c
O l O f O n
E n
D
e
v
i s i e
Vakblad voor de optiek- en
contactlenzenbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.deopticien.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Else Witten
e.witten@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden verveel-
voudigd en/of openbaar gemaakt door mid-
del van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van de
uitgever.
De Opticien besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijdschrift
wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook op
geen enkele wijze verantwoordelijk voor
schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn
op de bedoelde informatie.
Dit nummer staat boordevol beursnieuws, noviteiten en collecties. Want traditiege-
trouw gebeurt er in september altijd veel in de optiek. Na de zomervakantie start de
branche met de nodige beurzen en evenementen, waarvan wij uitgebreid verslag
doen. Zo presenteerde HOYA in samenwerking met onder ander HOET Yuniku,
’s werelds eerste 3D-maatwerkbril volledig ontworpen rondom optimaal zicht van
de drager. Het geeft maar weer eens aan hoe 3D printen de toekomst heeft. Al jaren
zien we initiatieven rondom deze bijzondere techniek. En zoals bij alle technieken
die nog jong zijn heeft dat tijd nodig. Yuniku is opnieuw een stap in de richting van
deze veelbelovende toekomst. U leest hier alles over op pagina 36 in deze uitgave.
Al jarenlang een succesvol evenement is september is Optitrade & Trends. Ditmaal
voor de vijfde maal georganiseerd. Het centrale thema van deze bijeenkomst was de
Golden Circle van Sinek. Deze theorie behoort inmiddels tot de lesstof van iedere
marketingopleiding en is niet voor niets zo succesvol gebleken.
Waarom zijn sommige organisaties wel succesvol en anderen niet? In zijn model
‘The Golden Circle’ (ook wel ‘Start with why’) gaat Simon Sinek uit van drie niveaus
waarop organisaties en mensen opereren: wat je doet, hoe je het doet en waarom je
het doet. Zijn stelling is dat meestal de derde vraag onderbelicht blijft en daarmee
écht succes uitblijft.
Volgens Sinek raak je mensen alleen als je de waarom-vraag kunt beantwoorden en
als het geloof daarin overeenkomt met het geloof (hoop) van de mensen. Waarom
draait niet om winst te maken. Dat is het resultaat. Bij ‘waarom’ draait het om je
purpose. Waar doe je het voor? Waarom bestaat je organisatie? Pas als het duidelijk
is waarom een iemand of een organisatie iets doet, kunnen mensen erin geloven.
Een mooi voorbeeld van zijn visie is het antwoord op de vraag waarom mensen kie-
zen voor een Apple computer:
“Als Apple net als iedereen was dan zou hun marketingboodschap kunnen zijn: We
maken geweldige computers. Ze zijn gebruiksvriendelijk. Wil je er een kopen?
Hier is hoe Apple eigenlijk communiceert: bij alles wat we doen, dagen we de
status quo uit, wij geloven in anders denken. De manier waarop wij de status
quo uitdagen is door producten te maken met een prachtig design, eenvoudig te
gebruiken, en gebruiksvriendelijk. We maken toevallig geweldige computers. Wil je
er een kopen?“
Merkt u het verschil? Belangrijk na te gaan is waarom u doet wat u doet. En of u dit
wel goed doet. Buiten de status quo denken dus. Net als de 3D geprinte brillen…
Dan ligt er een mooie toekomst voor u.
Els e Wi tt en
De Visie
D
e
O
p t i c i e n
n r
5 2 0 1 6
3
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170)
Vakinformatie voor de totale optiek- en Contactlensbranche
|
September 2016
|
16e jaargang no. 4
|
Prijs
€
10,50
de opticien
Special
Hall of Frames
CentropSales
coverStory
I SEE NIkoN LENSES,
LENSwEar for vISIoNaIrS
interview
wErELdprImEur vaN BoBo’S EyEwEar
EN JoS BaIJENS: JoS EyEwarE
THE GOLDEN
CIRCLE VAN SINEK