Previous Page  12 / 78 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 78 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

6 2 0 1 5

12

I

N T E R V I E W

Shamir Nederland is een volwaardig onderdeel binnen glasfabrikant Shamir.

Shamir is slechts vier jaar geleden op de Nederlandse markt actief, maar heeft

nu al goede naam opgebouwd. Sinds mei vorig jaar staat John Pater aan het

roer van Shamir Nederland en dat heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf nog

effectiever is gaan werken. “We zijn een tikkeltje eigenwijze organisatie die

doet waar het voor staat. ‘What you see is what you get’. Deze insteek heeft

ons geen windeieren gelegd. We zijn een gezond Nederlands bedrijf geworden

dat staat voor openheid en transparantie.”

Wat zijn de belangrijke kenmerken van Shamir Nederland?

“Shamir staat voor een eerlijke prijs en geeft daarbij de ondersteuning die nodig

is. Deze eerlijke prijs hebben we inmiddels bereikt op de Nederlandse markt.

Alleen horen we uit de markt dat een high-end product nog wel eens moeilijk

te verkopen is bij een middensegment optiekzaak. Vooral omdat de prijs van

high-end producten niet te verantwoorden lijkt en niet bij de winkel past. Dit

willen wij als Shamir gaan veranderen, omdat we hier daadwerkelijk de pro-

ducten voor hebben. Een goed glas in het high-end segment is bijvoorbeeld het

de Autograph inTouch en op maat gemaakte Autograph III. Bij InTouch hoeft de

opticien geen aanvullende metingen te verrichten en bij de Autograph III is een

handmatige meetset voldoende. Dit betekent geen verplichte investeringen in

dure apparatuur waardoor de glazen goedkoper kunnen worden aangeboden.”

“Een open deur misschien, maar transparantie staat eveneens hoog in het vaan-

del bij Shamir. We hebben een goed opgeleid team. Het team weet hoe het

eraan toe gaat in de winkel, waardoor de kennis en kunde op een hoog niveau

aanwezig is. Hierdoor kan de opticien met al zijn vragen bij ons terecht. Niet

alleen over het product zelf, maar ook met vragen als: Wat zou je deze klant

adviseren? Welk type glas past het beste bij dit zichtprobleem? Goede informa-

tievoorziening vinden wij ontzettend belangrijk.”

Je staat nu ruim anderhalf jaar aan het roer van Shamir, welke veran-

deringen heb je doorgevoerd binnen het bedrijf?

“Wat ik belangrijk vind is dat de ‘onzin’ in de communicatie is verdwenen. Ik

vind dat een product voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk moet zijn. In

de reclame-uitingen van glasleveranciers tref je vaak overdrijving aan, maar

dat vind ik niet passen bij Shamir. Een ander verhaal kan het zijn als je een

product verkoopt met veel merkbeleving. Maar voor Shamir – wat natuurlijk

een mooi en goed merk is – vind ik dit niet op zijn plaats. Het is immers niet

een product dat de consument aanspreekt. De consument wil goed zicht en

het is de opticien die dat mogelijk maakt. We zeggen liever waar het op staat.”

“Daarnaast hebben we ons nog meer gefocust op een betere informatievoorzie-

ning naar de opticien toe. Dit stond voorheen op een te laag pitje. In onze fol-

ders en op onze website geven we tegenwoordig uitgebreid informatie over al

onze producten en ook ons salesteam is veel actiever geworden. Het salesteam

bestaat inmiddels uit drie mensen op de weg en een sales-assistent op kantoor.

Het team is daardoor meer zichtbaar geworden. Ook waren we bijvoorbeeld

aanwezig op de Silmo in Parijs en ik sluit niet uit dat we binnenkort ook op

de Nederlandse beurzen vertegenwoordigd zijn. Voorheen deden wij dit niet

of nauwelijks.”

“Concluderend kan je stellen dat we onze ‘no-nonsense’ aanpak verder hebben

doorgevoerd, we meer zichtbaar zijn geworden op de Nederlandse markt en

een betere informatievoorziening hebben opgezet. In onze uitleg gaan we nu

een stapje verder. Om een voorbeeld te geven: we beantwoorden via de tele-

foon niet alleen vragen die de opticien over het product zelf heeft, maar denken

mee. Misschien bestaan er wel betere alternatieven. We sturen niet op een zo

kort mogelijk telefoongesprek. Ik vind het veel belangrijker dat de klant gehol-

pen wordt en het gevoel heeft dat wij op gelijk niveau met hem of haar staan.”

Waar ben je het meest trots op kijkend naar het afgelopen anderhalf

jaar?

“We zijn veel effectiever gaan werken en zijn een zeer gezond bedrijf. We

zijn bijvoorbeeld naar een ander pand verhuisd en zien daarnaast een mooie

stijging in de omzet. Steeds meer deuren gaan open. De afgelopen jaren zijn

er meer klanten bijgekomen die met ons totale assortiment werken. Afgelopen

jaar zijn er bijvoorbeeld acht zaken bijgekomen waarbij Shamir eerst keuze is

op het gebied van glas. Daar mogen we trots op zijn als team zijnde. Ik denk

dat wij uitstekend passen bij de kleinere winkels met twee of drie werknemers,

omdat zij bijvoorbeeld niet de kortingen kunnen bedingen bij de grote glasle-

veranciers die de grootwinkelbedrijven krijgen. Shamir gaat daar niet volledig

in mee, misschien kunnen we dat wel, maar dat willen we niet. Iedereen moet

in onze ogen toegang hebben tot de beste producten voor een eerlijke prijs.

Uiteraard wordt loyaliteit beloond en zijn we bereid iets extra’s te doen, ook

voor de kleinere winkels.”

‘What you see is what you get’