Previous Page  3 / 84 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 3 / 84 Next Page
Page Background

3

de

opticien

B L A D W I J Z E R

Vakblad voor de optiek- en

contactlenzenbranche

Verantwoordelijke uitgever Nederland:

GPmedia BV

Van Schaeck Mathonsingel 8

6512 AP Nijmegen

Tel.:

024-3246146

Fax:

024-3246144

E-mail:

info@gpmedia.nl

Internet:

www.gpmedia.nl www.deopticien.biz

Verantwoordelijke uitgever België:

De Mey Micheline

Eekhoutdriesstraat 67

9041 OOSTAKKER (B)

Uitgever:

Peter Peeters

Hoofdredactie:

Else Witten

e.witten@gpmedia.nl

Advertentieverkoop:

GPmedia BV

Accountmanager:

Gerdo van de Peppel

g.peppel@gpmedia.nl

Tarieven op internet:

www.gpmedia.nl

Alle orders worden afgesloten en uit-

gevoerd conform de Regelingen voor

het Advertentiewezen, gedeponeerd ter

griffie van de Arrondissementsrecht-

banken en bij de Kamers van Koop-

handel.

Abonnementen:

www.gpmedia.nl

of via

info@gpmedia.nl

Per jaar in Nederland € 42,-

Per jaar in Europa

€ 51,-

Losse verkoop

€ 10,50

Het abonnement kan elk gewenst

moment ingaan.

Vormgeving:

Studio Intensive

Telefoon: (+31) (0)24 3246140

info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com

Druk:

Geers Offset (België)

ISSN:

1872-9363

© Copyright 2014

Niets uit deze uitgave mag worden

verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt

door middel van druk, fotokopie micro-

film of welke andere wijze dan ook,

zonder voorafgaande toestemming van

de uitgever.

De Opticien besteedt de grootst moge-

lijke aandacht aan de juistheid van de

informatie die in het vaktijdschrift wordt

opgenomen. Fouten zijn echter niet

volledig uit te sluiten. De uitgever en

de auteurs zijn dan ook op geen enkele

wijze verantwoordelijk voor schade,

van welke aard ook, die is ontstaan als

gevolg van handelingen en/of beslissin-

gen die gebaseerd zijn op de bedoelde

informatie.

de opticien

C O L O F O N

Inhoud De Opticien nr. 5, 2014

Interview

p. 10

Na verschillende berichtgeving dacht men in optiek Nederland dat Gijs van Leeuwen

na een succesvolle carrière bij Polaroid Eyewear een sabbatical zou nemen om zich

te bezinnen op de toekomst. Niets bleek minder waar, want vanwege contracten,

nog af te handelen zaken en het simpel weg integer zijn kon Gijs van Leeuwen nog

niets verklappen over zijn nieuwe plannen. Daarom wist hij op de afgelopen Hall of

Frames menig bezoeker te verrassen met het spiksplinternieuwe merk INVU van de

Swiss Eyewear Group. Daar presenteerde hij met een fraaie stand een zeer brede,

kwalitatief hoogwaardige collectie gepolariseerde zonnebrillen en monturen voor

een betaalbare prijs.

Special

p. 54

Ruim 20 jaar geleden begon B&F met de ontwikkeling van een winkelautomati-

seringspakket voor de opticien. Deze optieksoftware heeft zich in korte tijd zeer

populair gemaakt. Inmiddels heeft B&F al jarenlang een marktleidende positie in de

Nederlandse optiekmarkt. “Bij de ontwikkeling van ons pakket zetten wij altijd onze

‘voelsprieten’ uit in de markt. Wij verwerken de functionaliteiten waar de markt om

vraagt. Daarom mogen we met recht zeggen: Apollo is het meest functionele optiek-

pakket van Nederland”, aldus Hans Lugtenberg van B&F.

Eyecatcher

p. 65

Het Belgische LensOnline heeft sinds de oprichting in 2004 ruim 100.000 klanten

vergaard. Dit komt neer op een marktaandeel van ongeveer tien procent. Drie jaar

na de oprichting is gekozen voor een samenwerking met lokale optiekzaken. Dit is

gedaan om de service nog verder te verbeteren en om bestaande en nieuwe klanten

naar de optiekzaken te halen. Binnenkort gaat LensOnline de stap maken naar de

Nederlandse markt. In een interview met Raf Mastbooms van LensOnline vraagt de

redactie van vakblad De Opticien wat de kracht is van het platform en wat de plannen

voor de Nederlandse markt zijn.

Optiek in beeld

p. 78

Een eigenzinnige zaak, met merken en monturen die net zo goed in hartje Amsterdam

verkocht kunnen worden. Toch is Rolf Brillen gevestigd midden in de Betuwe, in het

centrum van Elst – een dorp tussen Arnhem en Nijmegen. Rolf en zijn vrouw Angèle

runnen hier al dertien jaar de optiekzaak geheel volgens eigen wijze. Want niet alleen

voor een mooie (zonne)bril of contactlenzen kan de klant bij Rolf Brillen terecht, ook

voor het juiste make-up advies zit men hier goed! Mode en vakmanschap, daar draait

het dan ook om voor Rolf, Angèle, Nicole en zoon Mike.

DE VISIE

In deze uitgave vindt u een uitgebreid fotoverslag van de Centrop Sales/Hall of Frames en de Silmo. Waar we weer volop

konden proeven van nieuwe collecties, modellen en natuurlijk gezelligheid. Naast de fotoreportages vindt u in deze uitgave

dan ook uitgebreide informatie over de collecties die in Nijkerk en Parijs gepresenteerd werden en hadden wij een leuk

gesprek met bijvoorbeeld Cedric Rizzo van Vinyl Factory. Dit ‘muzikale’ bedrijf is sinds de oprichting in 2011 flink gegroeid

door een geheel eigen ‘rock’ verhaal te vertellen.

Maar vooruitblikken doen we eveneens volop, want

de Zonnebrillenbeurs staat weer op het programma op

zondag 2 en maandag 3 november. Hoewel het dan in

Nederland volop herfst is, is een goede voorbereiding voor

het komende zomerseizoen een echte ‘must’. Bovendien

is er in deze editie extra aandacht voor ‘software’. De

leveranciers laten ons uitgebreid kennis maken met de

mogelijkheden die de huidige softwaresystemen te bieden

hebben. Welke zonnebrillen werden vorig jaar goed ver-

kocht, welke maanden lieten een piek zien en hoe zit het

met mijn voorraad? Informatie die essentieel is wanneer u

begin november een rondje Zonnebrillenbeurs gaat doen.

Else Witten

Hoofdredacteur De Opticien