Previous Page  59 / 90 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 59 / 90 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

2 2 0 1 6 59

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk te leren in deze tijd, waardoor ik op alle

afdelingen gewerkt heb. Van de marketing en design tot de verkoop. In Venice

Beach (Californië) ontstond toen het idee om een eigen optiekzaak te beginnen.”

“Het was een eenvoudige zaak voor de gemeenschap van Venice Beach, en

ik speelde in op de behoefte aan een goede optiekzaak. Ik werkte er elke dag

en had nog geen Garrett Leight-brillen op dat moment, maar gedragen Oliver

Peoples en andere merken. Dat was in 2009 en in 2011 ben ik begonnen met

het merk Garrett Leight California Optical.”

“Gek genoeg was ik vrij zeker van mijn zaak toen de collectie er was en ik deze

ook buiten mijn zaken om ging verkopen. We verkochten immers de modellen

al drie maanden in Californië en dat liep goed. Ik was dus in staat om te zeg-

gen: “Luister dit spul verkoopt in Venice Beach, het is cool, filmsterren kopen en

dragen het en komen terug in de winkel.”

WAAROM BESLOOT JE EIGENLIJK OM JE EIGEN MERK

TE STARTEN?

“Het voelde voor mij alsof de merken die wij verkochten niet onze levensstijl

vertegenwoordigden. Er waren een aantal frames en vormen die simpelweg

ontbraken; we verkochten veel vintage brillen in de winkel en we liepen uit de

voorraad. Hierdoor raakte ik geïnspireerd door een aantal van hen.”

Garrett Leight California Optical (GLCO) is sindsdien snel gegroeid; het wordt

verkocht bij meer dan zeshonderd retailers over de hele wereld, waaronder

Bergdorf Goodman, Barneys, Colette, Dover Street Market en Mister Porter,

evenals in de eigen een flagship Garrett Leight winkels in Los Angeles en San

Francisco.

JE JOURNALISTIEKE ‘ROOTS’ HEBBEN JE EVENEENS GEHOLPEN,

KAN JE DAAR IETS MEER OVER VERTELLEN?

“Journalistiek is altijd een belangrijk onderdeel gebleven van het merk GLCO,

we brengen bijvoorbeeld twee keer per jaar een magazine uit en hebben een

hele eigen tone-of-voice op onze website. We vertellen daar een verhaal, het

verhaal van Los Angeles door onze ogen. We zijn meer dan een merk, we ver-

tegenwoordigen een lifestyle die mensen aanspreekt.”

JE GAF NET AAN DAT DE COLLECTIE MEER DAN GOED MOET ZIJN,

HOE BEREIK JE DIT?

“Alle frames worden met de hand afgewerkt in China en we gebruiken grondstof-

fen uit de hele wereld; uit Japan, Italië en onze scharnieren komen uit Duitsland.

Wat ik echt geleerd heb (van het werken bij Oliver Peoples) is dat er slechts twee

manieren zijn om iets te maken: op de juiste manier en de verkeerde manier.

Toen ik geleerd had hoe brillen op de juiste manier gemaakt moesten worden

waren we in staat om brillen te vervaardigen van een hoge kwaliteit tegen de

beste prijs. Ik begon met het ontwerpen en ontwikkelen van de collectie in

2009 (dat was juist na de recessie), dus ik was echt gedreven om een product te

lanceren dat aanzienlijk minder duur was dan de hoge kwaliteit brillenmerken.”

MET JE EERSTE COLLECTIE BEN JE LETTERLIJK MET DE KOFFER ONDER

DE ARM HET LAND IN GETROKKEN, KAN JE DAAR IETS MEER OVER

VERTELLEN?

“Ik nam letterlijk mijn eerste collectie mee in een aktetas, maar wel een coole

aktetas natuurlijk. Ik wil nauw betrokken zijn bij mijn collectie en wilde aanvoe-

len hoe het publiek reageerde, ook buiten mijn winkels. Ik vloog drie keer naar

Parijs om vervolgens bij Colette te belanden, ik ging naar NewYork en sprak met

modetijdschriften et cetera. Zo ben ik ook letterlijk bij Hall of Frames in Utrecht

binnengestapt. Zij waren zo enthousiast dat ze direct de collectie inkochten.

Ik vind het dan ook leuk dat we hier onze Trunk Showen mogen organiseren.”

NU OPEN JE OOK EEN EIGEN DISTRIBUTIECENTRUM IN AMSTERDAM,

WAAROM PRECIES?

“Met het openen van het distributiecentrum in Amsterdam kan ik de Europese

markt nog beter bedienen. We kunnen simpelweg sneller leveren, omdat niet

alles meer uit Amerika hoeft te komen. Het geeft ons de ruimte en de mogelijk-

heid om verder te groeien en mijn passie en droom verder uit te bouwen.”

Voor aanvullende informatie:

Open Eyes

Agnes Gorter

Tel. +31 (0)6 55166166

www.garrettleight.com