helpen en waar nodig

door te verwijzen naar een audiologisch centrum of KNO-arts. Daarnaast zijn onze

opticiens minimaal MBO- of HBO-gediplomeerd en zijn we als optiekketen in

het bezit van het NUVO-keurmerk. Een teken dat we professionaliteit en kwaliteit

hoog in het vaandel hebben staan.”

ZIJN ER NOG ANDERE ONTWIKKELINGEN DIE DOORGEVOERD

GAAN WORDEN?

“We willen de komende jaren een steeds prominentere rol gaan spelen in de

eerstelijns oog- en hoorzorg. Door onze intensieve samenwerking met opleidings-

instituten zijn we de grootste opleider van gediplomeerde opticiens en verbinden

we aan bijna elke vestiging een gediplomeerde audicien. Dit willen we graag

zo houden door op beide zorggebieden een aantal innovaties te introduceren.

Hiermee willen we benadrukken dat Specsavers staat voor kwalitatief hoogstaande

producten en service op het snijvlak van medische zorg, mode en technologie.”

Remko Berkel