67
ONDERNEMEN MET GEVOEL ÉN GEZOND VERSTAND.
Het vinden van de juiste balans tussen gevoel en verstand maakt ondernemers
in de optiek succesvoller, want niet alles kan alleen met verstand worden afge-
handeld. Als coach en consultant pleit ik daarom voor meer ‘factor mens’ in
bedrijven. Optiek is mensenwerk en dat kun je nou eenmaal niet alleen met
je verstand doen. Ons vak draait steeds meer om verbinding maken met de
klant. En die verbinding ontstaat pas als je echt betrokken bent en als je het
‘helpen’ als belangrijke drijfveer centraal stelt. Zorg daarom voor medewer-
kers die niet alleen bij je werken om geld te verdienen, maar vooral omdat
ook zij wat willen betekenen voor de klant. Een goed ontwikkeld EQ naast IQ
wordt steeds belangrijker.
JOUW INTUÏTIE WIJST JE DE WEG
Intuïtie is het gevoelsmatig weten, zonder erover na te hoeven denken en ik
las laatst dat intuïtie je daarmee ergens naartoe wilt leiden. Je gevoel vertelt je
waar je heen wilt en is daarmee mede bepalend voor je bestemming. Neem
daarom voldoende tijd om je gevoel serieus te nemen, want een deel van je
toekomst is maakbaar. Gebruik daarnaast je verstand om de door jou gewens-
te route uit te stippelen. Angst daarentegen wil ons juist ergens vanaf leiden.
En de recessie heeft voor de nodige angsten gezorgd, ondernemers verlamd
en van hun doelen afgeleid. Positieve gedachten vormen positieve emoties en
negatieve gedachten negatieve emoties. Veel van onze emoties blijken voort
te komen uit onze overtuigingen. Jouw overtuigingen bepalen daarmee de
emoties waarmee je geconfronteerd wordt. Gelukkig is de recessie voorbij en
is het tijd voor nieuwe positieve overtuigingen.
WAAR BEN JIJ VAN OVERTUIGD ALS ONDERNEMER?
Op die vraag moeten veel ondernemers na 8 jaar ‘mindere tijden’ het ant-
woord schuldig blijven. Waar sta je als bedrijf voor, waar ga je voor en wat wil
jij met je bedrijf bijdragen aan de maatschappij? Dat opnieuw definiëren en
daarmee weer creatief nieuwe plannen en bijbehorende overtuigingen sme-
den zorgt voor nieuw enthousiasme en energie. Klanten zien en voelen dat je
weer plezier uitstraalt. Want ook zij gaan af op hun intuïtie en kopen graag bij
bedrijven waar zij enthousiasme, energie en empathie ervaren.
RATIONEEL ZAKENDOEN IS OOK NODIG
Rationeel lang wikken en wegen maakt het in deze hectische markt bijna
onmogelijk om te ondernemen. Succesvolle zelfstandig optiekondernemers
gaan in de praktijk juist door, daar waar anderen stoppen. Het forceren van
groei betekent dat je buiten je comfortzone moet durven treden. Mijn advies
is dan ook: ‘stop met eindeloos over beslissingen na te denken en vertrouw
gerust op je gezonde verstand’. Wil jij je gewenste doelen bereiken, dan is
het aanspreken je verstand naast je gevoel noodzakelijk. Bijvoorbeeld bij
het aannemen van competent personeel of het aanschaffen van strategische
instrumenten.
EN ALS HET SUCCES WEER TOENEEMT
Pas op voor de bekende valkuil als je bedrijf weer groeit. Vaak moet je als
ondernemer weer keihard meewerken om de groeiende klantenstroom vol-
gens jouw overtuigingen te helpen. Door gebrek aan tijd loop je vervolgens
weer vast bij het ondernemen. Werken in je winkel en werken aan je winkel
vereist een zorgvuldige balans. En groei betekent vaak dat er zaken op je pad
komen waar je niet voldoende verstand van hebt, zoals bijvoorbeeld verant-
woord personeelsbeleid. Daarmee word je weggeleid van het werk waar je
echt goed in bent. Ga dan niet lang wikken en wegen, maar huur dan gerust
een professional in. En doe dat maar weer lekker op je gevoel.
En tot slot een mooie gedachte. Your intuition feels what your eyes can’t see,
trust it!
D
E
O
P T I C I E N
N R
3 2 0 1 6
‘lastige’ vragen en we hebben steeds meer het gevoel dat
wij ons moeten verantwoorden voor hetgeen we doen en
vragen. Dat ‘verantwoorden’ daar zijn wij als opticiens
niet zo goed in, dat voelt niet zo goed bij ons. Wij doen
onze stinkende best om onze klanten de best mogelijke
kijkoplossingen te bieden, val ons daar dan niet op aan als
daar een prijskaartje aan hangt, zegt ons gevoel. En ons ver-
stand zegt regelmatig, nou ik snap die consument eigenlijk
best wel als we de kassa weer aanslaan. Zowel gevoel als
verstand spelen hierbij een belangrijke rol in de oplossing.
Zorg er voor dat je feitelijk weet wat je producten kunnen
betekenen voor je klanten en waarom daar een bepaalde
prijs aan hangt. En zorg er voor dat je communicatief vaar-
dig genoeg bent om uitdagende vragen van consumenten
te beantwoorden. Dit zijn rationele aspecten en die kun je
leren. Door de feiten te kennen zal je jezelf ook sterker en
beter voelen. Dat betekent dan weer dat je succesvoller zal
zijn. Neem van mij aan, het is een feit dat je daar een beter
gevoel van krijgt.
Harry Dickhoff richtte in 2004 Optical Support, training, coaching
en advies op. Na ruim 10 jaar ervaring als gediplomeerd opticien/
contactlensspecialist en bedrijfsleider stapte hij over naar de optische
groothandel. Bij Carl Zeiss en Essilor Benelux heeft hij in ruim 12 jaar
veel ervaring opgedaan in diverse marketing-, sales- en management-
functies. Als trainer, coach en adviseur helpt hij zelfstandige optiekon-
dernemers en hun verkoopteams bij het verbeteren van de klantge-
richtheid en de commerciële slagkracht. Goed getrainde en vooral
geïnspireerde medewerkers dragen actief bij tot meer onderscheidend
vermogen en een verbeterd bedrijfsrendement.
Website:
www.opticalsupport.nlEmail:
Info@opticalsupport.nlTel: 06-250 78 606
HARRY DICKHOFF