D
E
O
P T I C I E N
N R
5 2 0 1 5
10
I
N T E R V I E W
Platte tekst
Essilor presenteert een compleet nieuw Uneyeted-programma. Genoeg reden
voor de redactie van vaktijdschrift De Opticien om een afspraak te maken
met Sebastiaan de Jong, General Manager Essilor Nederland. Sinds juli vorig
jaar staat hij aan het roer bij de Nederlandse divisie van de glasfabrikant uit
Zevenaar. Een jaar waarin de optiekmarkt is veranderd. Onderscheidende
producten zijn nog altijd van essentieel belang om je als zelfstandig opticien
voldoende te kunnen onderscheiden. Maar ook het benutten van andere
aspecten van het ondernemerschap is steeds belangrijker en verdient de
nodige aandacht. Sebastiaan de Jong vertelt ons over de rol die Essilor vervult
om de zelfstandige opticien zoveel mogelijk te ondersteunen in zijn proces
naar onderscheidend vermogen.
Sebastiaan de Jong was – voordat hij bij Essilor aan de slag ging – veertien jaar
werkzaam bij Panasonic. Daar bekleedde hij diverse functies: “Ik heb technische
bedrijfskunde gestudeerd in Enschede en daarna ben ik direct bij mijn laatste
werkgever Panasonic begonnen - waar ik in de consumentenelektronica heb
gewerkt. Ik heb mij onder andere beziggehouden met vraagstukken als, hoe ga
je als zelfstandige om met de opkomst van ketens, het internet et cetera. Hoe
houdt de zelfstandige zijn toegevoegde waarde? Hier zie je ook gelijk de link
met Essilor. Het ‘retail denken’ vind ik ontzettend leuk en uitdagend om te doen.
Bezig zijn met nieuwe modellen, de hele marketingmix zo opstellen dat men suc-
cesvol is - dat spreekt mij aan. Essilor is bovendien een organisatie die zich richt
op innovatie en toegevoegde waarde. Ik ben er persoonlijk erg van overtuigd dat
dit op lange termijn de drijfveren zijn voor de zelfstandige markt. De stappen die
Essilor de laatste jaren heeft gemaakt passen perfect bij deze overtuiging.”
“De optiek is een retailmarkt die aan de vooravond staat van verandering.
De ketens, het internet en veranderende kijkbehoeften zijn hier duidelijke
voorbeelden van. Bovendien volgen de ontwikkelingen elkaar steeds sneller
op. Het spel moet anders gespeeld worden. Opticiens moeten meer gaan
ondernemen. Een productspecialisme alleen is niet genoeg. Je zal op alle
fronten een goede invulling moeten geven om succesvol te blijven in de toe-
komst. Denk daarbij aan marketing, winkelbeleving, training en opleiding.”
Eén team, één missie
“We hebben ons bij Essilor de afgelopen jaren gefocust op deze verschillende
facetten. De neuzen zijn dezelfde kant op gezet en we streven als één team
dezelfde missie na. We hebben een aantal veranderingen vanuit klantgericht
ondernemen doorgevoerd om een meer solide basis te vormen en we zijn
volop bezig geweest met nieuwe ontwikkelingen. Hierdoor hebben we als
het ware een vliegwieleffect teweeg gebracht, zowel in- als extern. Het event
‘Meer brillen, meer beleven’ is hier een voorbeeld van. Het was sinds jaren
dat we een groot event hebben georganiseerd, waarin wij onze visie hebben
gedeeld met opticiens. Wat we vanuit Essilor met name ook belangrijk vinden
is om niet alleen onze ideeën en visie te delen met de klant, maar ook om
hen tools en handvatten te bieden waar ze meteen mee aan de slag kunnen
gaan. Een duidelijk voorbeeld van hoe de organisatie nu werkt. We moeten
hard blijven werken, maar ik zie wel dat onze missie meer vorm krijgt. Het
vernieuwde Uneyeted-programma speelt hierbij een belangrijke rol.”
Uneyeted
Uneyeted is het partnerprogramma van Essilor voor de zelfstandige opticien
dat in 2002 is opgericht. Sebastiaan de Jong: “Wij ondersteunen de zelfstan-
dige opticien met innovatieve diensten en concepten die voor de business op
een slimme manier waarde toevoegen en waarmee de zelfstandige opticien
zijn onderscheidend vermogen verder kan vergroten.”
“Deelname aan Uneyeted betekent een bewuste keuze voor exclusieve mar-
ketingservices en -ondersteuning. Hiermee profileert de zelfstandige opticien
zich op een professionele manier in de markt, met volledig behoud van eigen
identiteit. Door onze krachten op een slimme manier binnen Uneyeted te
bundelen, krijgt de opticien toegang tot betaalbare, hoogwaardige mar-
keting- en verkoopondersteunende middelen. Hiermee is de zelfstandige
opticien in staat lokaal de strijd aan te gaan en het ondernemerschap verder
kracht bij te zetten.”
“Er zijn meerdere Uneyeted-diensten aangepast en nieuwe diensten toege-
voegd, die beter zullen aansluiten bij de wensen en de ontwikkelingen in
de markt. Het gehele Uneyeted-programma is een mooie samenvatting van
de activiteiten die we nu ontplooien en waarvan we in de praktijk ook zien
dat de zelfstandige haar positie versterkt en groeit. We bieden in totaal een
kleine veertig diensten aan om ondernemers te ondersteunen op gebieden
als marketing en training, maar ook klantanalyse en winkelbeleving. Ik zie
een belangrijke rol voor Essilor weggelegd om hierin te faciliteren - uiteraard
samen met de partners met wie wij samenwerken.”
Varilux Experience wandmodules
Een voorbeeld van een nieuw concept binnen het Uneyeted-programma
dat aansluit op de ontwikkelingen in de markt is volgens Sebastiaan de Jong
de Varilux Experience wandmodule. De Varilux Experience wandmodules
vormen samen een in-store totaalconcept waarmee de opticien Varilux-
brillenglazen een prominente plek geeft in de zaak. Dit in-store concept
biedt plaats voor verschillende verkoop- en merkondersteunende modules
die de glasbeleving, de expertise, het innovatieve karakter en de kwaliteit van
Varilux en de andere Essilor-merken in de winkel benadrukken.”
Essilor introduceert
vernieuwd Uneyeted-
programma
Fotografie: Maaike van Esch