Previous Page  62 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 62 / 76 Next Page
Page Background

I

N T E R V I E W

MOGEN WE SPREKEN VAN EEN SUCCESVOLLE INVOERING VAN

HET KEURMERK ZICHTKWALITEIT?

“Jazeker. Er zijn inmiddels twintig bedrijven ‘geaudit’ en dat is succesvol ver-

lopen. De bedrijven geven aan dat het ontzettend meeviel en dat ze er zelf

qua bedrijfsvoering ook veel van opgestoken hebben. De nieuwe koers die

is ingezet werpt zijn vruchten af. De audits worden volledig door Kiwa uitge-

voerd. Een autoriteit op het gebied van kwaliteit en certificering, waardoor we

een nog onafhankelijker karakter hebben gekregen. De FOAB blijft bewaker en

ontwikkelaar van de norm.. We mogen daardoor stellen dat het eerste officiële

optiekkeurmerk van Nederland er is. Uiteraard moeten we nog groeien en onze

positie hierin verstevigen, maar de eerste stappen zijn succesvol gezet!”

Karlijn Nijboer vult aan: “De Kiwa heeft veel ervaring binnen certificering en

heeft duidelijk een professionaliseringsslag in de opzet. Bijvoorbeeld met het

handboek. De normen zijn niet veranderd, maar wel anders ingedeeld en er

is een rapportage module gekomen om alles zo overzichtelijk en toepasbaar

mogelijk te maken. De Kiwa kijkt bovendien bij de eerste audit of de docu-

VAN DE BRANCHE, VOOR DE BRANCHE – DAAR STAAT HET KEURMERK ZICHTKWALITEIT VOOR DAT IS ONTSTAAN UIT EEN BEHOEFTE VANUIT

DE BRANCHE OM KWALITEIT AANTOONBAAR TE MAKEN AAN DE CONSUMENT. SINDS NOVEMBER VORIG JAAR IS ER EEN NIEUW BESTUUR

AANGETREDEN EN DAARMEE IS HET OORSPRONKELIJK FOAB KEURMERK VERANDERD NAAR EEN KIWA CERTIFICAAT ONDER DE HANDELSNAAM

KEURMERK ZICHTKWALITEIT. MET EEN MEER ONAFHANKELIJK KARAKTER IS HET KEURMERK INMIDDELS TOEGEWEZEN AAN TWINTIG ZELFSTAN-

DIGE OPTIEKZAKEN IN NEDERLAND, ZITTEN ER NOG ACHT IN DE PIJPLIJN OM ‘GEAUDIT’ TE WORDEN IN DE ZOMER EN HEBBEN ZICH ALWEER

TWINTIG WINKELS AANGEMELD. HET KEURMERK IS DUS VOLOP IN ‘THE RUNNING’ EN DAAROM SPREKEN WE MET KARLIJN NIJBOER VAN

EYESCAN EN BESTUURSLID VAN DE FOAB ERIK VAN DE LANGEMHEEN OVER DE HUIDIGE STAND VAN ZAKEN VAN HET KEURMERK.

HOE STAAT HET MET

HET KEURMERK

ZICHTKWALITEIT?

D

E

O

P T I C I E N

N R

3 2 0 1 6

62