Previous Page  10 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 76 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

5 2 0 1 5

10

I

N T E R V I E W

Platte tekst

Essilor presenteert een compleet nieuw Uneyeted-programma. Genoeg reden

voor de redactie van vaktijdschrift De Opticien om een afspraak te maken

met Sebastiaan de Jong, General Manager Essilor Nederland. Sinds juli vorig

jaar staat hij aan het roer bij de Nederlandse divisie van de glasfabrikant uit

Zevenaar. Een jaar waarin de optiekmarkt is veranderd. Onderscheidende

producten zijn nog altijd van essentieel belang om je als zelfstandig opticien

voldoende te kunnen onderscheiden. Maar ook het benutten van andere

aspecten van het ondernemerschap is steeds belangrijker en verdient de

nodige aandacht. Sebastiaan de Jong vertelt ons over de rol die Essilor vervult

om de zelfstandige opticien zoveel mogelijk te ondersteunen in zijn proces

naar onderscheidend vermogen.

Sebastiaan de Jong was – voordat hij bij Essilor aan de slag ging – veertien jaar

werkzaam bij Panasonic. Daar bekleedde hij diverse functies: “Ik heb technische

bedrijfskunde gestudeerd in Enschede en daarna ben ik direct bij mijn laatste

werkgever Panasonic begonnen - waar ik in de consumentenelektronica heb

gewerkt. Ik heb mij onder andere beziggehouden met vraagstukken als, hoe ga

je als zelfstandige om met de opkomst van ketens, het internet et cetera. Hoe

houdt de zelfstandige zijn toegevoegde waarde? Hier zie je ook gelijk de link

met Essilor. Het ‘retail denken’ vind ik ontzettend leuk en uitdagend om te doen.

Bezig zijn met nieuwe modellen, de hele marketingmix zo opstellen dat men suc-

cesvol is - dat spreekt mij aan. Essilor is bovendien een organisatie die zich richt

op innovatie en toegevoegde waarde. Ik ben er persoonlijk erg van overtuigd dat

dit op lange termijn de drijfveren zijn voor de zelfstandige markt. De stappen die

Essilor de laatste jaren heeft gemaakt passen perfect bij deze overtuiging.”

“De optiek is een retailmarkt die aan de vooravond staat van verandering.

De ketens, het internet en veranderende kijkbehoeften zijn hier duidelijke

voorbeelden van. Bovendien volgen de ontwikkelingen elkaar steeds sneller

op. Het spel moet anders gespeeld worden. Opticiens moeten meer gaan

ondernemen. Een productspecialisme alleen is niet genoeg. Je zal op alle

fronten een goede invulling moeten geven om succesvol te blijven in de toe-

komst. Denk daarbij aan marketing, winkelbeleving, training en opleiding.”

Eén team, één missie

“We hebben ons bij Essilor de afgelopen jaren gefocust op deze verschillende

facetten. De neuzen zijn dezelfde kant op gezet en we streven als één team

dezelfde missie na. We hebben een aantal veranderingen vanuit klantgericht

ondernemen doorgevoerd om een meer solide basis te vormen en we zijn

volop bezig geweest met nieuwe ontwikkelingen. Hierdoor hebben we als

het ware een vliegwieleffect teweeg gebracht, zowel in- als extern. Het event

‘Meer brillen, meer beleven’ is hier een voorbeeld van. Het was sinds jaren

dat we een groot event hebben georganiseerd, waarin wij onze visie hebben

gedeeld met opticiens. Wat we vanuit Essilor met name ook belangrijk vinden

is om niet alleen onze ideeën en visie te delen met de klant, maar ook om

hen tools en handvatten te bieden waar ze meteen mee aan de slag kunnen

gaan. Een duidelijk voorbeeld van hoe de organisatie nu werkt. We moeten

hard blijven werken, maar ik zie wel dat onze missie meer vorm krijgt. Het

vernieuwde Uneyeted-programma speelt hierbij een belangrijke rol.”

Uneyeted

Uneyeted is het partnerprogramma van Essilor voor de zelfstandige opticien

dat in 2002 is opgericht. Sebastiaan de Jong: “Wij ondersteunen de zelfstan-

dige opticien met innovatieve diensten en concepten die voor de business op

een slimme manier waarde toevoegen en waarmee de zelfstandige opticien

zijn onderscheidend vermogen verder kan vergroten.”

“Deelname aan Uneyeted betekent een bewuste keuze voor exclusieve mar-

ketingservices en -ondersteuning. Hiermee profileert de zelfstandige opticien

zich op een professionele manier in de markt, met volledig behoud van eigen

identiteit. Door onze krachten op een slimme manier binnen Uneyeted te

bundelen, krijgt de opticien toegang tot betaalbare, hoogwaardige mar-

keting- en verkoopondersteunende middelen. Hiermee is de zelfstandige

opticien in staat lokaal de strijd aan te gaan en het ondernemerschap verder

kracht bij te zetten.”

“Er zijn meerdere Uneyeted-diensten aangepast en nieuwe diensten toege-

voegd, die beter zullen aansluiten bij de wensen en de ontwikkelingen in

de markt. Het gehele Uneyeted-programma is een mooie samenvatting van

de activiteiten die we nu ontplooien en waarvan we in de praktijk ook zien

dat de zelfstandige haar positie versterkt en groeit. We bieden in totaal een

kleine veertig diensten aan om ondernemers te ondersteunen op gebieden

als marketing en training, maar ook klantanalyse en winkelbeleving. Ik zie

een belangrijke rol voor Essilor weggelegd om hierin te faciliteren - uiteraard

samen met de partners met wie wij samenwerken.”

Varilux Experience wandmodules

Een voorbeeld van een nieuw concept binnen het Uneyeted-programma

dat aansluit op de ontwikkelingen in de markt is volgens Sebastiaan de Jong

de Varilux Experience wandmodule. De Varilux Experience wandmodules

vormen samen een in-store totaalconcept waarmee de opticien Varilux-

brillenglazen een prominente plek geeft in de zaak. Dit in-store concept

biedt plaats voor verschillende verkoop- en merkondersteunende modules

die de glasbeleving, de expertise, het innovatieve karakter en de kwaliteit van

Varilux en de andere Essilor-merken in de winkel benadrukken.”

Essilor introduceert

vernieuwd Uneyeted-

programma

Fotografie: Maaike van Esch