D
E
O
P T I C I E N
N R
6 2 0 1 5 5
C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
Vakblad voor de optiek- en
contactlenzenbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Tel.:
024-3246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.deopticien.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Else Witten
e.witten@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd
ter griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: (+31) (0)24 3246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2015
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan
ook, zonder voorafgaande toestemming
van de uitgever.
De Opticien besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijd-
schrift wordt opgenomen. Fouten zijn
echter niet volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook
op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd
zijn op de bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708008)
Vakinformatie voor de totale optiek- en Contactlensbranche
|
December 2015
|
15e jaargang no. 6
|
Prijs
€
10,50
de opticien
COVERSTORY
PROCORNEA INTRODUCEERT
ORTHO K MULTIFOCAAL
DREAMLITE ZOOM
EYECATCHER
BBIG BESTAAT 15 JAAR
COLLECTIENIEUWS
JEAN FRANCOIS REY PRESENTEERT J.F. REY NATURAL LEATHER
SPECIAL:
C
ONTACTLENZEN
&
VLOEISTOFFEN
Voor u ligt alweer het laatste nummer van 2015. Een jaar waarin opnieuw veranderin-
gen hebben plaatsgevonden binnen de optiek. Naast prachtige collecties en noviteiten
die gepresenteerd werden en interessante en inspirerende evenementen die georgani-
seerd werden was de markt zelf ook volop in beweging. Met name de fysieke winkel
versus online bleek een terugkerend thema te zijn. Zo opende Ace & Tate – de van
oorsprong online speler – haar eerste fysieke winkel. Een ontwikkeling die benadrukt
dat de fysieke winkel belangrijk is en blijft.
Online winkelen groeit sterk. Desondanks bestaat de totale detailhandelomzet nog
steeds voor meer dan negentig procent uit omzet via het fysieke retailkanaal, zo blijkt
uit onderzoek van het CBS. En een rapport van ABN Amro wijst uit dat consumenten
momenteel met gemiddeld 74 procent de voorkeur geven aan de fysieke winkelom-
geving. Bijna de helft van de jonge generatie shoppers – de ‘millennials’ – verwacht
dit ook de komende jaren te blijven doen. De winkelvloer biedt dan ook belangrijke
functies die webwinkels vooralsnog niet of nauwelijks kunnen vervullen. Denk aan
beleving, voelen, passen, uitproberen en persoonlijk contact met advies op maat.
Hierin ligt dan ook de uitdaging voor u als zelfstandige ondernemer.
Dit neemt niet weg dat ‘online’ een goede aanvulling kan zijn voor de zaak. In deze
uitgave leest u dan ook over de succesvolle informatieavonden van Lookizi. Sven
Krijgsman van Lookizi schotelde tijdens deze bijeenkomsten alle ins en outs voor hoe
een (contactlenzen) webshop een aanvulling kan zijn op een fysieke winkel en hoe
de opticien daar het meeste uit kan halen.
Balans vinden tussen beiden en goed kijken waar de twee aspecten ‘fysiek’ & ‘online’
elkaar kunnen versterken is dan ook een belangrijk speerpunt vor 2016. Een jaar
met ongetwijfeld weer veel nieuwe uitdagingen. Pieter Vloet van Briljant Optiek uit
Boxmeer verwoordt het mooi in de rubriek Optiek in Beeld op pagina 72. “Optiek is
een prachtig vak, een passie waar ik mij nog elke dag voor de volle 200% voor inzet”
Kortom, een inspirerend verhaal over kansen pakken, zien en er vol voor gaan.
Alvast hele fijne feestdagen en een voorspoedig begin van 2016!
Else Witten
Hoofdredacteur vaktijdschrift De Opticien
De Visie
Els e Wi tt en
Beleving, voelen, passen, uitproberen en
persoonlijk contact met advies op maat