D
E
O
P T I C I E N
N R
2 2 0 1 6 47
Oscar Klinckenberg: “Als je naar de algemene trend kijkt
dan zie je dat huismerken het steeds beter doen: het kwali-
teitsverschil tussen huismerken en A-merken wordt dan ook
kleiner en kleiner. Dat is de conclusie van onderzoekers van
de TiasNimbas Business School en onderzoeksbureau Gfk.
Het marktaandeel van huismerken steeg in de periode 2003-
2012 van 29 procent naar 45 procent. Het onderzoek beves-
tigt daarmee een trend die al langer gaande is. Ondernemers
durven nu met een huismerk naar buiten te treden en garant
te staan voor de kwaliteit. Dit gebeurt in allerlei branches,
van kleding tot food. Dit is het moment om daar ook als
zelfstandige opticien op in te spelen!”
KAN JE IETS VERTELLEN OVER HET AANBOD BIN-
NEN OPTIVIEW?
“We hebben het pallet aan contactlenzen en vloeistoffen de
afgelopen jaren alleen maar vergroot, waardoor de opticien
zijn eigen keuze kan maken wat betreft zijn Optiview-
assortiment. Aangepast aan de contactlensleverancier waar-
mee de opticien nauw samenwerkt. We dwingen de deel-
nemer nergens toe, iedereen heeft zijn eigen voorkeur en
kan zijn eigen keuzes maken binnen het assortiment van
Optiview. We werken samen met de drie grootste contact-
lensleveranciers en zorgen ervoor dat nieuwe producten
snel binnen Optiview beschikbaar zijn.”
HOE KIJKEN JULLIE AAN TEGEN OPTIVIEW EN HET INTERNET?
“Als je naar internet gaat zal je geen Optiview tegenkomen, behalve via de
webshop van de zelfstandige opticien. Wij staan de deelnemers uiteraard toe om
via de eigen webshop hun eigen private-label te verkopen Dit zien wij als een
verkooptool die de zelfstandige opticien alleen maar helpt in zijn verkoop en de
loyaliteit niet in de weg staat. In tegendeel zelfs.”
HELPEN JULLIE OOK BIJ DE (DOOR)VERKOOP VAN OPTIVIEW?
“Ja, we hebben een aantal marketing- en communicatieactiviteiten waarmee we
de zelfstandige opticien ondersteunen. Dit zijn campagnes voor het glas en de
contactlenzen, zodat je het merk kan laten leven in de winkel. Het moet name-
lijk niet alleen een merk zijn dat bekend is bij de specialist, ook naar de consu-
ment toe kan je je merk uitdragen alsof het je eigen merk is. Uiteraard zijn de
marketingmaterialen aan te passen met de eigen logo’s en prijsstellingen. Naast
deze campagnes hebben wij ook een compleet lenzenplan klaargemaakt dat
ook door de verschillende WAP-pakketten wordt ondersteund.”
HOE ZIEN JULLIE DE TOEKOMST VAN OPTIVIEW?
“We bieden na vijf jaar continuïteit met Optiview. Het assortiment en de kwali-
teit staat als een huis en dat zal in de toekomst zo blijven. Uiteraard blijven we
inspelen op noviteiten die die worden geïntroduceerd op de markt. In de dag- en
nachtlenzen zien we bijvoorbeeld interessante ontwikkelingen die goed zouden
passen bij Optiview.”
Pim Föster: “We zijn nu een panel aan het oprichten met een stuk of acht voor-
aanstaande contactlensspecialisten die samen met ons kijken welke producten
geschikt zijn om zich onder Optiview te scharen en waar we moeten uitbreiden.
De producten moeten bij de zelfstandige horen en een duidelijk prijsniveau heb-
ben. Daar gaan we met het panel uitgebreid naar kijken.”
“Uiteraard spelen we ook in op de toenemende combiwinkels audicien/opticien.
Naast Optiview voor de zelfstandige opticien bieden wij ook het private-label
Optihear aan, speciaal voor de zelfstandige audicien. Ook hierin zullen wij ons
blijven ontwikkelen.”
Voor aanvullende informatie:
Optitrade Retailgroep
Tel+31 (0)30 634 31 32,
www.optitrade.nlEen
private label
STAAT GARANT
VOOR
LOYALITEIT
EN
KLANTENBINDING