Previous Page  76 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 76 / 84 Next Page
Page Background

D

e

O

p t i c i e n

n r

1 2 0 1 6

76

O

n d e r n e m e n

BIJVERKOOP OF EXTRA VERKOPEN IN DE OPTIEKWINKEL – VEEL OPTICIENS STOPPEN MET DE VERKOOP VLAK NA HET VERKOPEN VAN EEN BRIL (OMDAT ZE

DENKEN AAN DE PORTEMONNEE VAN DE KLANT). DOEN WE ONZE KLANTEN DAAR NIET MEE TEKORT? WELKE KANSEN LIGGEN ER HIER VOOR DE ZELF-

STANDIGE OPTICIENS EN HOE BENUTTEN WE DEZE KANSEN ZONDER DAT WE ‘AGRESSIEVE’ VERKOPERS WORDEN?

BIJVERKOOP, EEN ONBENUTTE KANS

OF ONMOGEL I JKE OPGAVE?

LEVER JIJ JE KLANTEN WAT ZE VRAGEN, OF GA JE NA WAT ZIJ NODIG HEBBEN?

Deze vraag staat centraal tijdens mijn interactieve trainingssessies voor optiek verkoopteams. Het valt me op dat er dan

in één optiekzaak al zoveel verschillende interpretaties op mijn vraag zijn. Maar wat nog veel belangrijker is, dat er later

in de training voor één hetzelfde klantprofiel zoveel verschillende adviezen worden aangeboden. Het ‘verkopen’, laat

staan ‘extra verkopen’ roept bij veel opticiens en optometristen onderhuidse aversie op, zij adviseren de klant liever.

Dus focussen we tegenwoordig tijdens de trainingen op optimaal adviseren in de oogmeetruimte. Dat gaat velen een

stuk makkelijker af. Optimaal communiceren met de klant is een belangrijke vaardigheid, dus blijf jezelf op scherp

zetten!

MEER WETEN VOORDAT JE GAAT METEN?

In mijn optiek kun je alleen maar goed adviseren als je meer weet van de klant. Een gedegen behoefte inventarisatie is

essentieel. En die reikt veel verder dan een medisch technische anamnese. Hoe intensief moet de klant de ogen dage-

lijks gebruiken, op wat voor verschillende afstanden en onder wat voor omstandigheden? Waar worden de ogen tijdens

die omstandigheden allemaal aan blootgesteld? Deze ‘sociale anamnese’ vormt de basis voor een goede oogmeting.

En na de oogmeting analyseer je als opticien of optometrist met welke kijkoplossing(en) de klant weer ontspannen

en veilig kan zien, op alle afstanden en onder alle omstandigheden. En in veel gevallen gaat dat niet lukken met één

kijkoplossing. Durf dat in de oogmeetruimte dan ook gerust kenbaar te maken én te demonstreren als je beste advies.

En als je daardoor meer producten verkoopt, is dat dan bijverkoop?

HOE KUNNEN WE HET LEVEN VAN DE KLANT AANGENAMER MAKEN?

De digitale wereld met de bijbehorende dynamiek waarin wij leven vereist topsport van onze ogen. In die wereld vol-

doet een traditionele leesbril niet meer. In 1990 was lezen totaal wat anders dan het dynamische lezen op meerdere

afstanden in 2016. Maar hoe is het dan toch mogelijk dat er nog steeds zoveel consumenten lopen te hannesen met

kant en klare leesbrilletjes? Van wie moeten zij vernemen dat er comfortabele multimedia kijkoplossingen bestaan die

de ogen een aangename ondersteuning bieden? Voor velen is dit ook een prima bijverkoop als aanvulling naast een

multifocale bril. Neem daarom gerust je maatschappelijke positie als optiekspecialist in. Communiceer op social media

dat jij de professional bent in het op maat aanmeten van deze specifieke kijkoplossingen

NIET AANBIEDEN IS MET ZEKERHEID NIET VERKOPEN

Voor hoeveel van jouw contactlensklanten is bijvoorbeeld een goede zonnebril een kijk- en draagcomfort verhogend

product? Ervaring leert dat als je het thema lichtgevoeligheid tijdens de reguliere contactlenscontroles aan de orde

brengt, je veel klanten bewust zult maken van de voordelen van een goede zonnebril. Demonstreer daarna met veel

enthousiasme welke innovatieve zonneglazen het best passen bij de lifestyle van de klant. Laat het ze zelf eens ervaren.

Als je loyale klanten met een contactlens abonnement systeem vervolgens het privilege aanbiedt om een goede zon-

nebril aantrekkelijk te kunnen kopen, dan blijkt het ‘bijverkopen’ vaak gewoon een inkoppertje.

WELKE KLANTEN ZOU JIJ GRAAG FREQUENTE PREVENTIEVE OOGZORG ADVISEREN?

Meer weten van de klant betekent ook een goed beeld hebben over de risico’s van mogelijke erfelijke of familiaire

oogaandoeningen, nu en in de toekomst. Maak dat bespreekbaar en adviseer de klant om frequent gebruik te maken

van jullie professionele dienstverlening. Durf daar gerust voor te rekenen want de meeste klanten zullen het echt niet

ervaren als bijverkoop.

Mijn beste advies: ‘Durf gerust vaker extra (kijk)oplossingen te adviseren in de oogmeetruimte!’

Harry Dickhoff richtte in 2004

Optical Support, training, coaching

en advies op. Na ruim 10 jaar erva-

ring als gediplomeerd opticien/con-

tactlensspecialist en bedrijfsleider

stapte hij over naar de optische

groothandel. Bij Carl Zeiss en Essilor

Benelux heeft hij in ruim 12 jaar veel

ervaring opgedaan in diverse marke-

ting-, sales- en managementfuncties.

Als trainer, coach en adviseur helpt

hij zelfstandige optiekondernemers

en hun verkoopteams bij het ver-

beteren van de klantgerichtheid en

de commerciële slagkracht. Goed

getrainde en vooral geïnspireerde

medewerkers dragen actief bij tot

meer onderscheidend vermogen en

een verbeterd bedrijfsrendement.

Website:

www.opticalsupport.nl

Email:

Info@opticalsupport.nl

Tel: 06-250 78 606

HARRY DICKHOFF