Previous Page  66 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 66 / 76 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

3 2 0 1 6

66

O

N D E R N E M E N

Voor de optiekondernemers die een snel antwoord willen: het is beide!

Natuurlijk is zakelijk ondernemen een activiteit die op deze wereld plaats-

vindt en daarom spelen hierbij ook alle emoties en gedachten die er in ons

aller dagelijkse leven spelen. Maar wat is nou wijsheid, wat moet nou de

boventoon voeren, emotie of ratio? Ons mooie vak kent een drietal speci-

fieke onderdelen, de oogmeting, de werkplaats en de verkoop. Deze onder-

delen verschillen van elkaar, niet alleen in uitvoering maar ook in beleving.

WERKPLAATS

In de werkplaats wordt vooral gewerkt met feiten, cijfers, maten. Dus dat

kunnen we gerust een rationele afdeling noemen. Een bril is goed of een bril

is fout, daar is binnen de gestelde toleranties geen marge. Natuurlijk kennen

we de emotie van het verslijpen van een kostbaar multifocaal glas, of het

gloriegevoel als de glasbril gemonteerd is als een huis. Maar in de werkplaats

spelen de feiten de hoofdrol.

OOGMETING

Bij de oogmeting hebben we ook te maken met feiten, cijfers en statistie-

ken. Ook hier kunnen we, binnen de toleranties, al best aangeven of een

oogmeting feitelijk fout is of niet. Maar let op, we zijn hier met mensen

bezig en daarbij komt dan weer meer gevoel bij kijken. De kwaliteit van

een oogmeting wordt mede bepaald hoe wij onze klant benaderen en welke

vraagstelling wij gebruiken. Uitdaging hierbij is dan ook dat, omdat het voor

ons al de 30.000e oogmeting is, wij deze menselijke factor wel eens uit het

oog dreigen te verliezen. Naast onze (paramedische) vakkennis is een goed

inlevingsgevoel richting onze klant heel erg belangrijk. Een belangrijk punt

dus om onszelf elke keer weer te realiseren hoe onze klanten de ‘moeilijke’

oogmetingen ervaren. Met het juiste gevoel, bereiken we hierbij het beste

resultaat.

VERKOOP

Tja, en misschien wel het belangrijkste onderdeel van onze onderneming is

het verkopen. Daar leven we tenslotte van. En waar het vroeger misschien

nog wel voldoende was om alleen vakkennis te hebben, wordt er op het

commerciële gebied steeds meer van ons gevraagd. Klanten stellen ons

Bert Smelik is gediplomeerd opticien en al ruim 28 jaar werkzaam in

de optiekbranche. Na 10 jaar winkelervaring en 15 jaar bij Friederichs

is hij in 2010 zijn eigen adviesbureau voor zelfstandige opticiens

begonnen, BeSmart Consulting. Hierbij staan Mens & Organisatie

centraal, omdat dit de basis vormt voor elke succesvolle onderneming.

Website:

www.besmartconsulting.nl

Email:

info@besmartconsulting.nl

Tel: 06-536 355 87

BERT SMELIK

ONDERNEMEN,

OP

GEVOEL

OF

VERSTAND?

ONDERNEMER WORDEN IS IN THEORIE MAAR EEN KLEINE STAP. NA INSCHRIJVING BIJ DE KVK BEN JE OP PAPIER EEN ONDERNEMER. HET LIJKT WEL

OF IEDEREEN HET KAN. TOCH IS HET EEN VAK APART. EEN VAK DAT NAAST UW SPECIALISME – OPTIEK, OPTOMETRIE EN/OF CONTACTLENSSPECI-

ALIST – DE NODIGE KUNDE EN AANDACHT VRAAGT. WANT HOE GENEREER JE MEER KLANTEN, HOE WEET JE ZE TEVREDEN TE STELLEN MET JOUW

KENNIS OF KUNDE OVER DE OPTIEK, EN HOE TE VOLDOEN AAN EEN ENORME BERG MET REGELS EN VERPLICHTINGEN DIE BIJ HET ONDERNEMEN

OM DE HOEK KOMEN KIJKEN? HET MARKETINGGEDEELTE (KLANTEN VINDEN) AAN DE ENE KANT, EN DE BELASTINGDIENST EN ANDERE OVERHEIDS-

REGELS AAN DE ANDERE KANT. KORTOM, HET ONDERNEMERSCHAP IS BREED EN IEDEREEN LOOPT TEGEN DE NODIGE DREMPELS EN PROBLEMEN

AAN. HERKENBAAR? VOOR SALES TRAINER HARRY DICKHOFF EN CONSULTANT BERT SMELIK IN IEDER GEVAL WEL. ALLE TWEE ZIJN ZIJ BINNEN

HUN EIGEN SPECIALISME ‘ONDERNEMERS’ BINNEN DE OPTIEKBRANCHE. ZIJ KENNEN HET KLAPPEN VAN DE ZWEEP, MAAR LEREN TEGELIJKERTIJD

NOG IEDERE DAG BIJ. IN DEZE VASTE RUBRIEK VAN VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN SCHETSEN HARRY, EN BERT HERKENBARE SITUATIES WAAR U ALS

OPTIEKONDERNEMER TEGENAAN LOOPT.

Luister jij als ondernemen naar je gevoel of vertrouw je meer op je verstand?

Er zijn ondernemers die zeggen dat je je gevoel moet volgen. Anderen zeggen

weer dat je je verstand moet volgen, of is juist de combinatie van beide het

beste en bestaat er zoiets als bezield ondernemen? Misschien is ondernemen

zoiets als je hoofd erbij houden en tegelijkertijd dat doen wat goed voelt en

wat je het allerleukste vindt…