Previous Page  15 / 78 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 78 Next Page
Page Background

Uit welke behoefte is de samenwerking tussen Famed en het Centrop tot stand

gekomen?

Susanne Oudshoorn: “We hebben gekeken hoe we iCODiS konden verbeteren.

Vanuit onze leden was daar vraag naar. Het grootste knelpunt was toch wel het

ontbreken van de koppeling met alle automatiseringspakketten. Maar ook aan

het realtime declareren was behoefte. We hebben daarom gekeken hoe we het

programma het beste konden vernieuwen. Famed heeft deze expertise – als

specialist in medical factoring en declaratieverwerking - in huis en waarom zou

je een wiel uitvinden als deze al uitgevonden is. Het systeem heet daarom ook

iCODiS Powered by Famed. We gaan onze leden niet massaal overzetten, maar

zij mogen zelf kiezen. Ze mogen dus nog steeds gebruik blijven maken van

iCODiS, maar wij denken wel dat de voordelen dusdanig groot zijn dat veel

leden zullen overwegen de overstap te maken.”

Welke voordelen heeft iCODiS Powered by Famed te bieden?

“Met de samenwerking met Famed kunnen we de opticien nog verder ontzor-

gen. Op het moment dat er een declaratie van de zorgaanbieder naar Famed

wordt gestuurd, krijgt deze bijvoorbeeld gegarandeerd binnen veertien dagen

uitbetaald.”

“De opticien kan er ook voor kiezen - zodra een declaratie door de zorgverze-

keraar wordt afgewezen - om Famed het risico te laten dragen”, vertelt Harry

Schraay. “Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de klant al eerder gebruik heeft

gemaakt van zijn vergoeding bij de zorgverzekeraar in de periode waar hij of

zij recht op had. Op dat moment stuurt Famed rechtstreeks een particuliere nota

naar de klant. De opticien hoeft er dan niet meer achteraan en wordt hierdoor

verder ontzorgd. Uiteraard wordt de opticien op de hoogte gehouden van de

status van betaling door de klant. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een klant in

het buitenland verblijft. Hierdoor is deze niet in staat de nota te betalen of te

reageren op de verstuurde nota. Famed hanteert een ruime betaaltijd zodat dit

vrijwel nooit problemen hoeft te geven. Indien gewenst kan de opticien te allen

tijde de vordering zelf terug nemen. De opticien heeft dus niet alleen duidelijk

zicht op het proces maar ook invloed hierop. We willen ontzorgen, maar de

opticien niets opdringen. Het is aan de opticien zelf waar hij of zij gebruik van

wil maken.”

Wat kun je ons vertellen over het realtime declareren bij iCODiS Powered by

Famed?

“Op dit moment is het mogelijk om bij CZ, Delta Lloyd en OHRA realtime

de declareren met iCODiS Powered by Famed”, vertelt Susanne Oudshoorn.

Of dit er in de toekomst meer worden is afhankelijk van de zorgverzekeraars.

Het vraagt echter grote investeringen vanuit de zorgverzekeraars om het pakket

open te stellen voor realtime declareren. Ook de vraag over privacy gevoelig-

heid speelt een rol. Maar voor opticiens met veel klanten verzekerd bij CZ,

Delta Lloyd en OHRA is het natuurlijk ontzettend handig als je binnen enkele

seconden weet hoe groot de vergoeding is en of deze wordt toe-, of afgewezen.”

Is iCODiS Powered by Famed geschikt voor elk automatiseringspakket?

Harry Schaay: “Er is op dit moment een koppeling met OS Optiek en IPRO.

Eyestore is al dusdanig ontwikkeld dat daar binnenkort mee gewerkt kan wor-

den. De verwachting is dat Eyestore in december geïntegreerd is. Binnenkort

vindt er ook een integratie plaats met Optifile en wij zijn ervan overtuigd dat er

meer zullen volgen. We kunnen op deze manier nog meer service bieden aan

opticiens. Het scheelt op de eerste plaats veel tijd voor de opticien en voorkomt

fouten door directe informatie vanuit de klantenkaart van het softwaresysteem.

Daarnaast is het voordelig voor de klant omdat de opticien het bedrag voor de

zorgvergoeding direct van de nota kan aftrekken. Hierdoor is de klant mogelijk

eerder geneigd om bijvoorbeeld een extra bril aan te schaffen of voor een duur-

der montuur te kiezen. Verder schept het voor de klant veel voordeel, omdat de

opticien het bedrag voor de zorgvergoeding direct van de factuur kan aftrekken.

Dit kan bijvoorbeeld de consument net dat zetje over de drempel geven om een

extra bril aan te schaffen of voor een duurder montuur te kiezen.”

Susanne Oudshoorn: “iCODiS Powered by Famed zullen wij de komende tijd

gaan promoten. Uiteraard tijdens de Centrop Sales, maar ook tijdens roadshows

door het land. Daar geven wij interne uitleg over het programma.”

Wilt u meer informatie over iCODiS Powered by Famed of uzelf aanmelden?

Bel dan (026) 364 80 48 of stuur een mail naar

icodis@centrop.nl.

D

E

O

P T I C I E N

N R

6 2 0 1 5 15

I

N T E R V I E W

Centrop heeft al vele jaren haar eigen declaratiesysteem genaamd ‘iCODiS’,

waar vrijwel alle Centrop-leden gebruik van maken. Om dit declaratiesysteem

te upgraden, is Centrop een unieke samenwerking aangegaan met Famed

(specialist in medical factoring en declaratiesverwerking). De redactie van

De Opticien sprak met Harry Schaay van Famed en Susanne Oudshoorn van

het Centrop over de nieuwe mogelijkheden die iCODiS Powered by Famed te

bieden heeft.

Nieuw! iCODiS Powered by Famed

De voordelen van iCODiS Powered by Famed op een rij:

• Gegarandeerde uitbetaling binnen twee weken.

• Mogelijkheid het debiteurenrisico uit handen te geven; bij een

afgewezen declaratie kan Famed het bedrag innen bij uw klant,

waarbij u zelf geen risico loopt.

• Realtime declareren bij CZ, Delta Lloyd en Ohra.

• Koppeling met OS Optiek en IPRO. Binnenkort tevens met Eyestore

en Optifile. Andere optiekpakketten zullen snel volgen.

• Handige app voor uw tablet of smartphone, zo kunt u waar en

wanneer u maar wilt uw declaraties inzien.

• Mogelijkheid het gehele aankoopbedrag op rekening onder te

brengen. Hierbij zal zowel de zorgdeclaratie verzorgd worden als

het resterende notabedrag geïnd worden bij uw klant. Ook dan

heeft u met twee weken het gehele bedrag op uw rekening staan.

• De vertrouwde Centrop helpdesk.

• Zeer lage kosten; Centrop-leden kunnen al vanaf 0,3% declareren!

Op 3 november 2015 – hebben Roy Aandekerk, directeur Centrop, en Henk de

Jong, directeur Famed, beiden hun handtekening onder het samenwerkingscontract

gezet. Het exclusieve declaratieplatform ‘iCODiS Powered by Famed’ is hiermee

officieel een feit