D
E
O
P T I C I E N
N R
2 2 0 1 6 63
koppeling te maken met de glasleveranciers, kunnen we rekening houden
met diktes en curves, waardoor er echt sprake is van een volledige bril op
maat. Hierin zijn wij uniek.”
“De mate waarin men hierin wil investeren zal dan ook voor iedere fabri-
kant verschillen. De één zal minder verwachten van op maat gemaakte 3D
geprinte brillen en de ander richt een hele nieuwe afdeling in waarin men
investeert in deze nieuwe techniek. Die keuzevrijheid heeft de fabrikant.”
WAAROM KUNNEN BEDRIJVEN DEZE TECHNIEK NIET ZELF ONT-
WIKKELEN?
“Uiteraard kan dit en je ziet dit in de praktijk ook gebeuren. Het probleem
van zelf ontwikkelen is echter tweedelig. Ten eerste hebben wij het patent
op deze techniek en hebben we dus een voorsprong en ten tweede is het
simpelweg een heel complex verhaal waartoe niet elke fabrikant de moge-
lijkheid heeft om dit te ontwikkelen. Er zit vooral veel uitzoek-, denk- en
testwerk in dat ons drie jaar heeft gekost. Het heeft mij mijn grijzen haren
opgeleverd!”, grapt Peter.
WAAROM ZIJN JULLIE SPECIFIEK DE SAMENWERKING MET
MONOQOOL AANGEGAAN IN EERSTE INSTANTIE?
“Omdat Monoqool heel erg vooruitstrevend is in hun technologie. Met name
in 3D printen. Ze zijn simpelweg erg goed in wat ze doen. Plus dat zij de
enige fabrikant zijn die in onze ogen, mooie 3D brillen hebben in de collec-
tie. De techniek 3D printen is niet nieuw, alleen Monoqool heeft dit als één
van de eerste om weten te zetten naar een fraaie 3D bril van niveau. Voor
ons dus de ideale partner om ook de op maat gemaakte 3D geprinte brillen
mee op te zetten en gelukkig waren zij net zo enthousiast als wij.”
Peter vult aan: “Bovendien was Monoqool erg enthousiast over de scan
waarmee wij werken om de persoonlijke gezichtskenmerken van de klant te
meten. Wij werken namelijk met een ‘instant’ scan die bij wijze van spreken
al voor de knipoog alle gezichtskenmerken gemeten heeft die nodig zijn
voor de op maat gemaakte bril. Veel scans die nu op de markt zijn, zijn te
langzaam, waardoor de klant beweegt en de meetresultaten in onze ogen
niet voldoende zijn.”
WAT IS JULLIE UITEINDELIJKE DOEL MET SFERED?
Peter: “Sfered is opgericht vanuit de behoefte van de zelfstandige opticien.
Ik heb alleen maar gedacht, hoe zou ik het al zelfstandige opticien willen
zien? Ik wil mij als zelfstandige blijven onderscheiden ten opzichte van de
concurrentie en daarom ben ik altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden
en kansen. Mijn uiteindelijke doel is daarom ook dat ik in de toekomst mijn
klanten op maat gemaakte brillen kan aanbieden en dat hij of zij een ruime
keuze heeft uit de verschillende merken en ontwerpen die ik aanbied. Ik
nodig daarom leveranciers uit om met ons te komen praten over de moge-
lijkheden. Wij leggen dit graag uit!”
Voor aanvullende informatie:
Odé
Tel. +31 (0)162 404070
info@ode-frames.
of
Sfered
www.sfered.nl