C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
Vakblad voor de optiek- en
contactlenzenbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.deopticien.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Else Witten
e.witten@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd
ter griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan
ook, zonder voorafgaande toestemming
van de uitgever.
De Opticien besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijd-
schrift wordt opgenomen. Fouten zijn
echter niet volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook
op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd
zijn op de bedoelde informatie.
Kwaliteit versus kwantiteit. Een lastige combinatie. In een tijd waarin ketens als
paddenstoelen uit de grond schieten en consumenten via het internet naar een bril
speuren, zoeken vooral kleine ondernemers en beginnende merken naar manieren
om zich te onderscheiden in een volle markt. Tegen het grove geschut en de snelheid
van de ketens kan de zelfstandige opticien niet op. En laten we eerlijk zijn, dat moet
je ook niet willen. Een mooi interview hierover tref je aan op pagina 58.
Liever minder verkopen of produceren, van een betere kwaliteit en met aandacht voor
design, en goede oogzorg. Dat klinkt toch als muziek in de oren?! Aan de andere kant
wil iedereen wel blijven groeien, want in ons kapitalistische systeem staat groei nu
eenmaal gelijk aan succes. De vraag is dus: hoe blijf je groeien, zonder concessies te
doen op het gebied van kwaliteit?
Het geheim van de succesverhalen lijkt ‘m vooral te zitten in twee ogenschijnlijk
tegenstrijdige basisprincipes: denk groot, maar houd het wel in eigen hand. Durf dro-
men en doelen op papier te zetten en een eigen visie te creëren. Immers als je blijft
doen wat je altijd al deed, krijg je ook hetzelfde. Pak je het deze keer anders aan, dan
krijg je ook een ander resultaat. Spannend? Zeker! Maar het zal ook veel voldoening
geven en nieuwe wegen openen.
Een mooi voorbeeld van groot denken is het verhaal op pagina 10. Een duizelingwek-
kend getal van 1 miljard mensen die niet over goede oogzorg kunnen beschikken
deed Bijan Azami besluiten een oplossing voor het probleem te willen vinden. Enkele
jaren later gaat hij met een goed idee het veld in en start hij met zijn missie.
Tot slot. Door eigenwijs te zijn en bovenop je zaak te zitten, kun je je nu en in de toe-
komst blijvend onderscheiden. De grote spelers gaan nergens heen, dus het heeft geen
zin je op hen blind te staren. Wees creatief, durf groot te denken en bouw je onder-
neming zorgvuldig volgens je eigen visie uit. Daar word je uiteindelijk het gelukkigst
van. En de consument ook.
Hoofdredacteur De Opticien
Els e Wi tt en
De Visie
D
E
O
P T I C I E N
N R
3 2 0 1 6 3
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708008)
Vakinformatie voor de totale optiek- en Contactlensbranche
|
Mei 2016
|
16e jaargang no. 3
|
Prijs
€
10,50
de opticien
SPECIAL
Kinderbrillen!
COVERSTORY
HOC LANCEERT EYEDRIVE
MET 90% MINDER SCHITTERING
EYECATCHER
HOE STAAT HET MET HET
KEURMERK ZICHTKWALITEIT?
INTERVIEW
IRIS OPTIEK UIT DEN HAAG
IS VERBOUWD
Kwaliteit
VERSUS KWANTITEIT