D
e
O
p t i c i e n
n r
2 2 0 1 7
13
A
c h t e r g r o n d
ER WAS AL VAKER OVER GESPECULEERD, MAAR AAN
HET BEGIN VAN 2017 WERDEN DE GERUCHTEN
DAN OOK DAADWERKELIJK BEVESTIGD. LUXOTTICA EN
ESSILOR HEBBEN BEKENDGEMAAKT TE FUSEREN. MAAR
WAT HOUDT DEZE FUSIE PRECIES IN EN HOE WORDEN
DE VERHOUDINGEN VERDEELD? EN WAT ZEGGEN DE
BELANGHEBBENDE ZELF OVER DEZE GROTE SAMEN-
VOEGING? WIJ ZETTEN DE FEITEN OP EEN RIJ.
Luxotti
ca e
n Essilor
GAAN SAMEN
Door de samenwerking ontstaat een nieuw bedrijf met een
marktwaarde van tenminste 46 miljard euro en een omzet
van 16 miljard euro. De nieuwe groep produceert glas, mon-
turen en zonnebrillen en is eigenaar van duizenden winkels
en verschillende grote online webshops. Er werken 140.000
mensen in meer dan 150 landen. Dankzij deze transactie zal
de groep beter in staat zijn om de groeikansen te grijpen die
voortvloeien uit een groeiende vraag in de optiekmarkt. Met
de fusie komt een doorslaggevende speler tot stand, die in
alle segmenten van de optieksector actief zal zijn. De nieuwe
entiteit zal geavanceerde productiecapaciteiten en uitgebreide
distributienetwerken kunnen inzetten om de klanten beter te
dienen en meerwaarde te bieden aan alle stakeholders. Beide
bedrijven zeggen hierover:
Voorzitter en CEO van Essilor: “Ons project steunt op een een-
voudige beweegreden: beter inspelen op de behoeften van een
immense, wereldwijde bevolkingsgroep op het vlak van zicht-
correctie en -bescherming door twee grote bedrijven samen te
brengen, waarvan het ene gespecialiseerd is in brillenglazen en
het andere in monturen.”
“Luxottica heeft met groot succes prestigieuze merken groot
gemaakt, daarbij geholpen door een geavanceerde supply
chain en een uitstekend distributienetwerk. Essilor staat al 168
jaar lang voor innovatie en industriële uitmuntendheid in het
ontwerp, de vervaardiging en de distributie van brillen- en zon-
neglazen. Door hun krachten te bundelen, kunnen deze twee
internationale spelers nu hun wereldwijde expansie versnellen.
Dat speelt in het voordeel van hun klanten, werknemers en
aandeelhouders en van de volledige sector.”
Leonardo Del Vecchio, Voorzitter van Delfin en Uitvoerend
Voorzitter van Luxottica Group voegt eraan toe: “Met deze
overeenkomst komt mijn droom uit, namelijk in de optieksector een grote, wereldwijde
speler tot stand brengen, die volledig geïntegreerd is en uitmuntend in al zijn onderdelen.
We wisten al enige tijd dat dit de ideale oplossing was, maar pas nu is voldaan aan alle
voorwaarden om het mogelijk te maken. De vereniging van twee bedrijven met een door-
slaggevende rol in hun overeenkomstige sectoren zal erg voordelig zijn voor de markt, voor
de werknemers en vooral voor al onze klanten. Na vijftig jaar zullen twee producten die
elkaar van nature aanvullen – monturen en glazen – eindelijk onder hetzelfde dak worden
ontworpen, geproduceerd en gedistribueerd.”
“Samen zullen en Luxottica sterker staan om de 7,2 miljard personen ter wereld te helpen
met hun visuele behoeften. Nog steeds hebben 2,5 miljard personen last van niet gecor-
rigeerde zichtproblemen.”
VOORWAARDEN VAN DE TRANSACTIE
De transactie omvat een strategische combinatie van de activiteiten van Essilor en Luxottica,
waarbij Delfin zijn volledige aandeel in Luxottica (ca. 62 %) inbrengt in Essilor in ruil voor
nieuw uitgegeven Essilor-aandelen. Essilor wordt dan een holding met de nieuwe naam
‘EssilorLuxottica’ via een hive-down van alle activiteiten in de volle maatschappij Essilor
International en de inbreng van de Luxottica-aandelen van Delfin.
Na de transactie zal Delfin tussen 31 % en 38 % van de aandelen van Essilor en Luxottica
bezitten en de grootste aandeelhouder zijn. Beide groepen staan naar eigen zeggen achter
dezelfde waarden: zij willen overal ter wereld het zicht van mensen verbeteren, met innova-
tie als groeimotor, operational excellence, ondernemersgeest en een internationale mindset.
Verdere informatie over de groep is verkrijgbaar op:
www.luxottica.com