Previous Page  67 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 67 / 76 Next Page
Page Background

67

ONDERNEMEN MET GEVOEL ÉN GEZOND VERSTAND.

Het vinden van de juiste balans tussen gevoel en verstand maakt ondernemers

in de optiek succesvoller, want niet alles kan alleen met verstand worden afge-

handeld. Als coach en consultant pleit ik daarom voor meer ‘factor mens’ in

bedrijven. Optiek is mensenwerk en dat kun je nou eenmaal niet alleen met

je verstand doen. Ons vak draait steeds meer om verbinding maken met de

klant. En die verbinding ontstaat pas als je echt betrokken bent en als je het

‘helpen’ als belangrijke drijfveer centraal stelt. Zorg daarom voor medewer-

kers die niet alleen bij je werken om geld te verdienen, maar vooral omdat

ook zij wat willen betekenen voor de klant. Een goed ontwikkeld EQ naast IQ

wordt steeds belangrijker.

JOUW INTUÏTIE WIJST JE DE WEG

Intuïtie is het gevoelsmatig weten, zonder erover na te hoeven denken en ik

las laatst dat intuïtie je daarmee ergens naartoe wilt leiden. Je gevoel vertelt je

waar je heen wilt en is daarmee mede bepalend voor je bestemming. Neem

daarom voldoende tijd om je gevoel serieus te nemen, want een deel van je

toekomst is maakbaar. Gebruik daarnaast je verstand om de door jou gewens-

te route uit te stippelen. Angst daarentegen wil ons juist ergens vanaf leiden.

En de recessie heeft voor de nodige angsten gezorgd, ondernemers verlamd

en van hun doelen afgeleid. Positieve gedachten vormen positieve emoties en

negatieve gedachten negatieve emoties. Veel van onze emoties blijken voort

te komen uit onze overtuigingen. Jouw overtuigingen bepalen daarmee de

emoties waarmee je geconfronteerd wordt. Gelukkig is de recessie voorbij en

is het tijd voor nieuwe positieve overtuigingen.

WAAR BEN JIJ VAN OVERTUIGD ALS ONDERNEMER?

Op die vraag moeten veel ondernemers na 8 jaar ‘mindere tijden’ het ant-

woord schuldig blijven. Waar sta je als bedrijf voor, waar ga je voor en wat wil

jij met je bedrijf bijdragen aan de maatschappij? Dat opnieuw definiëren en

daarmee weer creatief nieuwe plannen en bijbehorende overtuigingen sme-

den zorgt voor nieuw enthousiasme en energie. Klanten zien en voelen dat je

weer plezier uitstraalt. Want ook zij gaan af op hun intuïtie en kopen graag bij

bedrijven waar zij enthousiasme, energie en empathie ervaren.

RATIONEEL ZAKENDOEN IS OOK NODIG

Rationeel lang wikken en wegen maakt het in deze hectische markt bijna

onmogelijk om te ondernemen. Succesvolle zelfstandig optiekondernemers

gaan in de praktijk juist door, daar waar anderen stoppen. Het forceren van

groei betekent dat je buiten je comfortzone moet durven treden. Mijn advies

is dan ook: ‘stop met eindeloos over beslissingen na te denken en vertrouw

gerust op je gezonde verstand’. Wil jij je gewenste doelen bereiken, dan is

het aanspreken je verstand naast je gevoel noodzakelijk. Bijvoorbeeld bij

het aannemen van competent personeel of het aanschaffen van strategische

instrumenten.

EN ALS HET SUCCES WEER TOENEEMT

Pas op voor de bekende valkuil als je bedrijf weer groeit. Vaak moet je als

ondernemer weer keihard meewerken om de groeiende klantenstroom vol-

gens jouw overtuigingen te helpen. Door gebrek aan tijd loop je vervolgens

weer vast bij het ondernemen. Werken in je winkel en werken aan je winkel

vereist een zorgvuldige balans. En groei betekent vaak dat er zaken op je pad

komen waar je niet voldoende verstand van hebt, zoals bijvoorbeeld verant-

woord personeelsbeleid. Daarmee word je weggeleid van het werk waar je

echt goed in bent. Ga dan niet lang wikken en wegen, maar huur dan gerust

een professional in. En doe dat maar weer lekker op je gevoel.

En tot slot een mooie gedachte. Your intuition feels what your eyes can’t see,

trust it!

D

E

O

P T I C I E N

N R

3 2 0 1 6

‘lastige’ vragen en we hebben steeds meer het gevoel dat

wij ons moeten verantwoorden voor hetgeen we doen en

vragen. Dat ‘verantwoorden’ daar zijn wij als opticiens

niet zo goed in, dat voelt niet zo goed bij ons. Wij doen

onze stinkende best om onze klanten de best mogelijke

kijkoplossingen te bieden, val ons daar dan niet op aan als

daar een prijskaartje aan hangt, zegt ons gevoel. En ons ver-

stand zegt regelmatig, nou ik snap die consument eigenlijk

best wel als we de kassa weer aanslaan. Zowel gevoel als

verstand spelen hierbij een belangrijke rol in de oplossing.

Zorg er voor dat je feitelijk weet wat je producten kunnen

betekenen voor je klanten en waarom daar een bepaalde

prijs aan hangt. En zorg er voor dat je communicatief vaar-

dig genoeg bent om uitdagende vragen van consumenten

te beantwoorden. Dit zijn rationele aspecten en die kun je

leren. Door de feiten te kennen zal je jezelf ook sterker en

beter voelen. Dat betekent dan weer dat je succesvoller zal

zijn. Neem van mij aan, het is een feit dat je daar een beter

gevoel van krijgt.

Harry Dickhoff richtte in 2004 Optical Support, training, coaching

en advies op. Na ruim 10 jaar ervaring als gediplomeerd opticien/

contactlensspecialist en bedrijfsleider stapte hij over naar de optische

groothandel. Bij Carl Zeiss en Essilor Benelux heeft hij in ruim 12 jaar

veel ervaring opgedaan in diverse marketing-, sales- en management-

functies. Als trainer, coach en adviseur helpt hij zelfstandige optiekon-

dernemers en hun verkoopteams bij het verbeteren van de klantge-

richtheid en de commerciële slagkracht. Goed getrainde en vooral

geïnspireerde medewerkers dragen actief bij tot meer onderscheidend

vermogen en een verbeterd bedrijfsrendement.

Website:

www.opticalsupport.nl

Email:

Info@opticalsupport.nl

Tel: 06-250 78 606

HARRY DICKHOFF