D
E
O
P T I C I E N
N R
3 2 0 1 6
66
O
N D E R N E M E N
Voor de optiekondernemers die een snel antwoord willen: het is beide!
Natuurlijk is zakelijk ondernemen een activiteit die op deze wereld plaats-
vindt en daarom spelen hierbij ook alle emoties en gedachten die er in ons
aller dagelijkse leven spelen. Maar wat is nou wijsheid, wat moet nou de
boventoon voeren, emotie of ratio? Ons mooie vak kent een drietal speci-
fieke onderdelen, de oogmeting, de werkplaats en de verkoop. Deze onder-
delen verschillen van elkaar, niet alleen in uitvoering maar ook in beleving.
WERKPLAATS
In de werkplaats wordt vooral gewerkt met feiten, cijfers, maten. Dus dat
kunnen we gerust een rationele afdeling noemen. Een bril is goed of een bril
is fout, daar is binnen de gestelde toleranties geen marge. Natuurlijk kennen
we de emotie van het verslijpen van een kostbaar multifocaal glas, of het
gloriegevoel als de glasbril gemonteerd is als een huis. Maar in de werkplaats
spelen de feiten de hoofdrol.
OOGMETING
Bij de oogmeting hebben we ook te maken met feiten, cijfers en statistie-
ken. Ook hier kunnen we, binnen de toleranties, al best aangeven of een
oogmeting feitelijk fout is of niet. Maar let op, we zijn hier met mensen
bezig en daarbij komt dan weer meer gevoel bij kijken. De kwaliteit van
een oogmeting wordt mede bepaald hoe wij onze klant benaderen en welke
vraagstelling wij gebruiken. Uitdaging hierbij is dan ook dat, omdat het voor
ons al de 30.000e oogmeting is, wij deze menselijke factor wel eens uit het
oog dreigen te verliezen. Naast onze (paramedische) vakkennis is een goed
inlevingsgevoel richting onze klant heel erg belangrijk. Een belangrijk punt
dus om onszelf elke keer weer te realiseren hoe onze klanten de ‘moeilijke’
oogmetingen ervaren. Met het juiste gevoel, bereiken we hierbij het beste
resultaat.
VERKOOP
Tja, en misschien wel het belangrijkste onderdeel van onze onderneming is
het verkopen. Daar leven we tenslotte van. En waar het vroeger misschien
nog wel voldoende was om alleen vakkennis te hebben, wordt er op het
commerciële gebied steeds meer van ons gevraagd. Klanten stellen ons
Bert Smelik is gediplomeerd opticien en al ruim 28 jaar werkzaam in
de optiekbranche. Na 10 jaar winkelervaring en 15 jaar bij Friederichs
is hij in 2010 zijn eigen adviesbureau voor zelfstandige opticiens
begonnen, BeSmart Consulting. Hierbij staan Mens & Organisatie
centraal, omdat dit de basis vormt voor elke succesvolle onderneming.
Website:
www.besmartconsulting.nlEmail:
info@besmartconsulting.nlTel: 06-536 355 87
BERT SMELIK
ONDERNEMEN,
OP
GEVOEL
OF
VERSTAND?
ONDERNEMER WORDEN IS IN THEORIE MAAR EEN KLEINE STAP. NA INSCHRIJVING BIJ DE KVK BEN JE OP PAPIER EEN ONDERNEMER. HET LIJKT WEL
OF IEDEREEN HET KAN. TOCH IS HET EEN VAK APART. EEN VAK DAT NAAST UW SPECIALISME – OPTIEK, OPTOMETRIE EN/OF CONTACTLENSSPECI-
ALIST – DE NODIGE KUNDE EN AANDACHT VRAAGT. WANT HOE GENEREER JE MEER KLANTEN, HOE WEET JE ZE TEVREDEN TE STELLEN MET JOUW
KENNIS OF KUNDE OVER DE OPTIEK, EN HOE TE VOLDOEN AAN EEN ENORME BERG MET REGELS EN VERPLICHTINGEN DIE BIJ HET ONDERNEMEN
OM DE HOEK KOMEN KIJKEN? HET MARKETINGGEDEELTE (KLANTEN VINDEN) AAN DE ENE KANT, EN DE BELASTINGDIENST EN ANDERE OVERHEIDS-
REGELS AAN DE ANDERE KANT. KORTOM, HET ONDERNEMERSCHAP IS BREED EN IEDEREEN LOOPT TEGEN DE NODIGE DREMPELS EN PROBLEMEN
AAN. HERKENBAAR? VOOR SALES TRAINER HARRY DICKHOFF EN CONSULTANT BERT SMELIK IN IEDER GEVAL WEL. ALLE TWEE ZIJN ZIJ BINNEN
HUN EIGEN SPECIALISME ‘ONDERNEMERS’ BINNEN DE OPTIEKBRANCHE. ZIJ KENNEN HET KLAPPEN VAN DE ZWEEP, MAAR LEREN TEGELIJKERTIJD
NOG IEDERE DAG BIJ. IN DEZE VASTE RUBRIEK VAN VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN SCHETSEN HARRY, EN BERT HERKENBARE SITUATIES WAAR U ALS
OPTIEKONDERNEMER TEGENAAN LOOPT.
Luister jij als ondernemen naar je gevoel of vertrouw je meer op je verstand?
Er zijn ondernemers die zeggen dat je je gevoel moet volgen. Anderen zeggen
weer dat je je verstand moet volgen, of is juist de combinatie van beide het
beste en bestaat er zoiets als bezield ondernemen? Misschien is ondernemen
zoiets als je hoofd erbij houden en tegelijkertijd dat doen wat goed voelt en
wat je het allerleukste vindt…