3
de
opticien
B L A D W I J Z E R
Vakblad voor de optiek- en
contactlenzenbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Tel.:
024-3246146
Fax:
024-3246144
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.deopticien.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Else Witten
e.witten@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd ter
griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: (+31) (0)24 3246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2014
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie micro-
film of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van
de uitgever.
De Opticien besteedt de grootst moge-
lijke aandacht aan de juistheid van de
informatie die in het vaktijdschrift wordt
opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten. De uitgever en
de auteurs zijn dan ook op geen enkele
wijze verantwoordelijk voor schade,
van welke aard ook, die is ontstaan als
gevolg van handelingen en/of beslissin-
gen die gebaseerd zijn op de bedoelde
informatie.
de opticien
C O L O F O N
Inhoud De Opticien nr. 5, 2014
Interview
p. 10
Na verschillende berichtgeving dacht men in optiek Nederland dat Gijs van Leeuwen
na een succesvolle carrière bij Polaroid Eyewear een sabbatical zou nemen om zich
te bezinnen op de toekomst. Niets bleek minder waar, want vanwege contracten,
nog af te handelen zaken en het simpel weg integer zijn kon Gijs van Leeuwen nog
niets verklappen over zijn nieuwe plannen. Daarom wist hij op de afgelopen Hall of
Frames menig bezoeker te verrassen met het spiksplinternieuwe merk INVU van de
Swiss Eyewear Group. Daar presenteerde hij met een fraaie stand een zeer brede,
kwalitatief hoogwaardige collectie gepolariseerde zonnebrillen en monturen voor
een betaalbare prijs.
Special
p. 54
Ruim 20 jaar geleden begon B&F met de ontwikkeling van een winkelautomati-
seringspakket voor de opticien. Deze optieksoftware heeft zich in korte tijd zeer
populair gemaakt. Inmiddels heeft B&F al jarenlang een marktleidende positie in de
Nederlandse optiekmarkt. “Bij de ontwikkeling van ons pakket zetten wij altijd onze
‘voelsprieten’ uit in de markt. Wij verwerken de functionaliteiten waar de markt om
vraagt. Daarom mogen we met recht zeggen: Apollo is het meest functionele optiek-
pakket van Nederland”, aldus Hans Lugtenberg van B&F.
Eyecatcher
p. 65
Het Belgische LensOnline heeft sinds de oprichting in 2004 ruim 100.000 klanten
vergaard. Dit komt neer op een marktaandeel van ongeveer tien procent. Drie jaar
na de oprichting is gekozen voor een samenwerking met lokale optiekzaken. Dit is
gedaan om de service nog verder te verbeteren en om bestaande en nieuwe klanten
naar de optiekzaken te halen. Binnenkort gaat LensOnline de stap maken naar de
Nederlandse markt. In een interview met Raf Mastbooms van LensOnline vraagt de
redactie van vakblad De Opticien wat de kracht is van het platform en wat de plannen
voor de Nederlandse markt zijn.
Optiek in beeld
p. 78
Een eigenzinnige zaak, met merken en monturen die net zo goed in hartje Amsterdam
verkocht kunnen worden. Toch is Rolf Brillen gevestigd midden in de Betuwe, in het
centrum van Elst – een dorp tussen Arnhem en Nijmegen. Rolf en zijn vrouw Angèle
runnen hier al dertien jaar de optiekzaak geheel volgens eigen wijze. Want niet alleen
voor een mooie (zonne)bril of contactlenzen kan de klant bij Rolf Brillen terecht, ook
voor het juiste make-up advies zit men hier goed! Mode en vakmanschap, daar draait
het dan ook om voor Rolf, Angèle, Nicole en zoon Mike.
DE VISIE
In deze uitgave vindt u een uitgebreid fotoverslag van de Centrop Sales/Hall of Frames en de Silmo. Waar we weer volop
konden proeven van nieuwe collecties, modellen en natuurlijk gezelligheid. Naast de fotoreportages vindt u in deze uitgave
dan ook uitgebreide informatie over de collecties die in Nijkerk en Parijs gepresenteerd werden en hadden wij een leuk
gesprek met bijvoorbeeld Cedric Rizzo van Vinyl Factory. Dit ‘muzikale’ bedrijf is sinds de oprichting in 2011 flink gegroeid
door een geheel eigen ‘rock’ verhaal te vertellen.
Maar vooruitblikken doen we eveneens volop, want
de Zonnebrillenbeurs staat weer op het programma op
zondag 2 en maandag 3 november. Hoewel het dan in
Nederland volop herfst is, is een goede voorbereiding voor
het komende zomerseizoen een echte ‘must’. Bovendien
is er in deze editie extra aandacht voor ‘software’. De
leveranciers laten ons uitgebreid kennis maken met de
mogelijkheden die de huidige softwaresystemen te bieden
hebben. Welke zonnebrillen werden vorig jaar goed ver-
kocht, welke maanden lieten een piek zien en hoe zit het
met mijn voorraad? Informatie die essentieel is wanneer u
begin november een rondje Zonnebrillenbeurs gaat doen.
Else Witten
Hoofdredacteur De Opticien